Свій останній притулок знаходять не тільки люди та всі інші живі організми, але і все те, що людина створила своїми руками. Винятком тут не є і численна техніка, різноманітні транспортні засоби, які рано чи пізно приходять в непридатність. Подібно до людей, у машин є свої власні кладовища. Далеко не кожна з них відразу потрапляє на утилізацію, а деякі чекають її вже довгі десятиліття.
1. Кладовище якорів у Португалії
У Португалії, недалеко від Тавіра на острові була колись велика і процвітаюча рибальська база. Тамтешні рибалки у кращі часи промишляли тунцем і сардиною. Однак з часом, рибні ресурси були вичерпані, і база прийшла в занепад. Сталося це ще в 1968 році. Рибалки кинули мало не все на місці: снасті, кораблі та якорі. За десятиліття більша частина всього або згнила або була утилізована, крім якорів. Згодом на Тавірі розцвів туристичний бізнес і якорі, розкидані по всьому узбережжю, були зібрані і складені у величезну композицію-кладовище, ставши, таким чином, місцевою визначною пам’яткою.
2. Кладовище таксі у Піднебесній
Ще не так давно, найпопулярнішим видом транспорту в Китаї було таксі. На їх частку припадало майже 80% всього міського транспортного трафіку! Змінилася ситуація завдяки стрімкому економічному зростанню Піднебесної, який радикально збільшив число активних споживачів, кожен з яких вже міг дозволити собі особистий автомобіль. Не складно здогадатися, що у багатьох китайських таксопарках тоді почалося скорочення, а деякі і зовсім закрилися. Частина машин була, звичайно, продана, проте більша – просто викинута на звалище. Ніхто не хотів брати на вторинному ринку вчорашнє таксі, тим більше китайського виробництво. Так і з’явилося ще одне кладовище машин. Розташоване воно в місті Чунцин.
3. Кладовище кораблів у Нуадібу
У Мавританії, у другому за величиною місті країни Нуадібу знаходиться одне з наймасштабніших у світі кладовищ кораблів. Кладовище це, до речі, з’явилося неофіційно і навіть незаконно. Починаючи з 80-х років, керівництво місцевого порту почало дозволяти залишати нікому не потрібні кораблі на пляжі або прямо у воді, біля порту. Звичайно ж, дозвіл давався за певну «винагороду». Сталося це, до речі, відразу після націоналізації в країні рибної промисловості. А так як місто Нуадібу є ще й одним із найбідніших міст у світі, багато людей стали жити у покинутих і нікому непотрібних кораблях.
4. Кладовище потягів у Болівії
Якщо ви коли-небудь вирішите вирушити до Болівії, то знайте, що в південній частині країни, найголовнішою туристичною визначною пам’яткою є тамтешнє антикварне кладовище потягів. Розташоване кладовище приблизно в трьох кілометрах від міста Уюні. Як можна здогадатися, в своєму славному минулому, місто Уюні було центром розподілу потягів. З цієї причини воно лежить на безліч шляхів. Потяги займалися переважно доставкою корисних копалин до портів. Будувалися лінії потягів британськими інженерами наприкінці XIX століття. Але після того, як гірничодобувна промисловість у місті впала через вичерпання ресурсів, потяги виявилися не потрібними. Пізніше влада перетворила це кладовище техніки у музей під відкритим небом.
5. Цвинтар танків в Афганістані
На околиці міста Кабул, що в Афганістані можна знайти величезний цвинтар військової техніки, переважно радянської, яка була залишена тут ще в 80-і роки минулого століття. Через те, що в Афганістані на сьогоднішній день дуже слабко розвинений утилізуючий сектор промисловості, є всі підстави вважати, що вся ця техніка так і продовжить стояти нікому не потрібною. Втім, місцева влада регулярно шукає на кладовищі техніку, яка може бути відреставрована. Такі машини ремонтують і повертають на службу в урядові війська, які діють проти талібів.
6. Кладовище кораблів у Муйнак
У 70-х роках XX століття, місто Муйнак, що в Узбекистані було дуже жвавим місцем з процвітаючим рибальським господарством. І було єдиним портовим містом країни. Однак сьогодні місто в занепаді через стрімко відступаючу берегову лінію Аральського моря. Саме через осушення моря, сьогодні можна споглядати старі борти кораблів. Більшість з них вже в 150 кілометрах від води!
7. Кладовище літаків у США
Пустеля – найкраще місце, для надійного зберігання чогось, що може дуже швидко зіпсується. У всякому разі, якщо це «щось» різноманітна техніка. Саме так подумали американці і організували в пустелі Мохаве величезний цвинтар літаків. Розташований він неподалік від однойменної пустелі аеропорту і в 100 км від Лос-Анджелеса. Спека пустелі прекрасно береже останки літаків від іржі. Частина літаків тут розібрана на запчастини, проте деякі просто законсервовані і можуть бути введені в експлуатацію повторно. Звозити техніку на це кладовище почали з 70-х років XX століття.
8. Кладовище кораблів Читтагонг
Це місце варто було б назвати не “кладовищем”, а пеклом для кораблів. Сюди потрапляють непотрібні судна з усього світу. Єдина відмінність від перерахованих вище місць полягає в тому, що у Читтагонзі судна дійсно активно утилізують. Однак, місце це дуже страшне. Робітники працюють тут за гроші, а техніка безпеки зовсім не дотримується.