Вчені дізналися, як блазари розганяють частки до швидкості світла

У Всесвіті відбуваються фізичні явища, які ніколи не можна буде повторити в земних умовах. Спостерігаючи такі явища, вчені пізнають світ і нові інструменти допомагають робити це краще і точніше, як нова рентгенівська обсерваторія NASA IXPE. Цей інструмент допоміг розкрити структуру електромагнітних полів джетів блазарів, де частки розганяються до навколосвітніх швидкостей.

Вражаюче, що відкриття зроблено з відстані 400 млн світлових років від Землі. Втім, енергія викидів — джетів або струменів блазарів, що б’ють із центрів чорних дір — настільки велика, що затьмарює світло решти зірок у галактиці-господарці. Тим не менш, прилади обсерваторії NASA IXPE змогли розрізнити спіралеподібну структуру електромагнітного поля в місці руху ударної хвилі в струмені блазар Маркарян 421 (Markarian 421) в сузір’ї Великої Ведмедиці.

Раніше обсерваторія IXPE змогла побачити ознаки спіралеподібної структури в джеті іншого блазара – Маркарян 501. Дворазове спостереження за блазаром Маркарян 421 дозволило більш детально вивчити структуру поля і остаточно утвердитися в думці, що частинки в джеті розганяються до швидкості світла. Фронт хвилі, своєю чергою, формується у процесі обертання частинок лініями електромагнітного поля по спіралі.

Цікаво, що два спостереження блазара Маркарян 421 з перервою понад півроку не показало зміни в поляризації рентгенівського випромінювання джета. При цьому кожне зі спостережень показувало постійну зміну поляризації на 15%.

Виявилося, що між двома спостереженнями поляризація змінилася на 180 градусів. Це стало сюрпризом, оскільки ніхто не очікував на такі великі витки «спіралі» в магнітному полі струменя. І це відкриття дозволило зміцнити фундамент під нашими знаннями про фізику джетів та блазарів.