Багатьом знайоме це почуття: знаходиш неймовірно надихаючу вакансію, витрачаєш багато часу на підготовку, іноді навіть знайомишся з командою, а наприкінці отримуєш повідомлення зі словами «Нам дуже шкода, але…». Це завжди неприємно, особливо якщо в компанії справді хотілося б працювати.
Насправді відмова рідко пов’язана з особистими якостями претендента. Як правило, справа в нестачі навичок та інших претендентів, які були більш переконливими на співбесіді або мають більше релевантного досвіду. І хоча відмова здається назавжди втраченою можливістю, її можна використати, щоб залишити приємне враження про себе та відкрити двері для майбутніх професійних зв’язків. Варто лише підійти до питання стратегічно.
Не реагувати на відмову миттєво
Це нормально — засмучуватись через те, що ви не отримали роботу. Але не варто зганяти розчарування та образу на HR-менеджері. Зазвичай той, хто відправляє відмову, або нейтрально до вас ставиться, або щиро шкодує, що так склалося, тому що ви йому сподобалися. Ваша гнівна відповідь змінить гарне враження на погане.
Замість того щоб реагувати з гарячого, дайте собі час охолонути і відповідайте, коли схлинуть перші сильні емоції. Ось кілька доброзичливих варіантів:
- Дякую, що повідомили. Відповідь мене розчарувала, але я ціную час, який ви мені приділили.
- Дякую! Жаль, що цього разу не вийшло, але було приємно познайомитися і більше дізнатися про компанію.
- Спасибі за відповідь. Мені сподобалося спілкування з командою, і я обов’язково стежитиму за вашими вакансіями.
На цьому етапі також можна чемно попросити зворотний зв’язок , щоб дізнатися, що саме пішло не так.
Не надсилати резюме знову і знову
Немає нічого поганого в тому, щоб ще раз відправити резюме до цієї компанії в майбутньому. Тільки краще трохи почекати після відмови і точно не варто нескінченно бомбардувати повідомлення відділ кадрів. HR-менеджер, швидше за все, дізнається про ваше ім’я і згадає, що вже розглядав вашу кандидатуру. Виявляючи подібну наполегливість, ви, безумовно, запам’ятаєтеся, але не в тій якості, якою вам хотілося б.
Тому не відгукуйтесь на вакансію знову в надії, що цього разу ваше резюме побачить хтось інший, а скористайтеся відносинами, що вже склалися. Відзначте, як приємно вам було познайомитися з керівництвом і командою і як вам сподобалася компанія, а також підкресліть, що в перспективі все ще хотіли б попрацювати разом.
Використовувати історію знайомства як перевагу
Наступного разу, коли ви побачите ще одну відповідну вакансію в компанії, що вас цікавить, відправте резюме, а потім напишіть HR-менеджеру, з яким вже знайомі. Ось що буде корисно додати до повідомлення:
- Нагадування про те, що ви спілкувалися. Наприклад, «Рік тому ми вели переговори про вакансію маркетолога, але тоді не зійшлися в деяких деталях».
- Згадка про те, чим ви займалися з того часу.
- Пояснення чому вас цікавить нова вакансія.
- Розповідь про те, як ви виправили попередні недоліки (якщо вам давали зворотний зв’язок).
Навіть якщо представник компанії не одразу вас згадає, таке вдумливе повідомлення однозначно приверне його увагу.
Якщо ви відгукуєтесь на вакансію, відмінну від минулої, обов’язково поясніть, що змінилося і чому ви це робите. Наприклад, ви почали вивчати програмування і вирішили змінити професію маркетолога на професію веб-розробника або відкрили здатність до малювання і вирішили стати дизайнером. Чим більше HR-менеджер знатиме про вас, тим легше йому виділятиме вас серед інших кандидатів та відстоюватиме ваші інтереси перед керівництвом.
Скористатися зв’язками
Навіть коли ви проходите співбесіду та отримуєте після неї відмову, у вас все одно залишається перевага. Це враження, яке ви справили наживо. У когось із співробітників можуть зберегтися спогади, хай навіть невиразні, чи замітки про те, про що ви тоді говорили і що про вас думали.
Тому, отримавши відмову, поцікавтеся, чи можете ви у соцмережах підтримувати контакти з HR-менеджером та іншими співробітниками, з якими спілкувалися. Досить просто сказати: “Було так здорово з вами познайомитися, мені хотілося б залишатися на зв’язку”. Це також допоможе вам дізнатися, що відбувається в компанії і що в ній змінилося з останнього візиту.
Не всі оцінять подібну безпосередність, але можна спробувати кожні 6 місяців писати HR-менеджеру або співробітнику, який на співбесіді видався вам найавторитетнішим. Нагадуйте про те, хто ви, та питайте, як справи. Зрозуміло, якщо людина не відповідає, треба дати їй спокій. Але якщо він йде на контакт, не соромтеся налагоджувати нові професійні зв’язки. Є всі шанси, що ваш новий друг згадає про вас, коли наступного разу в компанії відкриється нова вакансія, або розповість про можливості, про які ви навіть не підозрювали.