Телескопи «Джеймс Вебб» та «Спітцер» виявили зіткнення астероїдів у сусідній зоряній системі

Дослідники показали зіткнення астероїдів у системі Beta Pictoris, зоряної системи по сусідству, відомої своєю ранньою стадією формування та бурхливим планетоутворенням.

Спостереження, проведені за допомогою космічного телескопа Джеймс Вебб (JWST), виявили значні зміни в енергетичному профілі пилу навколо Beta Pictoris порівняно зі спостереженнями космічного телескопа Спітцер, проведеними в 2004 і 2005 роках. Команда дослідників проаналізувала склад та розмір частинок пилу в областях, раніше вивчених «Спітцером».

Вчені виявили, що пил, зафіксований «Спітцером», зник, що свідчить про зіткнення астероїдів та інших об’єктів. Зіткнення перетворило ці тіла на дрібний пил, частинки якого менше пилку або цукрової пудри, сказала Крістін Чен (Christine Chen), астроном з Університету Джонса Хопкінса, яка керувала дослідженням.

«Ми припускаємо, що весь цей пил є залишком того, який ми спостерігали у даних 2004 та 2005 років. Нові дані JWST показують, що ми стали свідками наслідків рідкісної та катастрофічної події між великими астероїдними тілами, що кардинально змінило наше розуміння цієї зоряної системи», – сказала Чен.

Спочатку пил біля центральної зірки системи нагрівався, його теплове випромінювання й зареєстрували інструменти «Спітцера». Однак тепер, коли пил остигнув, відійшовши від зірки, він більше не випромінює ці теплові характеристики.

Чен додала, що кількість пилу приблизно в 100 000 разів перевищує розмір астероїда, який знищив динозаврів на Землі.

Вік Beta Pictoris складає всього 20 мільйонів років, що є ключовим етапом, коли формуються планети-гіганти, а планети земної групи все ще формуються. Дослідники сподіваються визначити, чи зіткнення впливає на більші процеси формування планет у цій системі.

«Питання, на яке ми намагаємося відповісти, полягає в тому, чи є весь цей процес формування планет земної групи та гігантських планет поширеним чи рідкісним. І ще більш фундаментальне питання: наскільки рідкісні планетарні системи, подібні до Сонячної системи?» – Сказала співавтор дослідження Кадін Вортен (Kadin Worthen), доктор астрофізики Університету Джонса Хопкінса.

Результати дослідження були представлені на 244 зборах Американського астрономічного товариства в Медісоні (штат Вісконсин).