Американці побудують найбільший літак у світі

    689

    Вантажний літак використовуватимуть для перевезення 90-метрових лопатей вітряних турбін, які неможливо доставити суходолом через розміри. Передбачається, що цей апарат зробить революцію у сфері відновлюваних джерел енергії.

    Останнім часом вітряна енергетика переживає бум. За прогнозами європейських енергетичних компаній, до 2025 року вітер зможе забезпечити близько 10 відсотків у світовому виробленні електроенергії. До 2050 року приблизно 140 країн планують повністю перейти на енергію, що отримується з відновлюваних джерел, більшу частину якої даватиме вітер. Хоча є фізичні причини, через які повний перехід такого роду неможливий, цілком ясно, що вітрова генерація як мінімум у кілька разів перевищить її сучасний рівень.

    У зв’язку з цим розробники енергетичних проєктів прагнуть створювати потужні вітряні турбіни, що дозволяють мінімізувати питомі капітальні витрати та вартість одиниці енергії. Наприклад, у 2023 році біля берегів Данії запрацював найбільший і найпотужніший у світі вітрогенератор Vestas V236-15 MW. Потужність установки – 15 мегаватів, а довжина лопатей – 115,5 метра (найдовші у світі лопаті на сьогодні). Незабаром цей рекорд поб’є китайський офшорний вітряк H260-18MW потужністю 18 мегаватів: довжина його лопатей складе 128 метрів кожна.

    Чому інженери будують турбіни з довгими лопатями? Такі установки покривають велику площу, вловлюють більше вітру та виробляють більше електроенергії.

    Турбіни з довгими і громіздкими лопатями зазвичай використовують лише в морських проєктах, тобто не на суші, а в прибережних зонах. Головна причина – транспортування. Поки що перевезення таких компонентів можливе лише за допомогою спеціальних морських суден, наземна техніка цього не впорається.

    Якби вітрогенератори з досить довгими лопатями можна було встановлювати на суші, це дозволило б виробляти на 20 відсотків більше енергії, ніж сучасні наземні турбіни. Крім того, вони б знизили витрати на електроенергію на 35 відсотків.

    Сім років тому американський енергетичний стартап Radia, який очолює Марк Лундстром ( Mark Lundstrom), учений-ракетник з Массачусетського технологічного інституту, задумав побудувати транспортний літак WindRunner, який зміг би перевозити величезні лопаті для наземних вітрогенераторів.

    Весь цей час Лундстром тримав проєкт у секреті. Разом із командою інженерів він працював над покращенням конструкції, щоб WindRunner не розвалився на частини при зіткненні із злітно-посадковою смугою. Вчений розповів про свій літак тільки зараз, після завершення серії успішних випробувань.

    Довжина WindRunner складе 108,5 метра, висота – 24 метри, розмах крила – 79,5 метра, вантажопідйомність – 80 тонн. Вантажний лайнер зможе розвинути швидкість до М = 0,6 (число Маху). За таких габаритів літаку знадобиться майже двокілометрова злітно-посадкова смуга.

    Для порівняння, ця машина буде довшою за поле стадіону Вемблі в Англії (його довжина — 105 метрів) і на 32 метри довше за Boeing 747-8 — найдовший пасажирський літак у світі. WindRunner зможе перевозити лопаті довжиною від 45 до 91 метра та масою до 35 тонн.

    Команда Radia очікує, що комерційне виробництво літака розпочнеться до кінця 2027 року. Компанія вже має першого клієнта — приватного виробника електроенергії, який купив проєкт потужністю один гігават у штаті Невада (США).

    Лундстром пояснив, що головне завдання WindRunner – прискорити зростання вітроенергетики. Однак габарити літака дозволяють знайти йому й інше застосування: наприклад, у військовій сфері для перевезення важкої техніки.

    Зазначимо, що до лютого 2022 року найбільшим літаком у світі вважався український АН-225 «Мрія» («Мрія»). У 1980-ті роки літак у єдиному екземплярі спроєктувало та побудувало дослідно-конструкторське бюро імені О. К. Антонова на Київському механічному заводі.

    Довжина АН-225 “Мрія” становила 84 метри, висота – майже 19 метрів, розмах крила – 88,4 метра, вантажопідйомність – 253 тонни. Літак був зруйнований росіянами під час наступу на Київ у 2022 році.



    • інші новини