Як метод шести капелюхів допомагає приймати кращі рішення

    8

    Щоб прийняти правильне рішення, часто потрібно подивитися на ситуацію з різних сторін і переконатися в тому, що жоден важливий аспект не зник. Британський письменник і психолог, автор книги «Шість капелюхів мислення» Едвард де Боно вигадав для цього цікавий спосіб.

    У чому полягає метод шести капелюхів

    Кожен із шести капелюхів у цьому випадку представляє одну точку зору або стиль мислення. Сенс у тому, щоб «одягати» їх по черзі та дивитися на рішення з певної позиції:

    1. Жовтий капелюх символізує оптимізм. Коли ви в ній, ви шукаєте плюси рішення та можливості, які воно для вас відкриває.
    2. Зелений капелюх передбачає творчий підхід. Це означає, що треба дозволити собі вільно генерувати ідеї без будь-якої цензури і вигадувати різні креативні варіанти, наприклад за допомогою методу першого принципу або злиття ідей .
    3. Червоний капелюх – це емоції. У цій позиції ви звертаєте увагу на почуття, які у вас викликає рішення, прислухаєтеся до своєї інтуїції та внутрішнього голосу. Ви також намагаєтеся уявити, якою буде емоційна реакція інших людей. Це чудовий спосіб підключити емоції до раціонального процесу ухвалення рішень.
    4. Білий капелюх означає аналітичне мислення та раціональність. Вона змушує вас зосередитися на даних та проаналізувати всю доступну вам інформацію.
    5. Чорний капелюх включає режим суворої критики. Ви дивитеся виключно на недоліки рішення, моделюєте найгірші сценарії розвитку події, уявляєте будь-які потенційно негативні наслідки та думаєте про те, що може не спрацювати.
    6. Синій капелюх відповідає за стратегічне мислення та контроль. Вона потрібна для того, щоб керувати процесом, вчасно помітити, що ви тупцюєте на місці, і знайти можливість рухатися вперед далі, обравши, наприклад, інший капелюх і змінивши перспективу.

    Якщо ви приймаєте рішення поодинці, то спочатку визначаєте, які капелюхи і в якому порядку «одягатимете», а потім переходите від одного до іншого. Якщо ви обговорюєте щось у групі, то можете розподілити конкретні капелюхи серед учасників дискусії, щоб її збалансувати, або всі разом розглянути ситуацію послідовно з погляду кожного капелюха.

    Як ним користуватися

    Розберемо метод з прикладу. Допустимо, на зборах із керівництвом компанії ви вирішуєте, чи варто випускати новий продукт, щоб підняти продажі. Тоді хід обговорення може бути таким:

    • Спочатку з погляду жовтого капелюха ви звертаєте увагу на те, що новинка може задовольнити попит на значній частині ринку. Це чудова можливість залучити більше клієнтів та отримати більше прибутку.
    • Потім ви «одягаєте» чорний капелюх, щоб розглянути негативні наслідки. Якщо новий продукт поглине частку існуючих?
    • Далі з позиції білого капелюха ви аналізуєте дані ринку. І помічаєте, що вони свідчать про наявність незадоволених потреб покупців, і навіть у тому, що зниження продажів свідчить про рух ринку загалом іншому напрямі.
    • Тут ви знову дивитеся на ситуацію з позиції жовтого капелюха і бачите, що ваш продукт дійсно потрібен клієнтам, і це підтверджується даними.
    • Після настає час зеленого капелюха. Ви починаєте генерувати ідеї, яким буде прототип нового продукту і як ви його тестуватимете.
    • До цього моменту обговорення триває вже досить довго, тому ви оцінюєте обстановку з погляду синього капелюха та пропонуєте відкласти ухвалення остаточного рішення доти, доки не завершиться тестування за участю цільової аудиторії.
    • На етапі, коли намітився план дій, ви «одягаєте» червоний капелюх, щоб дізнатися, як до нього ставляться учасники наради.