У США провели перший випробувальний політ гіперзвукового планера Talon-A (відео)

    463

    Американська компанія Stratolaunch повідомила про успішне завершення льотних випробувань прототипу гіперзвукового апарату Talon-A, оснащеного ракетним двигуном. Під час безпілотного польоту планер розвинув надзвукову швидкість.

    Понад 10 років тому співзасновник корпорації Microsoft Пол Аллен (Paul Allen) заснував аерокосмічну компанію Stratolaunch. Вона мала надавати послуги з доставки вантажів у космос за допомогою авіаційно-космічної системи «повітряного старту». Для цієї мети в 2017 році побудували двофюзеляжний літак Scaled Composites Model 351 (Stratolaunch Roc) з шістьма двигунами та розмахом крила 117 метрів. З літака мав здійснюватись пуск орбітальних ракет Pegasus X, а також ракет власної розробки.

    Однак після смерті Аллена у 2018 році Stratolaunch продали приватній інвестиційній компанії Cerebus, і її концепція змінилася. Тепер замість орбітальних пусків компанія сконцентрувалася на розробці гіперзвукового планера багаторазового використання, здатного розвивати швидкість у п’ять разів швидше за звук (М=5 (число Маха), або 6150 кілометрів на годину).

    Проєкт планера Talon-A (Кіготь) вперше представили публіці в 2021 році. Довжина апарату склала 8,5 метра, розмах крила – 3,4 метра, а стартова маса – майже три тонни. Він зможе здійснювати тривалі польоти на високих швидкостях та нести корисне навантаження. Планується, що апарат можна буде запускати двома способами: «повітряний старт» – з-під крила літака-носія Scaled Composites Model 351 на крейсерській висоті 10 тисяч метрів (літак зможе за раз нести три апарати Talon-A), або він зможе підійматися в повітря самостійно зі злітно-посадкової смуги.

    У 2022 році Stratolaunch провела льотні випробування першого прототипу TA-0, приєднаного до пілона під центральною секцією крила літака-носія. За рік прототип TA-0 вперше скинули з крила. Під час тестового польоту апарат був без двигуна. Випробування пройшло успішно та підтвердило можливість безпечного відокремлення гіперзвукового планера від повітряної стартової платформи.

    Днями відбулися безпілотні випробування другого прототипу, але вже з рідинним ракетним двигуном Hadley. Основні завдання тестового польоту TA-1, який проходив над Тихим океаном, – виконання безпечного пуску корабля з крила літака-носія, запалення двигуна, прискорення, стійкий набір висоти та керована посадка на воду.

    Керівники Stratolaunch у розмові з журналістами повідомили, що залишилися задоволені польотом, оскільки всі його цілі були успішно досягнуті. Наприклад, двигун Hadley відпрацював запланований час – близько 200 секунд.

    Щоправда, у компанії відмовилися розкрити подробиці про максимальні швидкості та висоту польоту TA-1, пославшись на «пункт про нерозголошення» у документі, підписаному з невстановленими замовниками. Там лише зазначили, що апарат розвинув надзвукову швидкість, близьку до гіперзвукової.

    Прототип гіперзвукового планера TA-1 одноразовий. Третій прототип, TA-2, буде вже багаторазовим, він зможе сідати на злітно-посадкову смугу. Літні випробування цієї машини заплановано на другу половину 2024 року. Крім того, на етапі будівництва знаходиться ще один прототип, TA-3 теж багаторазовий. У компанії працюють над створенням і більшого гіперзвукового апарату Talon-Z, який зможе розвивати швидкість до М=10 (10620 кілометрів на годину).

    Гіперзвукові планери Talon-A будуть оснащені рідинним двигуном Hadley, розробленим приватною американською аерокосмічною компанією Ursa Major Technologies. Як паливо в ньому використовують ракетний гас і рідкий кисень. Тяга двигуна – п’ять тисяч фунтів (2268 кілограм-сила).

    Для чого саме Stratolaunch розробляє гіперзвуковий планер, до кінця не зрозуміло. На профільних сайтах пишуть, що апарат «забезпечить широкий доступ до гіперзвукових випробувань, буде надійним випробувальним стендом для гіперзвукових досліджень та експериментів, а також з його допомогою можна буде оперативно проводити будь-які місії».

    Крім цього, Talon-A надасть замовникам можливість отримувати необхідну інформацію в режимі реального часу. Бортові прилади зможуть збирати фундаментальні аеротермічні дані, які потім будуть використані для порівняння та калібрування інструментів прогнозування. Ще планер зможе нести секретне корисне навантаження, яке після польоту «можна буде витягти та проаналізувати».

    Серед потенційних замовників Stratolaunch – Міністерство оборони США, комерційні організації та дослідницькі інститути. Компанія вже уклала кілька контрактів із Дослідницькою лабораторією ВПС США та Військово-морськими силами, в рамках яких передбачається проведення п’яти випробувань Talon-A на користь американських військових.

    Зазначимо, що гіперзвуковий планер Talon-A, який розробляє приватна американська аерокосмічна компанія Stratolaunch, не перший у своєму роді. Схожий апарат є і у Франції, проте він призначений лише для воєнних цілей.

    У 2023 році французи вперше випробували керований бойовий гіперзвуковий планер під назвою V-MAX. У прес-релізі говорилося, що апарат «містить безліч бортових технологічних інновацій» і зможе розвивати швидкість понад шість тисяч кілометрів на годину. Головне його застосування – швидкі та несподівані удари по супротивнику. При цьому наголошується, що перехоплення V-MAX є дуже складним завданням: він зможе з високою ефективністю долати всі перспективні системи протиракетної оборони.