Астрономи виявили найшвидкісніші зірки Чумацького Шляху

Вибух близької наднової відкинув білого карлика J1235 на швидкості майже 1700 кілометрів на секунду, а J0927 – майже 2300 кілометрів на секунду. На такій швидкості обидві зірки здатні подолати тяжіння нашої Галактики та вилетіти з неї геть.

Гіпершвидкісні зірки можуть летіти швидше за тисячу кілометрів на секунду. У межах Чумацького Шляху таких відомі сотні. Враховуючи те, що четверта космічна швидкість, яку потрібно набрати для того, щоб подолати тяжіння нашої Галактики, становить близько 550 кілометрів на секунду, вони можуть вилетіти за її межі. Нещодавно астрономи виявили чотири раніше невідомі гіпершвидкісні зірки, дві з яких рухаються навіть швидше за 1500 кілометрів на секунду. У статті, представленій у бібліотеці препринтів arXiv, вони називаються найшвидшими в Галактиці.

Надавати величезне прискорення зіркам можуть різні процеси. Один із них — вибух наднової типу Ia. Так гинуть білі карлики, які перебувають у подвійних системах та можуть перетягувати речовину від близького сусіда. Ця матерія накопичується на поверхні карлика, поки не перевищить певну межу, після якої спалахує термоядерний вибух. Саме він може відкинути зірку-компаньйона геть. А в деяких обставинах такий поштовх виявляється особливо сильним.

Неясно, яка частина наднових Ia відноситься до категорії D6; донедавна їх було відомо близько десятка. Однак тепер Карім Ель-Бадрі (Kareem El-Badry) та його колеги провели новий аналіз даних, зібраних європейським космічним телескопом Gaia. У них вчені помітили ще чотири раніше невідомі гіпершвидкісні зірки, пов’язані з такими надновими. Дві з них рухаються особливо швидко: зірка J1235 пролітає 1694 кілометри на секунду, а J0927 – 2285 кілометрів на секунду. Астрономи називають їх найшвидшими у всій Галактиці.

Найчастіше білий карлик виявляється в парі зі звичайною зіркою, і речовина, яку він перетягує з неї, представлена ​​переважно воднем. Але якщо по сусідству є інший білий карлик, то ця матерія складається з більш важкого гелію. Коли він накопичується і спалахує, ударна хвиля термоядерного вибуху досягає ядра білого карлика та викликає ще один вибух. Такі подвійні наднові Ia називають D6 (Dynamically Driven Double-Degenerate Double-Detonation), і вони надають сусідньому карлику-«донору» особливо сильний поштовх.

Технічно деякі зірки розганяються швидше. Наприклад, карлик S4716, що обертається навколо надмасивної чорної діри в центрі Чумацького Шляху, на деяких ділянках орбіти набирає до 8000 кілометрів на секунду. Однак він залишається гравітаційно пов’язаний з чорною діркою, тоді як гіпершвидкісні, прискорені надновими, рухаються вільно і, швидше за все, покинуть межі Галактики. Також не виключено, що деякі з таких швидких зірок — самі мандрівниці, які були викинуті із сусідніх галактик і, зрештою, опинилися в нашій.