Спочатку уявімо ситуацію, коли варто сказати «так». Наприклад, не треба поспішати відмовлятися від цікавого проекту, навіть якщо раніше ви нічого подібного не робили. Можливо, це добрий шанс отримати нові навички. На якийсь час вам доведеться вийти із зони комфорту, зате отриманий досвід допоможе зробити крок на нову сходинку в кар’єрі.
Але є випадки, коли є сенс відмовити начальству чи колегам. Розберемо їх докладніше.
У яких ситуаціях варто сказати «ні»
Кожна ситуація є індивідуальною, але варто звертати увагу на кілька важливих маркерів.
1. Умови роботи відрізняються від заявлених
Цей пункт стане в нагоді тим, хто перебуває на випробувальному терміні . Пам’ятайте, що в цей час не тільки компанія перевіряє, чи готова вона співпрацювати з вами. Ви також оцінюєте, чи влаштовує вас таке місце роботи.
Припустимо, на співбесіді ви домовилися про гнучкий графік. Але за фактом офіс-менеджер фіксує, коли співробітники з’являються на роботі, і за кожні 10 хвилин запізнення покладається штраф. Вам говорили, що з будь-яким питанням ви можете звернутися до безпосереднього начальника чи старшого колеги.
Але виявляється, що всім у відділі не до вас, поговорити про проблему нема з ким і при цьому бос вимагає високих результатів.
Або вам обіцяли цікаві творчі завдання. Але виявилося, що такі проекти дістаються лише досвідченим співробітникам, а вам у найближчий рік доведеться бути у них на підхваті та виконувати багато рутинної роботи.
Якщо подібні умови не до душі, подумайте, чи варто залишатися в цій компанії, чи краще пошукати інше місце . Щоб ухвалити остаточне рішення, можна поговорити з начальником і поставити йому всі питання, що вас турбують. Можливо, ваші проблеми тимчасові та складний період скоро закінчиться.
Але якщо бос ухиляється від розмови або її відповіді вас не влаштовують, є сенс сказати компанії «ні» і не закінчувати випробувальний термін.
2. Вам постійно доводиться виконувати чужі обов’язки
Така ситуація раптово може виникнути і у новачка, і досвідченого співробітника. Наприклад, з’явилося нове завдання і ви запропонували найкраще рішення. Або одного разу ви замінили колегу, який захворів, і вам було нескладно взяти на себе частину його роботи. А наступного разу у подібній ситуації всі чекають, що саме ви знову вирішите проблему.
Нічого страшного, якщо вам доводиться виконувати свої обов’язки зрідка. Таке буває, мабуть, із кожним. Але якщо подібні випадки повторюються часто і виняток стає правилом, настав час сказати «стоп».
Можливо, ви не проти взяти на себе нові завдання, але бажаєте отримувати за них додаткові гроші. Тоді поговоріть із начальником про зміну списку ваших посадових обов’язків та про збільшення зарплати . Якщо ви не готові починати ці справи регулярно, варто сказати «ні».
Чим швидше ви відмовитеся, тим краще буде і вам, і компанії. Ви звільнитеся від неприємних справ, а начальство зможе знайти людину, яка візьме на себе цю нову ділянку.
3. Колеги просять виручити їх кілька разів поспіль
Здорово, якщо у складних випадках працівники можуть допомогти одне одному. Або підмінити колегу, що раптово захворів. Якщо така потреба виникає нечасто, це нормально. Якщо раптово утворюється аврал і складно всім, наприклад, під час сезонних епідемій ГРВІ, у цьому теж немає нічого страшного.
Але якщо ви помітили, що у форс-мажорних ситуаціях начальник і колеги постійно звертаються тільки до вас, варто насторожитися. Можливо, бос упевнений, що якщо все у відділі – сімейні люди з дітьми, а ви живете на самоті, то вам простіше прийти на роботу у вихідні та доробити терміновий проект. Або колега вважає, якщо ви все одно виходите в перерву погуляти, то заразом можете зайти на пошту, щоб відправити його робочу кореспонденцію.
Якщо такі випадки поодинокі, все гаразд — тим більше, якщо вам нескладно виконати прохання. Але коли такі ситуації починають повторюватися регулярно, варто заявити, що ви проти.
Можливо, вам важливі добрі стосунки в команді і ви боїтеся їх втратити, сказавши «ні». І даремно. Дослідження показують, що часто переоцінюють негативні наслідки відмови.
Більшість оточуючих не думатимуть про вас гірше, якщо почують «ні». А ось репутація безвідмовного співробітника навряд чи збільшить ваш статус. Як правило, відмінні стосунки можливі лише серед тих, хто поважає один одного, а також цінує час та зусилля колег. Тому допомога на роботі важлива та потрібна, але лише взаємна.
4. Вас відволікають від роботи сторонніми темами
Звичайно, люди не роботи і у будь-якій професійній команді можуть виникати зовсім не ділові дискусії. Наприклад, коли весь відділ обговорює нововведення у компанії, це нормально. Якщо колеги говорять про глобальні новини, які можуть сильно вплинути на кожного, це також зрозуміло. Але буває, що сторонні розмови займають дуже багато часу і починають заважати роботі .
У таких випадках ввічлива відмова продовжувати розмову може допомогти вам і іншим співробітникам. Ви повернетеся до поточних завдань і зосередьтеся на важливих справах. Колеги теж можуть наслідувати ваш приклад і використовувати робочий час більш продуктивно .
Як краще сказати «ні» на роботі
Деколи це набагато простіше, ніж здається. Є лише три основні правила відмови: говоріть ввічливо, наводьте аргументи, пропонуйте варіант вирішення проблеми. І ось ще один додатковий пункт – про нього варто пам’ятати, якщо ви збираєтеся сказати “ні” начальнику: постарайтеся зробити це не при всіх.
1. Повідомте, що ви сильно завантажені роботою
Це найпростіший варіант. У розмові з колегою можна не приховувати, що у вас немає часу на додаткові завдання. Якщо він все ж таки розраховує на вашу допомогу, запитайте його, які з ваших справ він міг би взяти на себе. Наприклад, ви погодитеся допомогти йому скласти звіт, якщо він замість вас протягом години відповідатиме на запитання покупців.
Якщо подібні заміни неможливі, просто скажіть, що дуже зайняті. Але, можливо, зумієте виділити час іншим разом, якщо колега своєю чергою погодиться допомогти вам.
Перед тим, як сказати «ні» керівнику, можна показати йому список ваших поточних проектів. І запитати, який із них вдасться прибрати, щоб додати замість нього нове завдання. Якщо жоден пункт видалити не можна, повідомте, що вам доведеться працювати у вихідні. Готові до цього – домовляйтеся про оплату понаднормових . Ні – ввічливо відмовтеся.
2. Скажіть, що вам потрібний відпочинок
Якщо йдеться про працю у позаробочий час, можна не приховувати, що ви сильно втомилися і вже близькі до вигоряння . Тому відпочинок вам необхідний і ви не зумієте думати про робочі завдання у перерву, ввечері або в суботу та неділю, навіть якщо вам заплатять за понаднормовий годинник. Таке зізнання не зробить вас поганим працівником. Адже ви не машина, а вихідні для того й вигадані, щоб люди могли відновити сили.
Обов’язково запропонуйте свій варіант вирішення проблеми. Наприклад, ви могли б одну-дві зі своїх поточних завдань передати іншому співробітнику або стажеру. А в час, що звільнив, зайнятися палаючим проектом.
3. Не бійтеся визнати, що ви не фахівець у питанні
Якщо для вас завдання надто складне, не приховуйте цього. Наприклад, вас просять розібратися, чому не працює нове обладнання, яке необхідно включити. Якщо ви ніколи не мали справи з подібними машинами або приладами, скажіть прямо, що не зможете усунути проблему.
Також можна вчинити, якщо вам пропонують провести переговори з абсолютно незнайомим клієнтом. Або написати статтю, в темі якої ви повинні розбиратися кілька днів, причому ви не впевнені, що зрозумієте все правильно.
Деколи визнання в тому, що ви не фахівець у незнайомому питанні, зовсім не ознака непрофесіоналізму. Навпаки. Після вашої відмови може знайтися інший співробітник, який давно в темі і тому вирішить проблему набагато швидше. Якщо ви знаєте таку людину — порекомендуйте її.
4. Візьміть паузу для відповіді
Цей варіант підійде, якщо ви не впевнені, що хочете сказати “ні”, але й погоджуватися не поспішайте. Або вам важко відмовити прямо і потрібно знайти потрібні слова.
Повідомте, що вам треба подумати. Уточнити, чи є вікна в графіку , чи можна зрушити інші завдання на більш пізній час, чи зможете ви швидко розібратися в темі.
Якщо вирішили не погоджуватися, сформулюйте свою відмову та кілька разів повторіть її. Подумки дайте відповідь на заперечення співрозмовника. Можете проговорити свою коротку промову перед дзеркалом. Це допоможе вам почуватися впевненіше.
Краще не чекати, коли начальник чи колега захоче продовжити розмову і знову підійде до вас із тим самим питанням. Зверніться до нього самі. Чемно скажіть все, що вважаєте важливим. І знову запропонуйте варіанти виходу із ситуації.
І пам’ятайте: саме ваше право та можливість сказати «ні» часто робить згоду більш цінною — і для вас, і для тих, хто звертається до вас із проханнями.