На супутнику Сатурна знайшли останній компонент, необхідний зародження життя

Аналізуючи дані, зібрані космічним зондом “Кассіні”, вчені виявили, що підповерхневі океани Енцелада (супутник Сатурна) містять фосфати – одну з хімічних речовин, необхідних для існування біологічного життя. Про це в журналі Nature була опублікована стаття. Насамперед вчені виявили на супутнику інші необхідні для зародження життя компоненти, і не вистачало лише фосфору. Тепер виходить, що на Енцелад є потенціал для розвитку життя.

Фосфор у фосфатній формі необхідний для створення ДНК, РНК та клітинних мембран, тому дослідників давно цікавило питання про його наявність на Енцеладі — відколи на далекому супутнику були виявлені підповерхневі океани та кріовулканічні шлейфи. Запущений у 1997 році космічний апарат “Кассіні” був призначений для вивчення систем Сатурна та Юпітера. У період з 2005 до 2015 року прилад здійснив кілька прольотів навколо Енцеладу, а також досліджував кільцеву систему Сатурна.

Команда під керівництвом Франка Постберга (Frank Postberg), професора планетарної науки Вільного університету Берліна, вивчила дані аналізатора космічного пилу (CDA) “Кассіні”. Хоча дані були зібрані вже давно, їхнього аналізу довелося довго чекати.

«Ці дані лежали на серверах NASA протягом 15 років, – сказав Постберг. – Прилад передав такий великий обсяг даних, що ми не змогли проаналізувати їх усі, доки місія була активна».

Після публікації обмеженого аналізу даних у 2017 році команда отримала фінансування від Європейської дослідницької ради для аналізу значно більшого набору даних. Постберг сказав, що вони не шукали фосфати спеціально:

«Ми просто подумали: давайте подивимося на набагато більший набір даних і склад індивідуалізованих зерен. Через три з лишком роки я знайшов ці дев’ять крижаних зерен, у яких виявлено фосфати», – сказав він.

Для зародження життя необхідні вуглець, водень, азот, кисень, фосфати, фосфор та сірка. З цих шести компонентів фосфати були єдиним, чого раніше не було виявлено в даних «Кассіні» — минулі дослідження показали наявність решти всіх компонентів на Енцеладі.

Професор планетарної геохімії з Університету штату Арізона Михайло Золотов зазначив, що «наявність фосфорних сполук у воді має вирішальне значення для біологічної продуктивності на Землі і, отже, є ключовим фактором в оцінці того, чи є у далеких світів потенціал для підтримання життя».