Facebook знешкодив в Україні фабрику тролів. Головні жертви – сайти Znaj.ua і Politeca

    265

    Київська фірма витратила на рекламу $ 1,6 млн. Її акаунтам вдалося залучити 4 млн підписників. Серед вилучених FB-сторінок – Akcenty, Hyser, Znaj.ua, Politeka

    Facebook призупинив в Україні діяльність акаунтів і груп, які вели скоординовані кампанії по дезінформації. Про це Liga.Tech повідомив глава політики з кібербезпеки соцмережі Натаніель Глейхер. Ідентифікувати велику кампанію вдалося на основі поведінкового аналізу підозрюваних, а не за змістом контенту.

    Серйозні бюджети

    За його словами, в ході розслідування вдалося встановити, що вилучені акаунти пов’язані з українським PR-агентством Pragmatico. “Я думаю, що вони розташовані в Києві. Але цей факт я б двічі перевірив“, – уточнив Глейхер.

    В цілому Facebook видалив 168 акаунтів149 сторінок79 груп. У них було в сукупності близько 4,2 млн фоловерів. Приблизно 400 000 акаунтів приєдналися до груп. Сторінки і групи керувалися фейковими акаунтами, а імена постійно змінювалися.

    І найцікавіше: бюджет, витрачений на рекламу в Facebook і Instagram, Глейхер оцінює приблизно в $ 1,6 млн. “Розраховувалися переважно в доларах“, – уточнює він.

    За мірками України це дуже велика сума. Наприклад один з найдорожчих постів на виборах був розміщений в фан-групі “Я за Тимошенко – Фан Клуб“. Він називався “Якщо ти за перемогу України – тисни лайк“. Він приніс мільйон показів і міг обійтися, за оцінками Facebook, в $ 10 000-50 000. Інші пости політиків, як правило, коштували в десятки разів менше.

    Які були цілі?

    Глейхер підозрює, що організатори кампанії направляли людей за межі Facebook на сайти, які позиціонувалися як новинні. Показово, що в прикладах віддалених сторінок виявилися акаунти видань Akcenty, Znaj.ua, Politeka, Hyser. Тепер вони не працюють.

    Він додає, що PR-компанія не працювала на якогось конкретного політика чи бізнес. За словами менеджера, фірма працювала з різними клієнтами з метою заробити гроші. І розкручувала такі теми як спорт, знаменитості, шоу-біз, політика і економіка.

    Збираємо факти по крупинках

    Про фірму Pragmatico в відкритих джерелах мало що відомо. Сайту знайти не вдалося. А на Facebook сторінці було всього 4 лайка. Але за непрямими ознаками можна було зрозуміти, що фірма з подібною назвою все-таки вела діяльність. Наприклад, на Work.ua зазначено, що в Pragmatico, яка займається рекламою, PR, маркетингом, працює від 10 до 50 осіб. У деяких ЗМІ в кінці 2018 року було розміщено публікація “PR під час війни”, автором якої вказувався директор Pragmatico Валерій Савчук.

    В одному з резюме на Jobs.ua здобувач вказав, що він до серпня 2019 року займався формуванням медійного образу, створенням позитивного іміджу і підтримкою репутації замовника в соцмережах. На сторінці в FB у самій Pragmaticо зазначено, що вона спеціалізується на захисті репутації в соціальних мережах, створенні та просуванні персональних брендів.

    Журналісту LIGA.net вдалося поспілкуватися з дівчиною, яка ходила на співбесіди в Pragmatico в 2018 році. Вона розповідає, що компанія займалася політичним піаром, розкручуванням в FB політиків. На той момент, за словами, співрозмовниці, у компанії було декілька офісів на Палаці Спорту. “Розповідали, що у них великий SMM-відділ“, – згадує вона.

    Співрозмовниця дала кілька контактів керівників, з якими вона познайомилася. Але ті, прочитавши запитання редакції, заявили журналісту, що, мовляв, ні про яку Pragmatico нічого не чули і ніколи там не працювали.

    Сьогодні вранці ця переписка була видалена Андрієм.

    Фабрика тролів?

    Скритність менеджерів і взагалі відсутність будь-якої публічної інформації наштовхує на думки про те, що агентство працювало “по-партизанськи”. П’ять опитаних редакцією PR-фахівців на ринку ніколи нічого не чули про Pragmatico.

    Примітно, що про роботу однойменного агентства в липні написав великий пост одеський блогер Олександр Коваленко. Він писав про Pragmatico, як про фабрику тролів, які в ході виборів виконували замовлення по дискредитації кандидатів. У пості блогера йдеться нібито про “замовлення” кандидата Ігоря Смешка опонентом.

    … в складі троль-груп молоді люди 20-30 років працюють в три зміни, кожна з 10 чоловік. Місячна зарплата одного троля становить близько 9 тис гривень“, – писав Коваленко з посиланням на власні джерела. Норма денної зміни – 300 коментарів, нічний – 200 коментарів.

    За його словами, офіс фірми знаходився на Подолі. “На вході в офіс – охорона, яка вилучає у сторонніх людей телефони та інші засоби зняття інформації” – уточнював блогер.