Перші маяки з’явилися ще в ті часи, коли людство тільки починало робити боязкі кроки в бік освоєння своєї рідної планети. Для зручності мореплавців вздовж берегів будували високі навігаційні вежі, на верхівках яких в будь-яку погоду, день і ніч горів сигнальний багаття. По ньому капітани кораблів могли зрозуміти, як далеко від них берег, і тим самим врятувати свої судна від потоплення на прибережних скелях в умовах похмурої погоди і морських бур.
Один з найдавніших і найбільш відомих маяків – Олександрійський – удостоєний звання «чуда світу».Зведений у III столітті до нашої ери, він служив дороговказом морською зіркою кораблям, висвітлюючи ніч яскравими язиками полум’я, а день – щільним стовпом диму. Технологія роботи перших маяків спиралася на використання різних видів палива – кам’яного вугілля, рапсового масла, гасу. Згодом горючі рідини були витіснені оптичними елементами, самі ж маяки стали встановлюватися не тільки на суші, але і у воді – так звані, морські або плавучі маяки.
Сучасні маяки зовсім не схожі на своїх давніх попередників. У своїй роботі вони використовують досягнення сучасної технічної думки – електроенергію, акустичні повітряні та підводні ефекти, радіосигнали. Старі, «вогнищеві», маяки, витіснені сучасними навігаційними технологіями, з часом забуваються і, в кращому випадку, перетворюються в архітектурні історичні пам’ятки.
Занедбані маяки Фото.
Маяк Рубьерг Кнуд (Rubjerg Knude lighthouse), Данія
Маяк Рубьерг Кнуд вперше запалив свої сигнальні вогні 27 грудня 1900. Зведений на схилі Північного моря, він височів над рівнем останнього на 60 метрів при власній висоті в 23 метри. З плином десятиліть рівень моря неминуче підвищувався, підбираючись все ближче і ближче до маяка. Пісок теж робив свою чорну справу, засинаючи Рубьерг Кнуд і прилеглі до нього будівлі. Спроби зміцнити грунт навколо маяка не дали результату. В останній раз Рубьерг Кнуд світил корабля 1 серпня 1968 року. До 2002 року маяк використовувався як туристичний об’єкт, але на початку XXI століття природа остаточно заявила свої права на це місце, покривши все товстим шаром піску.
Маяк мису Ейр (Point of Ayr lighthouse), Уельс
Маяк мису Ейр полегшував проходження англійських судів, починаючи з 1776-го року. У 1840-му році його робота була припинена, після чого споруда пережило кілька спроб відновлення, остання з яких в 1994-му році перетворила маяк у витончену білу башту з червоною голівкою-маківкою. Місцеві легенди свідчать, що навколо покинутого будови бродить дух людини, померлої від любові. Власник маяка, щоб підтримати культурну традицію, замовив у місцевої художниці Анджели Сміт семіфутовую скульптуру Зберігача.Виконана з неіржавіючої сталі ожила легенда постачена численними отворами. Проходить через них вітер грає на тілі Зберігача таємничі мелодії.
Маяк на скелі Тілламук (Tillamook Rock light), США
Орегонський маяк на скелі Тілламук був побудований в 1881-му році. Його необхідність була зумовлена постійними корабельними аваріями, що відбуваються в цій місцевості, останнє з яких відбулося за кілька днів до відкриття будови. Маяк був зведений на пустельних, голих каменях, грізно підносяться посеред тихоокеанських хвиль. Складна місцевість і погані погодні умови зробили маяк на скелі Тілламук найдорожчим з коли-небудь побудованих на Західному узбережжі США. З часом, під впливом штормових хвиль, маяк і скелі під ним стали руйнуватися, що і послужило основою його списання в 1957-му році.
Італійський маяк в Могадішо (Italian lighthouse in Mogadishu), Сомалі
Сильно зруйнований італійський маяк в Могадішо був побудований понад століття тому. Розташований на краю Старої Гавані, він був залишений біля двадцяти років тому після того, як нестабільний у політичному плані держава Сомалі надовго занурилося в варварське стан морського піратства. Сьогодні це місце слугує нагадуванням колишньої величі Могадішо, але приймає в своїх зруйнованих кімнатах тільки бездомних рибалок і наркоманів. У маяка відсутня верхня частина башти. Його гвинтові сходи того й гляди впаде. Кімнати, крізь які пливуть клуби гашишу, пахнуть морською водою, гниллю та сечею.
Маяк острова Ісаак Кей (Great Isaac Cay lighthouse), Багамські Острови
Побудований в 1859-му році маяк острова Ісаак Кей, досягав у висоту 46 метрів. З усіх старих маяків, він – один з найзагадковіших. З маяком острова Ісаак Кей пов’язано багато легенд. За однією з них, тут якийсь час назад трапилося страшне корабельну аварію. Під час трагедії загинули всі, хто знаходився на борту люди. Врятувався тільки немовля, чия мертва, але все одно невтішна від горя матір, кожне повнолуння тепер виходить на берег і кличе своє втрачене дитя. Друга легенда, більш нова. Вона пов’язана з датою 4 серпня 1969, коли на маяку безслідно зникли два наглядача. Їх тіла так і не були знайдені. В даний час маяк закритий для відвідування туристами; помилуватися можна тільки на сам острів.
Маяк острова Малий Кюрасао (Klein Curacao lighthouse), Малі Антильські острови
Крошка-маяк, розташований на невеликій смужці землі острова Малий Кюрасао, був побудований в 1850-му році. Височіє над землею на висоту в 20 метрів вежа маяка і понині функціонує, незважаючи на те, що розташовані поруч з нею вдома доглядачів вже давно зруйновані. Сам маяк піддавався відновленню двічі – в 1879-му і 1913-му роках. З 2008-го року сигнальна вежа острова Малий Кюрасао працює на сонячній енергії. Засіяне іржавими кораблями узбережжі зайвий раз підтверджує потрібність маяка в цих місцях.
Маяк Капо Ди Отранто (Capo d’Otranto lighthouse), Італія
Маяк Капо Ди Отранто з’явився на світ в 1867 році на сході Італії, в містечку, де зустрічаються Іонійське і Адріатичне море. Свою роботу маяк припинив в 1970-х роках. Згодом був відновлений і відкритий для туристів з 2008-го року в якості музейного об’єкта, що розповідає про середземноморські екосистемах.Маяк являє собою високе кам’яне будова, вивищується на 32 метри над землею. Вежа маяка виходить з двоповерхового будинку доглядача. Всі будова має сліпуче білий вигляд.
Маяк Аніва (Aniva ‘nuclear’ lighthouse), Росія
Сахалінський маяк Аніва знаходиться на однойменному мисі, на горі Сівуч. Встановлений в 1939-му році в важкопрохідні для судів районі, багатому численними течіями, періодичними туманами і підводними кам’яними банками, він підноситься над землею на 31 метр і має висоту світла в 40 метрів над рівнем моря. Вежа маяка має 9 поверхів. Раніше в них знаходилися технічні та житлові кімнати для роботи 12 чоловік. В даний час маяк не функціонує. Більш того, він розграбоване мародерами і ніяк не підтримується з боку держави.
Маяк «Корабель Джон Шоул» (Ship John Shoal light), США
Маяк з живописною назвою «Корабель Джон Шоул» був побудований за 27 років, починаючи від моменту прийняття рішення американським Конгресом у 1850-му році. Залізна вежа плавучого будови була здана в обіг в 1877-му році. Архітектурне будова була зведена на мілководді, що дав свою назву маяка. Спочатку основа «Корабля Джона Шоула» кріпилося до підводного дну спеціальними гвинтами. Згодом ця конструкція була визнана недоцільною, і маяк закріпили на металевій бетонованою трубі. «Корабель Джон Шоул» безперебійно працював аж до 1973-го року. У червні 2011-го маяк був виставлений на продаж.
Grand Harbour Light (Fish Fluke Light), Канада
Маяк з промовистою назвою «Великий світ гавані» був зведений на канадському острові Росса в 1879-му році. Будівля являло собою квадратну дерев’яну вежу з прилеглим до неї житлом доглядача. Світло маяка в гарну погоду було видно в окрузі 11 миль. «Великий світ гавані» був закритий у 1963-му році, коли по сусідству був зведений ще один, більш сучасний маяк. У 1976 році будівлю було розбите бурею, після чого вже ніколи не відновлювалося. Місцеві жителі і шанувальники маяка періодично волають до громадськості з вимогою передати маяк більш відповідальному власнику, який зможе гідно оцінити його колишню велич.