67% українських дітей стикаються з труднощами в освіті за кордоном – звіт Омбудсмана

    357

    Українські діти, які вимушено залишили країну через війну, зіштовхуються з серйозними проблемами в освіті. За даними звіту Уповноваженого Верховної Ради з прав людини Дмитра Лубінця, 67% українських родин, які перебувають за кордоном, повідомили про труднощі у навчальному процесі.

    Аналітичний звіт Омбудсмана ґрунтується на онлайн-опитуваннях та моніторингових візитах до країн ЄС. Загалом за кордоном перебуває близько 1,4 мільйона українських дітей шкільного віку. Зі звіту випливає, що молодші школярі рідше користуються українською онлайн-освітою, натомість старші частіше поєднують навчання в українських та місцевих школах.

    Втім, частина дітей взагалі не отримує формальної освіти: серед молодших (5–11 років) таких 15%, серед старших (12–17 років) – 9%.

    Серед опитаних 67% зазначили, що стикаються з проблемами у сфері освіти. Головні труднощі включають:

    • Мовний бар’єр – 40%
    • Поєднання навчання у двох школах – 29%
    • Потреба в додаткових заняттях або репетиторі – 25%
    • Фінансові труднощі з оплатою додаткових активностей – 17%
    • Складність пошуку школи – 13%
    • Цькування за національною ознакою – 13%
    • Складність місцевої освітньої системи – 9%
    • Високі витрати на освіту – 6%
    • Велике навчальне навантаження – 3%

    Мовний бар’єр виявився найпоширенішою перешкодою для українських школярів. Він найчастіше спостерігається в Іспанії (58%) та Німеччині (51%), тоді як в англомовних країнах трапляється рідше. Дослідження також показало, що новоприбулі родини, які виїхали за кордон у 2024 році, частіше мають проблеми з мовою порівняно з тими, хто виїхав у 2022–2023 роках.

    Брак мовних знань часто змушує батьків шукати репетиторів або додаткові заняття, але знайти такі можливості у деяких країнах нелегко.

    Найбільше проблем з освітою виникає у родин, де один із батьків самостійно виховує дитину, опікується людиною з інвалідністю або має серйозні проблеми зі здоров’ям.

    Батьки, які обирали навчання одразу у двох системах (українській та місцевій), пояснювали своє рішення невизначеністю щодо майбутнього та бажанням зберегти зв’язок дітей із рідною культурою.



    • інші новини