Щоб прийняти правильне рішення, часто потрібно подивитися на ситуацію з різних сторін і переконатися в тому, що жоден важливий аспект не зник. Британський письменник і психолог, автор книги «Шість капелюхів мислення» Едвард де Боно вигадав для цього цікавий спосіб.
У чому полягає метод шести капелюхів
Кожен із шести капелюхів у цьому випадку представляє одну точку зору або стиль мислення. Сенс у тому, щоб «одягати» їх по черзі та дивитися на рішення з певної позиції:
- Жовтий капелюх символізує оптимізм. Коли ви в ній, ви шукаєте плюси рішення та можливості, які воно для вас відкриває.
- Зелений капелюх передбачає творчий підхід. Це означає, що треба дозволити собі вільно генерувати ідеї без будь-якої цензури і вигадувати різні креативні варіанти, наприклад за допомогою методу першого принципу або злиття ідей .
- Червоний капелюх – це емоції. У цій позиції ви звертаєте увагу на почуття, які у вас викликає рішення, прислухаєтеся до своєї інтуїції та внутрішнього голосу. Ви також намагаєтеся уявити, якою буде емоційна реакція інших людей. Це чудовий спосіб підключити емоції до раціонального процесу ухвалення рішень.
- Білий капелюх означає аналітичне мислення та раціональність. Вона змушує вас зосередитися на даних та проаналізувати всю доступну вам інформацію.
- Чорний капелюх включає режим суворої критики. Ви дивитеся виключно на недоліки рішення, моделюєте найгірші сценарії розвитку події, уявляєте будь-які потенційно негативні наслідки та думаєте про те, що може не спрацювати.
- Синій капелюх відповідає за стратегічне мислення та контроль. Вона потрібна для того, щоб керувати процесом, вчасно помітити, що ви тупцюєте на місці, і знайти можливість рухатися вперед далі, обравши, наприклад, інший капелюх і змінивши перспективу.
Якщо ви приймаєте рішення поодинці, то спочатку визначаєте, які капелюхи і в якому порядку «одягатимете», а потім переходите від одного до іншого. Якщо ви обговорюєте щось у групі, то можете розподілити конкретні капелюхи серед учасників дискусії, щоб її збалансувати, або всі разом розглянути ситуацію послідовно з погляду кожного капелюха.
Як ним користуватися
Розберемо метод з прикладу. Допустимо, на зборах із керівництвом компанії ви вирішуєте, чи варто випускати новий продукт, щоб підняти продажі. Тоді хід обговорення може бути таким:
- Спочатку з погляду жовтого капелюха ви звертаєте увагу на те, що новинка може задовольнити попит на значній частині ринку. Це чудова можливість залучити більше клієнтів та отримати більше прибутку.
- Потім ви «одягаєте» чорний капелюх, щоб розглянути негативні наслідки. Якщо новий продукт поглине частку існуючих?
- Далі з позиції білого капелюха ви аналізуєте дані ринку. І помічаєте, що вони свідчать про наявність незадоволених потреб покупців, і навіть у тому, що зниження продажів свідчить про рух ринку загалом іншому напрямі.
- Тут ви знову дивитеся на ситуацію з позиції жовтого капелюха і бачите, що ваш продукт дійсно потрібен клієнтам, і це підтверджується даними.
- Після настає час зеленого капелюха. Ви починаєте генерувати ідеї, яким буде прототип нового продукту і як ви його тестуватимете.
- До цього моменту обговорення триває вже досить довго, тому ви оцінюєте обстановку з погляду синього капелюха та пропонуєте відкласти ухвалення остаточного рішення доти, доки не завершиться тестування за участю цільової аудиторії.
- На етапі, коли намітився план дій, ви «одягаєте» червоний капелюх, щоб дізнатися, як до нього ставляться учасники наради.