Інформаційна гігієна українців за три роки повномасштабної війни значно покращилась, але впевнених у власних навичках відрізнити правду від брехні залишається небагато. Лише 17% опитаних заявили, що безпомилково розпізнають фейки, тоді як інші визнають — з дезінформацією боротися складніше, ніж здається.
Такі висновки надали аналітики «Детектора медіа» у рамках масштабного дослідження «Індекс медіаграмотності українців: 2020–2024». П’ята хвиля опитування вказує на помітний прогрес у розпізнаванні маніпуляцій і фейків, але одночасно — на збереження відчуття вразливості перед інформаційними загрозами.
68% українців у 2024 році продемонстрували високий або вищий за середній рівень чутливості до дезінформації, що є значним зростанням у порівнянні з 55% у 2021 році. Водночас 47% респондентів оцінили власні навички критичного сприйняття інформації як високі — на 5% менше, ніж торік.
Найчастіше українці виявляють фейковий контент, шукаючи джерела в матеріалі (43%), орієнтуючись на відео або фотофакти (33%) або репутацію автора (30%). Водночас 18% визнають, що покладаються лише на інтуїцію.
Проблему дезінформації актуальною вважають 62% опитаних. Серед них 37% вказують на небезпеку хибних уявлень, які створюють фейки, ще 25% не впевнені у здатності розпізнати неправду. Лише 17% переконані, що здатні фільтрувати неправдиву інформацію без труднощів.
Маніпулятивний контент теж не лишається поза увагою. 60% українців визнають це серйозною проблемою. Для більшості тривожними сигналами є однобічність подачі (47%), неточна або неповна інформація (43%) та відсутність посилань на джерело (39%).
66% респондентів вважають, що спотворення інформації найчастіше йде на користь політикам. Ще 32% переконані — це робиться в інтересах держави. Інші меншою мірою підозрюють у цьому олігархів або медіавласників: відповідні показники за рік знизились на 9% і 11% відповідно.
Поступово змінюється й ставлення до загальнонаціонального телемарафону. Частка тих, хто позитивно до нього ставиться, за два роки впала на 28%.
Критика влади в медіа підтримується 44% респондентів, особливо серед чоловіків і старших вікових груп. А от штучний інтелект для деяких — все ще терра інкогніта: 11% українців зізнались, що ніколи про нього не чули.