Переважній більшості людей Венера Мілоська відома, перш за все, як статуя без рук. І в цьому, як вважає багато хто, полягає її головна загадка. Але насправді з цією статуєю пов’язано куди більше загадок і таємниць.
1. Назва “Венери Мілоської” вводить в оману
Поширена думка, що ця статуя зображує грецьку богиню любові і краси. Але греки називали цю богиню Афродітою, а Венера – римська назва.
2. Статуя була названа в честь місця, де вона була виявлена
8 квітня 1820 року фермер на ім’я Йоргос Кентротас натрапив на статую в руїнах стародавнього міста на острові Мілос.
3. Створення статуї приписують Александросу Антиохійському
Скульптор елліністичного періоду Александрос, як вважають, вирізав з каменю цей шедевр між 130 і 100 роками до н.е. Спочатку статуя була знайдена з постаментом-плитою, на якій вона стояла. Там і було виявлено напис про творця. Згодом постамент загадково зник.
4. Можливо, статуя зображує не Венеру
Деякі вважають, що скульптура зображує не Афродіту / Венеру, а Амфітріту – морську богиню, яка була особливо шанована на Мілосі. Треті ж і зовсім припускають, що це статуя богині перемоги Вікторії. Також точаться суперечки про те, що у статуї спочатку було в руках. Висловлюються різні версії, що це міг бути спис або прядка з нитками. Існує навіть версія, що це було яблуко, а статуя – Афродіта, яка тримає в руках нагороду, вручену їй Парісом, як найгарнішій богині.
5. Скульптуру подарували королю Франції
Спочатку Кентротас знайшов цю статую разом з французьким моряком Олів’є Вутье. Змінивши кілька власників при спробі її вивезення з країни, статуя в результаті потрапила до посла Франції в Стамбулі, маркізу де Рів’єр. Саме маркіз презентував Венеру французькому королю Людовику XVIII, який, в свою чергу, передав статую Лувру, де вона знаходиться до цього дня.
6. Руки статуя втратила через французів
Кентротас знайшов фрагменти рук, коли він виявив статую в руїнах, але після того, як їх реконструювали, їх визнали дуже “грубими і незграбними”. Сучасні мистецтвознавці вважають, що це нітрохи не означає, що руки не належали Венері, швидше за все вони були пошкоджені протягом століть. Як руки, так і оригінальний постамент були загублені при перевозі статуї в Париж в 1820 році.
7. Оригінальний постамент прибрали цілеспрямовано
Мистецтвознавці 19-го століття вирішили, що статуя Венери є роботою грецького скульптора Праксителя (вона була дуже схожою на його статуї). Це класифікувало статую, як таку, що належить до класичної епохи (480-323 до н. е.). Твори Праксителя цінувалися набагато більше, ніж скульптури періоду еллінізму. Щоб підтримати цю версію навіть ціною дезінформації, постамент видалили, перш ніж скульптура була представлена королю.
8. Венера Мілоська – об’єкт національної гордості французів
Під час своїх завоювань Наполеон Бонапарт вивіз один з найбільш наочних прикладів грецької скульптури – статую Венери Медічі – з Італії. У 1815 році французький уряд повернув цю статую Італії. А в 1820 році Франція з задоволенням скористалася можливістю заповнити порожнє місце в головному французькому музеї. Венера Мілоська стала популярнішою Венери Медічі, яка теж була представлена в Луврі.
9. Ренуар не був вражений скульптурою
Мабуть, найвідоміший з недоброзичливців Венери Мілоської, відомий художник-імпресіоніст заявляв, що скульптура дуже далека від відображення жіночої краси.
10. Під час Другої світової війни Венеру ховали
До осені 1939 року, коли над Парижем нависла загроза війни, Венеру Мілоську поряд з деякими іншими безцінними артефактами, такими як скульптура Ніка Самофракійска і роботи Мікеланджело, були вивезені з Лувру на зберігання в різних замках в сільській місцевості Франції.
11. Венеру обікрали
Венері не вистачає не тільки рук. Вона була спочатку прикрашена ювелірними виробами, в тому числі браслетами, сережками та тіарою. Ці прикраси зникли давним давно, але в мармурі залишилися отвори для кріплення.
12. Венера втратила колір
Хоча сучасні цінителі мистецтва звикли вважати грецькі статуї білими, мармурові скульптури часто фарбували в різні кольори. Проте, сьогодні не збереглося жодних слідів оригінального забарвлення.
13. Статуя вища, ніж більшість людей
Висота Венери Мілоської – 2,02 м.
14. Скульптура може бути копією
Мистецтвознавці зазначають, що Венера Мілоська має схожість з Афродітою або Венерою Капуанською, яка є римською копією грецької оригінальної статуї. З часу створення Венери Капуанської пройшло не менше 170 років, перш ніж Александрос створив Венеру Мілоську. Деякі мистецтвознавці вважають, що обидві статуї фактично є копіями більш старого взірця.
15. Недосконалість скульптури як джерело натхнення
Відсутні руки Венери Мілоської – набагато більше, ніж джерело численних лекцій, дискусій та есе мистецтвознавців. Їх відсутність також призвела до незліченних фантазій і версій щодо того, як руки могли б бути розташовані і що в них могло б бути.