Soft Skills: як особисті навички, не пов’язані з професією, можуть допомогти побудувати успішну кар’єру

413

Раніше в  роботі цінували повну покору начальству, продуктивність і набір вивченого в університеті. Тепер безліч професій трансформувалися, з’явилося безліч нових. Роботодавці часто слідкують за трендами в тік-току більше, ніж за графіком підлеглих, а “високий рівень стресостійкість” вимагають навіть із прибиральників.

Десь між переживаннями “чи не забере штучний інтелект мою роботу?” і “як працювати під час карантинних обмежень” робочий процес став більш гнучким, а компанії почали іще більше цінувати Soft Skills. Що це, як розвинути й чому “головне, щоб людина була хороша” стало так важливо?

Що таке Soft Skills?

Це “гнучкі навички” чи “м’які навички”. Тобто, ті ваші компетенції, які здобуто з унікальним життєвим досвідом. Soft Skills можна назвати ще особистими якостями. Виміряти та довести, що ви маєте ці компетенції, складно, доведеться навести реальні життєві ситуації як приклад.

На противагу, Hard skills — це “жорсткі навички”, яким можна навчитися та які легко виміряти. Наприклад, часом навчання в інституті, за допомогою іспитів та сертифікації. Коли ви набули “жорстких” навичок, пішли на роботу, працюєте за звичним принципом, все одно необхідно напрацьовувати Soft Skills, розвиватися й підвищувати кваліфікацію. Ефективність наразі цінують більше.

Які Soft Skills треба покращувати для життя й роботи?

Оскільки м’які навички — це і є життєвий досвід, то спинитися в їх розвитку неможливо. Однак, можна обрати, в яких сферах ви уже майстер, а які навички варто ще підкачати.

1. Навички комунікації

Базова навичка, без якої складно уявити всі наступні приклади Soft Skills. Тут і уміння попросити допомоги, відсутність страху комунікації з різними відділами, пошук оптимального варіанту для роботи в команді. Робочий процес без маніпуляцій, погроз, грубощі й з’ясування стосунків, перекладання вини — перше, чого варто прагнути. В першу чергу ефективно комунікувати мають керівники й постійно розвивати та покращувати свої скіли.

2. Публічні виступи

Не просто вчіться красиво й чітко говорити, вчіться переконувати й продавати. У ситуації “вміла готувати, та не вміла подавати” програєте не тільки ви, а й компанія. Правильно презентувати себе та товари, впевнено триматися серед незнайомців — це необхідні навички у сучасному світі. Уже ніхто не цінує “сірих мишенят”, які сором’язливо сидять у кріслі. Говоріть про себе голосно!

3. Емоційний інтелект

Це вміння керувати своєю поведінкою під час високих навантажень, прислуховуватися до чужих емоцій та своїх. Занадто висока емоційність та бурхлива реакція на певні рішення чи події можуть підривати всю роботу, тож ваша усмішка та самоконтроль можуть стати козирем на новій роботі!

4. Продуктивна робота в команді

Лідер має “відчувати” команду, гуртувати, вести до цілей та організовувати роботу. Кожен підлеглий в ідеалі вміє співпрацювати з іншими людьми, спілкуватися без конфліктів, розуміти свою роль. Саме вміння співпрацювати може виділити новачка та дозволити швидше рухатися кар’єрною драбиною. Люди, які вміють працювати виключно наодинці, зараз мають все менший вибір професій.

5. Організація себе: тайм-менеджмент і “ні” прокрастинації

Кожен керівник мріє налагодити роботу так, щоб механізм справно працював навіть без нього. Якщо ж лідер постійно бігає, нагадує і перероблює роботу, це свідчить про низький рівень самоорганізованості працівників. Проблема може бути і в мотивації до роботи. Тож керівник має створити стимули до роботи, пояснити цінності, вигоди, а працівник розподілятиме час.

Особливо важливий тайм-менеджмент і організація часу на віддаленій роботі, бо там керівник не може безпосередньо допомогти чи нагадати про задачі. Та й спізнень ніхто не любить, а пунктуальності легко навчитися будь-кому, просто придбавши годинник.

6. Ефективність мислення: критичне мислення, комплексний підхід до розв’язання проблем, швидке прийняття рішень

Людина, яка сліпо робить по інструкції чи використовує для роботи перший запит із Google, навряд зацікавить прогресивну компанію. Критичне мислення серед гіпер величезного потоку інформації — незамінний скіл.

Не менш важливо мислити ефективно, коли треба прийняти важливе рішення чи розв’язати проблему. В роботі працівник, який спокійно, холодно знаходить оптимальний варіант — просто на вагу золота.

7. Знання іноземної мови

Зараз людство не має перешкод для торгівлі та бізнес-зв’язків із партнерами усього світу. Знання різних мов буде корисним і в ІТ, і для підприємців, і для вчителів. А ще чим більше мов знаєш — тим більше можливостей для навчання у топових спеціалістів.

8. Адаптивність

Вміння бачити інший шлях та швидке рішення, генерувати альтернативні шляхи. Адаптивні люди точно вірять в теорію струн і наче бачать одразу декілька варіантів розвитку подій. Завтра працюємо онлайн? Чудово. Треба замінити іншого викладача? Зараз почитаю про його предмет. Адаптивність проявляється і в умінні приймати зміни навколишнього світу, працювати з іншими культурами.

9. Креативність

Хороші виконавці будуть завжди, а ось справжні творці зустрічаються рідко. Небанальний погляд на виробництво, команду, пошук нових ефективніших шляхів — ось що дійсно цінується. Якщо ви розвинете цю навичку, то будете виділятися серед інших і вас не замінить якийсь робот-пилосос.

10. Бажання розвиватися

Гнучку й допитливу людину на роботі можна довчити будь-чому. Легше допрацювати й відшліфувати певні hurd skiils, ніж зіштовхнутися з самовпевненістю й твердолобістю. Розвиватися мають постійно й ті, хто вже має за плечима десятиліття досвіду.

Як зібрати досвід у різних компетенціях

Починати не рано навіть з дитячого садочка. Збирають діти разом кубики, діляться іграшками, грають, вчаться знаходити спільну мову — і вже прокачують Soft Skills. Звісно, у дорослому житті “майданчик” більший, але принципи ті самі: практикуватися, вчитися емпатії, більше працювати з людьми, розвивати креативність.

На початку, визначте, якими навичками ви уже володієте, а які конче необхідні в роботі. Підтягуйте сфери, в яких ви не сильні й, звісно, намагайтеся включити в роботу й проявити свої сильні сторони. Зверніться до колег, друзів, тім-ліда, щоб отримати погляд зі сторони. Проводьте оцінку своїх навичок регулярно та плануйте зустрічі з керівником, навіть якщо компанія цього не вимагає.

Де напрацьовувати багаж вмінь:

  1. Тренінги з практичними завданнями. Обирайте курси від фахівців, діліться досвідом всередині компанії, та головне — практикуйтеся та обирайте заходи, де всі скіли можна протестувати в безпечних умовах. Краще опрацювати фейли на тренінгу, ніж на реальній роботі.
  2. Робота з новими проектами. Візьміть в роботу проект, де зможете попрацювати з новими колегами, спробувати виконати нові задачі та не бійтеся брати відповідальність.
  3. Волонтерство. Можна навчитися тримати під контролем емоції та попрацювати в команді з абсолютно різними та незнайомими людьми. Також правильний вибір компанії може додати новий пункт до резюме чи взагалі навчити новій професії. Часто саме в волонтерських організаціях майже одразу можна спробувати себе як керівника. Наприклад, координувати людей на забігу.
  4. Знайти коуча/наставника. Якщо хочеться взятися за все й одразу, вивчати англійську й паралельно психологію, а потім бігти на акторську майстерність та волонтерство в притулку, спиніться. Можливо, вам потрібен наставник, який допоможе розставити пріоритети та підкаже, які навички потрібні саме вам і саме зараз. Наставником може стати старший колега чи керівник.
  5. Читати книги й блоги спеціалістів, слухати подкасти. Самоосвіту ніхто не скасовував. Обирайте ресурси залежно від навички та зручний спосіб, як навчатися. Зараз слухати лекції з Оксфорду можна навіть в маршрутці по дорозі на роботу, а книги легко читати зі смартфона.

Вивчайте свої можливості, розвивайте Soft Skills — і буде вам щастя. Або принаймні кар’єрний ріст, нова улюблена робота чи здорові нерви. Не спиняйтеся, навіть якщо вам вже скоро на пенсію чи в декретну відпустку. Можна втратити трохи часу й потім довго вивчати тренди.

М’які навички вже стали потрібнішими за вимірювані й зрозумілі компетенції, а особистість цінується більше за однаковість. Скористайтеся своїми унікальними вміннями, щоб покращити життя.

автор Вікторія Демидюк спеціально для vsviti.com.ua


• не пропусти



• новини партнерів