Ці питання допоможуть тим, хто не думає про зміну роботи, бо задоволений нинішньою посадою. Але при цьому розуміє, що в будь-якій сфері, у тому числі й у професійній, часом потрібні зміни. Дайте відповідь по кожному пункту, і, можливо, ви побачите, в якому напрямку варто розвиватися далі.
1. Що хотілося б робити більше, а що менше
Це одне з найважливіших питань для представника будь-якої професії. Ви можете скласти список посадових обов’язків , потім додати до нього справи, якими вам доводиться займатися регулярно. А наприкінці дописати нестандартні та рідкісні завдання, з якими ви стикаєтеся час від часу. У результаті вийде довгий список і цікавий матеріал для аналізу.
Перечитавши список, ви можете здивуватись, як багато різних видів завдань вам доводиться вирішувати. Або навпаки: побачите, що останнім часом ви день у день змушені робити одне й те саме. Дехто зрозуміє, що левову частку їхнього часу займають зовсім не ті заняття, заради яких вони обирали свою професію, а однотипні адміністративні справи.
Інші ж з радістю зауважать, що рутини у них зовсім небагато, зате розділ із нестандартними завданнями виявився більшим за решту.
Ваша мета – проаналізувати перелік , що вийшов . Виділити те, чим хочеться займатися частіше, і занести окрему колонку. У сусідню додати справи, з якими ви хотіли б зустрічатися рідше. Наприклад, вам цікаво займатися аналітикою, але зараз ви більшу частину часу вирішуєте поточні завдання клієнтів.
Подумайте, як виглядала б ваша праця на практиці, якби у вас вийшло реалізувати бажане. Запишіть висновки, що виходять. Тепер у вас є матеріал для розмови з керівництвом. Можливо, настав час переглянути ваші посадові обов’язки і це піде на користь і вам, і компанії.
2. Як стати помітніше
Йдеться про те, щоб колеги та начальство бачили ваші зусилля та цінували внесок у спільну справу. А ще — уявляли, в яких питаннях ви є експертом, а коли вас взагалі складно замінити.
Наприклад, ви працюєте у відділі реклами і всі знають: немає людини, яка б краще уявляла, які теми зараз популярні в Мережі та що обговорюють між собою представники вашої цільової аудиторії. Тому при розробці рекламної кампанії нового продукту без вас не обійтись.
Подібна репутація часом виникає стихійно, але не завжди. Є чимало професіоналів, які самі не дуже уявляють, у чому вони хороші. І, тим більше, про це не здогадуються їхні колеги, а часом і керівники.
Уявіть, що вам потрібно розповісти про себе як про професіонала одним-двома, щонайбільше трьома короткими пропозиціями.
«Я — фахівець, який…» Які навички чи якості відзначите? Що, на вашу думку, відрізняє вас від інших профі в тій же області? У яких питаннях ви вже незамінні чи хочете стати таким?
Сформулюйте відповіді спочатку собі. А потім подумайте, чи бачать вас ваші колеги . І що потрібно зробити, щоб стати помітнішим як професіонал. Наприклад, співробітник рекламного відділу може іноді ділитися у робочому чаті ідеями, як використовувати свіжі тренди у поточних кампаніях з просування. Можливо, частина з них реалізується, і він стане визнаним експертом.
3. Чого потрібно досягти, щоб вважати цей рік дуже вдалим
Відповідаючи це питання, можна відпустити всіх суворих внутрішніх критиків і просто пофантазувати. Але, звісно, лише у рамках реальності. Можливо, вас дуже порадував би політ на Марс як командир екіпажу космічного корабля, але найближчого року це навряд чи станеться. Тому подумайте, які успіхи у вашій сфері змусили б вас пишатися собою. Нехай вони виглядають фантастичними, але можуть реалізуватися хоча б теоретично.
Наприклад, вам хотілося б виступити спікером на великій конференції, яку ваші колеги ніколи не пропускають. Або ви бажаєте очолити групу, яка виконуватиме складний та дорогий проект. А може просто отримати посаду вище — цього вам буде достатньо.
Подумайте, що вам потрібно зробити, щоб з поточної позиції піднятися до бажаної висоти. І складіть список необхідних дій. Наприклад, щоб стати спікером, вам потрібно розробити та перевірити на практиці власний підхід до вирішення стандартних професійних завдань. А ще навчитися не губитися перед кількома сотнями глядачів у залі, легко відповідати на несподівані запитання, говорити чітко та впевнено.
Запишіть, що вам належить зробити, щоб набути всіх потрібних навичок. І починайте втілювати задумане. Нехай для цього знадобиться не рік, а більше, але ви точно не залишитеся на колишній сходинці професійного розвитку.
4. Що головне у нинішній роботі
Або інакше: заради чого я щодня туди ходжу? Можливо, першою відповіддю буде така: «Я працюю, бо за це платять гроші ». Але крім фінансової складової, напевно, знайдуться і нематеріальні переваги, які утримують вас і в професії, і в поточній компанії. Подумайте, яку місію ви щодня виконуєте.
У всіх вона своя, і ваше уявлення про головні завдання професії може відрізнятись від думок ваших колег.
Наприклад, один шкільний вчитель вважає: його завдання переконати хлопців, що навіть складні науки можна пояснити просто, буквально на пальцях. Інший — що навіть у незрозумілих формулах є гармонія та естетика, і він готовий показати, наскільки гарний кожен фізичний закон. Третій – що вчитися може бути весело і до кожного завдання можна підійти з гумором.
Подумайте, яке завдання надихає саме вас. І що ви на роботі щодня робите, щоб її виконувати. Це питання дозволить навіть у не найкращі часи не забувати про ваші цінності. А якщо відчуєте, що втомилися чи вигоріли , усвідомлення важливості вашої місії допоможе вам швидше відновити сили.
5. Якби не ця професія, чим вам хотілося б зайнятися
Це бонусне питання. Відповідь на нього допоможе поглянути на роботу з іншого погляду та додати до ваших звичних інструментів прийоми з іншої професії. У результаті ваша ефективність може зрости.
Наприклад, ви менеджер з продажу. Ваша щоденна рутина – складання індивідуальних комерційних пропозицій, переговори, пошук переконливих для клієнта аргументів. Але якби не ваша поточна робота, ви, мабуть, спробували б стати ілюстратором. Причина: вам подобається мислити зоровими образами. Зазвичай ви за секунду уявляєте у голові яскраву і переконливу картинку, а потім думаєте, як описати її словами.
Завдяки цьому у вас може з’явитися персональна робоча фішка – демонструвати переваги ваших пропозицій не лише за допомогою текстів, а й через картинки. Висловлюйте свої думки схемами, діаграмами, навіть коміксами. Можливо, так клієнти зрозуміють вас краще та договорів буде більше.
Варто ставити собі подібні питання хоча б раз на рік. Якщо у вас є важливі кар’єрні цілі , відповіді можуть допомогти вибрати ефективні шляхи для їх досягнення.