Щоб додати нові проекти до списку, варто видалити ті, що вже втратили актуальність.
Складіть два списки – переліки всіх ваших цілей та завдань
Відкрийте файл або візьміть аркуш паперу і випишіть всі цілі, які вважаєте важливими. Це перший список, з яким потім продовжите працювати.
Потім складіть другий перелік — до нього внесіть справи та проекти, якими ви займаєтеся зараз або яких збираєтеся приступити в майбутньому. Нехай у ньому будуть лише життєві, а не професійні завдання. Якщо ви захочете проаналізувати робочі процеси, створіть окремий файл.
Щоб закінчити список, може знадобитися кілька прийомів. Можливо, ви додаватимете до нього завдання, про які згадаєте не відразу.
Повний перелік справ може вас здивувати і виявитися набагато довшим, ніж ви припускали. Ви, напевно, пам’ятаєте завдання, з якими зустрічаєтеся щодня. Але в списку можуть опинитися і справи, які перебувають у категорії «добре колись цим зайнятися». Наприклад, півроку тому ви запланували пройти медичний чекап, але так і цього не зробили. Або хотіли навчитися грати на гітарі та збиралися знайти викладача, але далі наміри теж не просунулися.
Наново проаналізуйте свої цілі
Тут все просто. Уважно перегляньте список цілей та розділіть їх на три колонки.
- Основні цілі. Вони ж найактуальніші. Якщо ваші ресурси будуть обмеженими, то ви в першу чергу займетеся реалізацією цих планів і ні за що від них не відмовитеся.
- Другорядні цілі. Вони ж менш важливі. Якщо доведеться вибирати, то будь-яка мета цієї групи програє тим, що ви помістили в перший стовпець.
- Неважливі цілі. Або ті, якими ви займетеся в останню чергу, але можете взагалі від них відмовитися. Будь-яка мета цієї колонки для вас менш важлива, ніж перераховані в попередніх. Можливо, ви навіть не відразу згадали про них, коли складали список.
Якщо вам складно розділити глобальні цілі на групи, можна проаналізувати, які переваги ви отримаєте від реалізації. Під кожною запишіть усі вигоди, на які ви розраховуєте, не пропускаючи навіть найменших плюсів. А потім перевірте, наскільки сильний емоційний відгук викликає кожний перелік. І оцініть, які з цих змін допоможуть вам відчути максимальне задоволення та непідробне щастя.
Розділіть поточні справи та завдання з пріоритетів
Канадський підприємець та експерт із саморозвитку Браян Трейсі у своїй книзі «З’їжте жабу!» пропонує провести розхламлення у справах за допомогою методу ABCDE. Для цього візьміть другий список – перелік поточних справ та проектів та спробуйте перетворити його на таблицю. Кожна її колонка буде відзначена відповідною літерою.
A — завдання найвищого пріоритету
Без них неможливо досягти головних цілей з першої колонки, про які ми говорили вище. Наприклад, ви запланували пробігти через півроку 15 км і не маєте наміру відмовлятися від цієї мети . виявиться недосяжною. А якщо перестанете тренуватися зовсім, швидше за все, від участі в забігу доведеться. відмовитись.
B – важливі, але не критичні завдання
Ці завдання можуть допомогти вам досягти як головних, так і другорядних цілей. Їх виконання можна на якийсь час відкласти.
Наприклад, якщо ви добре почуваєтеся, повний медичний чекап можна провести і зараз, і через місяць. Але якщо ви хочете взяти участь у забігу на довгі дистанції, краще пройти його перед початком інтенсивних тренувань, щоб не зіткнутися з неприємними несподіванками.
C — завдання, які впливають досягнення важливих цілей
Їхнє виконання може вас порадувати, але якщо ви забудете про ці справи, то катастрофи точно не буде. Вони можуть допомогти досягти цілей з третьої колонки. А можуть бути і взагалі не пов’язані з жодною з них.
Наприклад, ви записали, що не проти побувати на концерті популярного гурту, але якщо й пропустите його, то нічого страшного не станеться.
D – справи, які можна делегувати
Такі завдання часто забирають багато часу, але вам не обов’язково робити їх самостійно. На відміну, наприклад, від справ категорії A — ніхто, крім вас, не може виконати комплекс спортивних вправ або домашню роботу, отриману на мовних курсах.
Але вам не обов’язково витрачати половину вихідного заради поїздки до гіпермаркету за продуктами чи товарами для дому. Можна регулярно замовляти доставку з того самого магазину.
E — завдання, від яких ви легко можете відмовитися
Як правило, це кроки на шляху до цілей, які давно перестали викликати емоційний відгук. Або завдання, які ви продовжуєте виконувати за звичкою або тому, що «так належить».
Наприклад, ви щодня вирушаєте додому з офісу пішки , тому що колись запам’ятали: потрібно проходити щодня не менше 10 000 кроків. Але необхідність саме такої кількості не підтверджено науково. І взагалі — ви не любите ходити, натомість із задоволенням би потанцювали вдома під улюблену музику, скидаючи напругу. Отже, від щовечірньої прогулянки можна сміливо відмовитись.
Видаліть цілі та завдання, які вважаєте неактуальними
Почніть з категорії E у списку справ. Вичерпайте або стирайте завдання і стежте за своїм емоційним відгуком . потім – можливо, трохи пізніше її варто перенести в графу C або навіть B.
Потім подумайте, кому і як делегувати завдання із пункту D.
Наступний етап: відкрийте список цілей та почніть викреслювати пункти з графи «Неважливі». Дійте за тим самим алгоритмом: стирайте рядок і дослухайтеся до своєї емоційної реакції. Якщо всередині звучить: «Ура, давно настав час було викреслити» — швидше за все, ви вчинили правильно. Якщо ж ви відчуваєте тяжке почуття або тривогу, поверніть віддалений пункт.
У результаті і список ваших глобальних цілей, і перелік поточних справ можуть стати набагато коротшими. кроки на шляху до них.