Велетенський Юньган-Буддійський печерний монастир

511

У 16 км від індустріального міста Датун знаходиться найбільший в Китаї буддійський печерний монастир – Юньган. Його печери вирубувалися з 460 р. по 524 р. Головними замовниками будівництва були імператори держави Північна Вей, створеної кочовими племенами табгачей. Тоба або табгачей спочатку кочували в Північній Монголії і були швидше за все предками сучасних монголів. У 439 році вони змогли об’єднати під своєю владою весь Північний Китай. Імператори династії Тоба першими надали широку державну підтримку буддизму. Саме під їх чуйним керівництвом були побудовані найбільші печерні буддійські монастирі в Китаї.

Печери Юньган розташовувалися поруч з першою столицею Північної Вей містом Пінч, нині Датун. Згодом, коли столиця була перенесена південніше, в місто Лоян, монастирі втратили своє царське заступництво, але все ще продовжували активно відбудовуватися. По суті, гроти Юньган служили справі зміцнення праведної дхарми в Китаї аж до маньчжурської династії Цин, останні Поновлення робилися в 17-18 столітті.
Найбільш ранні печери датуються 460-465 роками, в них знаходяться п’ять найбільших статуй Будди в Юньгане.

Вважається, що цим статуям надано вигляд імператорів Тоба Вей. Буддизм завжди був “царською” релігією, обожнювання правителів завжди прибуткове заняття. Як тільки спонсорство табгачської династії припинилося, статуї Будд почали дрібніти, так як будувалися вони вже на гроші “середнього класу” – чиновників і багатих купців.

Численні отвори в статуях – залишки кріплення штукатурки, всі фігури в давнину були багато прикрашені і розписані. Зараз елементи зовнішнього оформлення присутні тільки на небагатьох скульптурах.

В давнину всі статуї були укриті додатковими дерев’яними спорудами, про це свідчать численні отвори в стінах, призначені для балок-кріплень.

Загальна довжина кручі, де вибиті печери, становить близько одного кілометра. Не всі гроти доступні для огляду, багато хто перебуває на великій висоті.

Дерев’яні павільйони, побудовані цінських імператором Шуньчжі в 1651 році. Вони аналогічні всім незбереженим дерев’яним спорудам Юньгана, що прикривали печерні гроти.

Павільйони дозволили зберегти внутрішнє оздоблення кількох печер.

Не всі фігури дійшли в хорошому стані, багато сильно постраждали від часу.

Пізніші печери, споруджувалися на гроші багатих мирян, вже не мали величезних розмірів “царських” гротів, зате число їх обчислюється сотнями. Правда, для огляду доступні далеко не всі печери.

Статуя Будди Майтреї.

Пізніші печери, споруджувалися на гроші багатих мирян, вже не мали величезних розмірів "царських" гротів, зате число їх обчислюється сотнями. Правда, для огляду доступні далеко не всі печери.

Пізніші печери, споруджувалися на гроші багатих мирян, вже не мали величезних розмірів "царських" гротів, зате число їх обчислюється сотнями. Правда, для огляду доступні далеко не всі печери.

Пізніші печери, споруджувалися на гроші багатих мирян, вже не мали величезних розмірів "царських" гротів, зате число їх обчислюється сотнями. Правда, для огляду доступні далеко не всі печери.

Ідея жалісливого Будди Амітабхи була також запозичена в Ірані або Середньої Азії. Згодом, амидаизма - віра в Будду Амітабху і його Західний Рай, став одним з головних напрямків у буддизмі Далекого Сходу, так як він був дуже популярний серед простого народу.

Величезний Будда Амітабха в незакінченої печері. Грот почали видовбувати ще в епоху Північної Вей, але самі статуї, швидше за все відносяться до періоду династії Тан (618-907 рр. н.е.)

Будда Амітабха - владика Західного Раю.

Будда Амітабха - владика Західного Раю.

Багато прикрашені печери пізнього періоду, кінця правління династії Тоба Вей. Згодом, в епоху Тан і далі, вони не раз відновлялись.

Багато прикрашені печери пізнього періоду, кінця правління династії Тоба Вей. Згодом, в епоху Тан і далі, вони не раз відновлялись.

Багато прикрашені печери пізнього періоду, кінця правління династії Тоба Вей. Згодом, в епоху Тан і далі, вони не раз відновлялись.

Багато прикрашені печери пізнього періоду, кінця правління династії Тоба Вей. Згодом, в епоху Тан і далі, вони не раз відновлялись.

Багато прикрашені печери пізнього періоду, кінця правління династії Тоба Вей. Згодом, в епоху Тан і далі, вони не раз відновлялись.

Багато прикрашені печери пізнього періоду, кінця правління династії Тоба Вей. Згодом, в епоху Тан і далі, вони не раз відновлялись.

Багато прикрашені печери пізнього періоду, кінця правління династії Тоба Вей. Згодом, в епоху Тан і далі, вони не раз відновлялись.

Іконографічно Майтрею часто зображують на "європейський" лад, що сидить на стільці, а не в позі лотоса, як Будду Гаутаму. Тут він сидить на невеликому троні, схрестивши ноги.

Образ Будди Майтреї - Будди майбутнього, був запозичений буддизмом із західних монотеїстичних релігій - зороастризму і християнства. У ньому воєдино злилися уявлення про Майбутнього Спасителя, Великого Саошьянте - прийдешнього рятівника світу та інших месіях.

Статуя Будди Майтреи. На ній частково збереглися сліди кольорової штукатурки.

ЮНЬГАН-БУДДІЙСЬКИЙ ПЕЧЕРНИЙ МОНАСТИР (19)

ЮНЬГАН-БУДДІЙСЬКИЙ ПЕЧЕРНИЙ МОНАСТИР (20)

ЮНЬГАН-БУДДІЙСЬКИЙ ПЕЧЕРНИЙ МОНАСТИР (21)

ЮНЬГАН-БУДДІЙСЬКИЙ ПЕЧЕРНИЙ МОНАСТИР (22)

Не всі фігури дійшли в хорошому стані, багато сильно постраждали від часу. Буддійська "свята трійця" - Будда минулого - Прабхутаратна, справжнього - Гаутама і майбутнього - Майтрея.

ЮНЬГАН-БУДДІЙСЬКИЙ ПЕЧЕРНИЙ МОНАСТИР (24)

ЮНЬГАН-БУДДІЙСЬКИЙ ПЕЧЕРНИЙ МОНАСТИР (25)

ЮНЬГАН-БУДДІЙСЬКИЙ ПЕЧЕРНИЙ МОНАСТИР (26)

Ця печера також була вкрита дерев'яним павільйоном. У ній статуя Будди замінена на центральний стовп у вигляді багато прикрашеної пагоди.

ЮНЬГАН-БУДДІЙСЬКИЙ ПЕЧЕРНИЙ МОНАСТИР (28)

ЮНЬГАН-БУДДІЙСЬКИЙ ПЕЧЕРНИЙ МОНАСТИР (29)

Найбільша статуя Будди Гаутами в Юньгане, висота 17 метрів. Вона була обштукатурена і розфарбована в епоху Тан (618-907 рр. н.е.)

Павільйони дозволили зберегти внутрішнє оздоблення кількох печер.

Дерев'яні павільйони, побудовані цінських імператором Шуньчжі в 1651 році. Вони аналогічні всім незбереженим дерев'яним спорудам Юньгана, що прикривали печерні гроти.

Загальна довжина кручі, де вибиті печери, становить близько одного кілометра. Не всі гроти доступні для огляду, багато хто перебуває на великій висоті.

ЮНЬГАН-БУДДІЙСЬКИЙ ПЕЧЕРНИЙ МОНАСТИР (34)

ЮНЬГАН-БУДДІЙСЬКИЙ ПЕЧЕРНИЙ МОНАСТИР (35)

ЮНЬГАН-БУДДІЙСЬКИЙ ПЕЧЕРНИЙ МОНАСТИР (36)

В давнину всі статуї були укриті додатковими дерев'яними спорудами, про це свідчать численні отвори в стінах, призначені для балок-кріплень.

ЮНЬГАН-БУДДІЙСЬКИЙ ПЕЧЕРНИЙ МОНАСТИР (38)

ЮНЬГАН-БУДДІЙСЬКИЙ ПЕЧЕРНИЙ МОНАСТИР (39)

Численні отвори в статуї - залишки кріплення штукатурки, всі фігури в давнину були багато прикрашені і розписані. Зараз елементи зовнішнього оформлення присутні тільки на небагатьох скульптурах.

ЮНЬГАН-БУДДІЙСЬКИЙ ПЕЧЕРНИЙ МОНАСТИР (41)

ЮНЬГАН-БУДДІЙСЬКИЙ ПЕЧЕРНИЙ МОНАСТИР (42)

ЮНЬГАН-БУДДІЙСЬКИЙ ПЕЧЕРНИЙ МОНАСТИР (43)

ЮНЬГАН-БУДДІЙСЬКИЙ ПЕЧЕРНИЙ МОНАСТИР (44)

Статуя сидячого Гаутами, його піднята рука (Абхая-мудра) означає відкритість і безстрашність.

Будда Гаутама, одна з найдавніших статуй.