Європейська компанія The Exploration Company у майбутньому може стати конкурентом американської SpaceX у сфері доставки вантажів до космічного простору. Для цього вона розробляє багаторазовий космічний корабель Nyx, який зможе виводити на орбіту та повертати на Землю до 3 тонн вантажу. Для продовження розробки компанія залучила $160 млн, причому переважна більшість коштів у рамках цього раунду фінансування надійшла від приватних інвесторів.
Компанія The Exploration Company була заснована аерокосмічним інженером Елен Хьюбі (Helene Huby) у 2021 році. Перший політ корабля Nyx до Міжнародної космічної станції та назад запланований на 2028 рік. “Ми – перша [космічна] компанія у світі, яка в основному фінансується приватними інвесторами”, – підкреслила Х’юбі під час недавньої бесіди з журналістами. Це відрізняється від підходу до створення корабля SpaceX Crew Dragon, де, за її словами, фінансування переважно надходило від Національного управління з аеронавтики та дослідження космічного простору (NASA) США.
В рамках останнього раунду фінансування найбільший обсяг коштів надійшов від Balderton Capital та Plural. Усього стартапу вдалося залучити $208 млн. Серед інвесторів The Exploration Company також є Bessemer Venture Partners, NGP Capital і два суверенні європейські фонди: French Tech Souveraineté і Deep Tech & Climate Fonds. “За останні три роки ми змогли виконати свої обіцянки. Кожного кварталу ми досягали цільових показників за коштами <…> Інвестори переконалися, що ми здатні забезпечити своєчасне виконання робіт”, – заявила Х’юбі.
На стартап звернуло увагу Європейське космічне агентство (ESA), яке визнало необхідність розвитку у регіоні сфери, пов’язаної з доставкою супутників та інших вантажів до космосу. На початку року компанія отримала контракт вартістю €25 млн на розробку технології повернення вантажів на Землю. Термін дії контракту спливає у 2026 році, але він може бути продовжений. Мета ESA — відправити до МКС щонайменше один корабель у 2028 році.
«Я дуже поважаю те, чого вдалося досягти SpaceX. Ми намагаємося перейняти у них якнайбільше досвіду, нас надихає їхній успіх. Але ми також вважаємо, що світові потрібна конкуренція, і хочемо крок за кроком створити альтернативу. Ми чудово розуміємо, що почали пізніше, нас набагато менше і у нас менше ресурсів, але ми маємо спробувати», – зазначила Хьюбі.