Спалах на Сонці викликав найсильніший з 2017 року радіаційний шторм на Землі

    322

    8 червня на Сонці стався спалах класу M, який відноситься до верхнього, але не екстремального класу явищ. Цей спалах силою M9.7 викликав на Землі найсильніший з 2017 року радіаційний шторм силою S3. Це рівень біологічної небезпеки для пасажирів високолітаючих літаків та екіпажів, а також для астронавтів у відкритому просторі. Таких подій буде дедалі більше – наближається пік активності Сонця.

    У травні 2024 року максимальна інтенсивність спалахів на Сонці досягла рівня X12, що далося взнаки навіть на космічній погоді на Марсі. По Землі тим часом прокотилася хвиля полярних сяйв. Заряджені частинки Сонця бомбардували Землю і лініями магнітного поля прямували до полюсів. Оскільки при значному тиску сонячного вітру магнітне поле планети приймало більш плескату форму, його напруженість біля екватора збільшувалася і полярні сяйва зміщувалися в нижні широти.

    Спалах силою M9.7 минулої суботи, крім полярних сяйв у північних широтах Землі, викликав збій короткохвильового радіозв’язку на освітленій Сонцем стороні і, що більш небезпечно, викликав сильний радіаційний шторм на освітленій стороні та в космосі. На Землі повітряні екіпажі з ризиком потрапити до зони підвищеного випромінювання отримали вказівки зміни маршрутів. Про збої супутникових систем не повідомляється. Водночас супутники найбільш уразливі для потоків гама та рентгенівського випромінювання спалахів, а також для плазми – коронарного викиду маси Сонця.

    Для земної інфраструктури існує інша небезпека – це наведення постійного струму у протяжних металевих конструкціях при їх переміщенні в магнітному полі Землі, коли поле починає рухатися під впливом сонячного вітру (спалахів). Енергетики до цього вже готові. Усіх їх вразив випадок у 1989 році, коли в результаті геомагнітної бурі розплавився трансформатор на одній із підстанцій у Квебеку (Канада).

    Набагато складніше виявити вплив сонячної активності на трубопроводи. Виникнення струму у трубах прискорює перебіг корозії, що дуже важко виявити, особливо якщо це підземна інфраструктура. Залізнична сигналізація також може страждати від сонячної активності – у рейках чудово проводиться струм. З іншого — страждає система глобальної навігації. Всі ці «принади» ми починаємо відчувати зі зростаючою інтенсивністю. Цього разу пік активності Сонця може розпочатися на півроку раніше — вже восени 2024 року.