Вчені визначили, які бактерії найчастіше зустрічаються на кухні

Незважаючи на значні відмінності у методах приготування їжі, дієтичних звичках та традиціях, авторам нового дослідження вдалося визначити основну «мікробіоту» кухонь п’яти європейських країн.

Кожен з нас постійно піддається впливу величезної кількості мікроорганізмів, які можуть впливати на здоров’я як на кращий, так і на гірший бік. Здебільшого з мікробами ми стикаємося в приміщеннях, а особливо висока їхня концентрація на кухні. Одним із найважливіших джерел поширення бактерій виступають губки для миття посуду: вони вбирають мікроорганізми, бруд із посуду та вологу, повільно висихають та передають патогени на руки або навіть їжу.

Хоча раніше вчені визначили, які бактерії живуть на губках та щітках, досі вони не порівнювали мікробні спільноти на кухнях мешканців різних країн. Проте команді з Норвезького інституту досліджень продуктів харчування, рибальства та аквакультури вдалося визначити основну «мікробіоту» кухонних поверхонь у будинках європейців.

Зразки збирали в 74 домогосподарствах в Угорщині, Франції, Португалії, Румунії та Норвегії: вони могли як мати, так і не мати доступу до водопроводу, окремих мийок або посудомийних машин. Вчені проаналізували 305 зразків, взятих у тому числі з губок і ганчірок після приготування їжі (їх піддали процедурі екстракції ДНК та секвенування гена 16S рРНК). Крім цього, автори статті врахували методи приготування їжі та дієтичні звички мешканців. За підсумками вони виявили 3487 субопераційних таксономічних одиниць (sOTU) з більш ніж 18,8 мільйона послідовностей.

«Ми ідентифікували набір основних бактерій, що мешкають на кухнях. Як з’ясувалося, на європейських кухнях живуть ті ж бактерії, що раніше виявляли на інших кухонних поверхнях та під час дослідження губок для миття посуду. <…> Ми визначили вісім сімейств – Acinetobacter, Pseudomonas, Enhydrobacter, Enterobacteriaceae, Psychrobacter, Chryseobacterium, Bacillus і Staphylococcu, – які є основною мікробіотою на європейських кухнях. На рівні sOTU було ідентифіковано лише три основні бактерії, віднесені до сімейств Enhydrobacter, Enterobacteriaceaeта Pseudomonas», – розповіли вчені.

Хоча популярні побоювання, що кухня може бути резервуаром для патогенних бактерій із сирих продуктів, попередні дослідження показали, що присутність кампілобактерій (Campylobacter) і сальмонел (Salmonella) на кухнях була відносно рідкісною. У новій роботі від 40 до 75 відсотків зразків протестували на Campylobacter, Salmonella, а також на Listeria (лістерії). Кампілобактерії виявили в одному зразку ганчірки, листерії — у 16 ​​зразках (губки, раковини та ганчірки), сальмонеллу — в жодному.

Субопераційні таксономічні одиниці, пов’язані з Salmonella enterica (вид паличкоподібних факультативно-аеробних грамнегативних бактерій з роду сальмонел) і Shigella (шигели) або Escherichia (кишкова паличка) знайшлися в зразках з усіх п’яти країн, тоді як бактерії Campylobacter захворювань харчового походження та гастроентеритів у світі – були присутні у зразках з Румунії, Франції та Португалії. Більшість цих патогенів були особливо поширені.

«Enhydrobacter частіше зустрічалися в норвезьких зразках, ніж у зразках з інших європейських країн: [справа в тому, що] в Норвегії найбільш поширеним предметом для миття посуду служать щітки. Вони висихають швидше, ніж губки, і мають нижче бактеріальне навантаження. Найбільшу кількість Enhydrobacter ми виявили у раковинах та на ручках кранів», – додали дослідники.

Як стафілококи (Staphylococcus), так і бацили (Bacillus) мали низьку відносну чисельність у «вологих зразках». Але представники роду стафілококів частіше мешкали на ручках: за словами вчених, це можна пояснити тим, що Staphylococcus живуть на шкірі людини і в основному передаються з рук.

Таким чином, автори роботи продемонстрували, що лише невелика кількість сімейств бактерій становлять кухонну «мікробіоту», незважаючи на значні відмінності у стандартах, звичках та режимах прибирання у будинках мешканців Європи. Потрібні нові дослідження, щоб співвіднести ці результати з потенційним впливом на здоров’я людини.