Іноді достатньо подивитися на опис вакансії.
1. Відсутність інформації про те, що за компанія та чим займається
Зазвичай хороші, великі компанії, які займаються чимось легальним та гідним гордості, ніяк цього не приховують. Більше того, вони вкладають ресурси в розвиток HR-бренду , щоб якнайбільше талановитих і амбітних людей приходили до них самі.
Якщо про те, де ви маєте працювати, ви зможете дізнатися тільки на етапі офера — справа нечиста. Причому це не обов’язково означає, що у компанії будуть погані умови чи зарплата. Але, швидше за все, не в будь-якому суспільстві ви будете готові відповісти на запитання, чим займаєтеся.
2. Занадто широка вилка потенційної зарплати
Можливий заробіток у вакансії можуть не вказувати з різних причин. Але набагато гірше, коли пишуть щось на кшталт «зарплати від 10 до 50 тисяч».
Взагалі вилка – це нормально. У багатьох організаціях фахівці з однаковим записом у трудовій можуть отримувати по-різному залежно від навичок та завдань. У деяких професіях зарплата в принципі зав’язана на результат: наприклад, менеджерам з продажу зазвичай платять, виходячи з обсягу продажів.
Але вилка все одно має бути розумною. Коли розбіг занадто великий, верхнє число може означати приблизно таке: «Одного разу співробітник, який працював 24/7 і потім виїхав до лікарні під крапельниці, стільки отримав, але більше ніколи не повторювалося». А нижня планка — «ось стільки ви й періодично отримуватимете».
3. Агресія та сарказм в описі вакансії
Є такі вакансії , які за рахунок своїх сумнівних формулювань створюють відчуття, ніби вас одразу в чомусь підозрюють чи щось звітують. Причому такі фрази, як правило, нічого не прояснюють, просто опис починає тхнути.
Наприклад: “Якщо ви лінивий і хочете просто протирати штани за зарплату, не відгукуйтесь на вакансію”. Не те щоб якась компанія шукала суцільно нероб — такі зазвичай потрапляють у фірму іншими шляхами. Натомість від цього формулювання віддає пікап-школами, начебто HR чекає, що претендент одразу почне доводити – він не такий.
Але на роботу ми йдемо працювати, а не впадати у нездорові стосунки. У компанії, співробітники якої дозволяють собі виторгувати агресію публічно, ситуація зазвичай більш ніж токсична.
4. Бонуси за те, що ви приведете друзів
Відразу ні. Якщо компанія пропонує нагороду за те, що ви когось позовете, ще не знаючи нічого ні про вас, ні про вашу експертизу, за цим ховається щось пірамідальної форми, що обов’язково позбавить вас грошей, або фірма, яка займається чимось незаконним. Пошкодуйте себе та своїх друзів.
5. Неочевидні канали комунікації
Якщо для того, щоб зв’язатися з компаній або відправити резюме , потрібно витоптати три пари залізних чобіт і згладати три кам’яні хліби, працювати в такому місці вам, ймовірно, не сподобається. Якщо компанія в таких дрібницях не може налагодити процеси – там безперечно твориться повний хаос. Це не сприяє здоровій обстановці у колективі.
6. Дуже багато вакансій від однієї і тієї ж компанії
Іноді бувають ситуації, коли компанії потрібно одразу багато нових співробітників. Зазвичай так відбувається у випадку, якщо вона щойно з’явилася на ринку або зараз активно розширюється, наприклад відкриває департамент або філію. В іншому випадку неясно, куди поділися попередні працівники, які займали вакантні місця. Нагадує або масову втечу, або масове звільнення з метою найняти дешевшу робочу силу.
7. Відсутність конкретики в описі вакансії
Насторожити повинні насамперед вимоги до кандидата, в яких перераховуються переважно особисті якості, а не професійні навички . Стресостійкість та комунікабельність — це все, звичайно, добре, але взагалі нічого не говорить про вакансію.
Ще один варіант опису, який виглядає підозрілим, — дуже широке коло обов’язків. Тут зазвичай є дві опції. Перша — займатися доведеться взагалі всім, що зазначено, і це практично неможливо буде вивезти. Друга — у компанії просто не знають, кого хочуть і не вміють пріоритизувати вимоги.
8. Маніпуляції в описі вакансії
«Ви отримаєте унікальний шанс попрацювати в кращій компанії світу», «відправляйте резюме, або за вас це зроблять інші: конкурс — 100500 осіб на місце» та інші спроби зробити вакансію, що продає, зазвичай означають щось одне. Або вами намагаються маніпулювати, роблячи посаду цікавішою не рахунок реальної пропозиції, а рахунок помітних формулювань. Або в компанії поганий фахівець з кадрів. І якщо вони найняли одного поганого співробітника, є шанс, що весь колектив буде не дуже компетентним.
9. Необґрунтоване тестове завдання
Деякі компанії просять виконати тестове завдання на етапі подачі резюме. Так буває, якщо відгуків надходить дуже багато і хочеться відразу відсікти випадкових людей. Проте тестове має бути адекватним за обсягом, яке результати має бути складно використовувати на благо компанії.
Якщо ж вас з порога просять зробити щось, що зобов’язані робити співробітники компанії за зарплату, — ризик, що фірма просто паразитує на тестових.
10. Велика кількість поганих відгуків
Декілька невтішних відгуків про роботодавця ще не дозволяють зробити конкретні висновки. Навіть якщо компанія близька до блискучого ідеалу, хтось все одно піде скривдженим. Але якщо інтернет буквально переповнений негативом, до нього варто дослухатися.