З 8 жовтня в Україні застосовуються пристрої для вимірювання швидкості “Трукам”. Що це – можливість скоротити кількість аварій або порушення прав водіїв?
Редакція Palladium.ua зібрала інформацію за перший місяць використання нового пристрою.
За словами активістів, швидкість – головна причина аварій. Згідно оцінкам експертів, за даними менеджера ГО “За безпечні дороги” Андрія Климчука, понад 60% загиблих на дорогах – в результаті перевищення швидкості, пише ТСН.ua.
Приголомшені смертністю на дорогах, чиновники планували налагодити контроль за рухом ще в липні. Але питання довелося відкласти до осені. І ось, на початку жовтня патрульні отримали вимірювачі швидкості. Перший тиждень пройшов в тестовому режимі: TruCAM застосовувався пілотно – порушників тільки попереджали, але не штрафували. З 16 жовтня все стало “по-справжньому”: вже в стартовий день поліцейські склали кілька десятків протоколів.
Де “заховані” вимірювачі швидкості: дороги України
Ще до появи радарів багато водіїв побоювалися повторення ситуації з ДАІ: що патрульні будуть ховатися в кущах і підстерігати лихачів. На практиці про розташування вимірювачів може дізнатися кожен охочий – в інтернеті є карта з усіма дорогами. Це найбільш небезпечні ділянки трас в Україні, де найчастіше трапляються ДТП. До них відносяться, зокрема, два столичних проспекту – Бажана та Перемоги, а також сумнозвісна траса Стрий-Чернівці, де через перевищення швидкості регулярно відбуваються аварії.
Про фото- і відеофіксації порушень також попереджають спеціальні дорожні знаки. А в місцях фіксації стоять патрульні автомобілі, які можна помітити по включеним маячкам синього кольору.
Як працює TruCAM
Це прилад, що вимірює швидкість за допомогою лазерного променя. Одночасно з вимірюванням ведеться фото- і відеофіксація. Відстань дії пристрою, за деякими даними, становить до 1,5 км.
Правда, журналісти вказують на деякі недоліки “Трукама”. Як пише ТСН.ua, серед мінусів – робота в діапазоні температур від -10 до + 60 ° С. Виникає питання: як пристрій буде діяти, коли взимку температура опуститься нижче -10 ° С?
Застосування радара – це законно?
Уже місяць між водіями, поліцейськими та юристами не вгамовуються суперечки про законність використання приладу. Ось, що нам вдалося дізнатися.
Чи мають право патрульні застосовувати пристрій в ручному режимі, якщо в законі зазначено, що фото- і відеорегістрація порушень зобов’язана проводитись автоматично?
Патрульна поліція не заперечує, що радар використовується вручну, при цьому акцентуючи увагу на наявність документів на TruCAM. Але деякі юристи не згодні. За їх словами, на практиці прилад повинен самостійно фіксувати порушення, а спеціальні співробітники – лише переглядати дані за день.
Чи є у радара сертифікат?
За однією інформацією, новий вимірювач отримав свідоцтво Укрметртестстандарту та експертний висновок ДССЗЗІ. Всі прилади пройшли тестування на точність вимірів, і такий тест планують робити щорічно.
За іншими даними, “Трукам” не тільки використовується з порушенням закону, але його немає ні в жодному реєстрі. Іншими словами, всі докази, зібрані за допомогою приладу, можна оскаржити в суді. Це означає, що справа про правопорушення можуть закрити через відсутність повної законної документації та невірної експлуатації пристрою (вручну, а не автоматично). Подібна практика вже зустрічалася 8 років тому: коли радари застосовували працівники ДАІ, незадоволені водії подавали апеляції, а у суддів виникали питання до висновків правоохоронців.
Чи може радар помилитися? Наскільки точні результати вимірювання?
Як уже згадувалося вище, TruCAM перевіряє швидкість авто за допомогою лазера. При цьому деякі користувачі інтернету стверджують: якщо на фото з машиною порушника хоча б частково потрапив інший автомобіль, це може стати приводом оскаржити “вердикт”.
Поліцейські здатні впливати на результат вимірювань?
На відміну від перших радарів, які багато років тому використовувалися в ДАІ, “Трукам” має “закрите” програмне забезпечення. Це означає, що патрульні не можуть вносити поправки в настройки приладу.
Новий тренд мережі: антирадари і радари-детектори
Якщо є радар, значить, з’явиться і антирадар. З нововведенням поліції мережа почала рясніти пропозиціями про покупку спеціальних приладів, які “полегшать” життя водіям-лихачам.
Антирадар – пристрій, який не дає виміряти швидкість машини. Використання такого приладу заборонено в багатьох країнах світу. І в Україні для нього теж є відповідна стаття. До того ж, за деякими даними, TruCAM здатний визначити, коли проти нього діє антирадар.
Зовсім інша справа радар-детектор. Прилад не блокує, а тільки попереджає про чинність вимірника, інформуючи про це водія. Застосування радар-детектора в нашій країні дозволено. Але при виборі подібного пристрою не зайвим буде звірити його діапазон роботи з частотою “Трукама”.
TruCAM: захист від аварій або обмеження прав водіїв?
Суперечки про те, наскільки законно й ефективно використовувати на дорогах вимірювачі швидкості, напевно, не стихнуть і в 2019 році. Але ясно одне: таке нововведення – бажання скоротити кількість аварій на найнебезпечніших трасах країни. Можна по-різному ставитися до законності радара і роботі патрульних. Однак кожен водій повинен пам’ятати: дотримуючись правил дорожнього руху і контролюючі швидкість своєї їзди на дорозі, ви зменшити шанси появи ДТП.