Щоб додати до списку нові проєкти, варто видалити ті, що вже втратили актуальність.
Складіть два списки — перелік усіх ваших цілей і завдань
Відкрийте файл або візьміть аркуш паперу й випишіть усі життєві цілі, які вважаєте важливими. Це буде перший список, з яким ви надалі працюватимете.
Далі складіть другий перелік — у нього внесіть справи й проєкти, якими займаєтесь зараз або плануєте зайнятися в майбутньому. У ньому мають бути тільки життєві, а не професійні завдання. Якщо хочете проаналізувати робочі процеси, створіть для них окремий файл.
Щоб завершити список, може знадобитися кілька підходів. Можливо, ви додаватимете завдання, які згадаєте не одразу. Повний перелік справ може вас здивувати й виявитися значно довшим, ніж ви думали. Ви точно пам’ятаєте завдання, з якими стикаєтеся щодня. Але у списку можуть бути й ті, що потрапляють у категорію «добре було б колись цим зайнятися». Наприклад, пів року тому ви планували пройти медичний чекап, але так цього й не зробили. Або хотіли навчитися грати на гітарі й збиралися знайти викладача, але далі намірів справа не просунулася.
Заново проаналізуйте свої цілі
Тут усе просто. Уважно перегляньте список цілей і розділіть їх на три колонки.
- Головні цілі. Найактуальніші. Якщо ваші ресурси обмежені, у першу чергу ви будете реалізовувати саме ці плани й нізащо не відмовитеся від них.
- Другорядні цілі. Важливі, але менш пріоритетні. Якщо доведеться вибирати, будь-яка мета з цієї групи програє тим, що стоять у першій колонці.
- Неважливі цілі. Ті, якими ви займетеся в останню чергу або взагалі можете відмовитися від них. Вони менш значущі за попередні, а деякі ви навіть не одразу згадали, складаючи список.
Якщо складно розподілити глобальні цілі, проаналізуйте, які переваги дасть їхня реалізація. Під кожною запишіть усі вигоди, навіть найдрібніші. Потім перевірте, який емоційний відгук викликає кожний перелік. І визначте, які з цих змін допоможуть відчути найбільше задоволення й справжнє щастя.
Розподіліть поточні справи та завдання за пріоритетами
Канадський підприємець і експерт із саморозвитку Браян Трейсі у книзі «З’їжте ту жабу!» пропонує метод ABCDE для розхламлення у справах. Для цього візьміть другий список — перелік поточних справ і проєктів — і перетворіть його на таблицю. Кожна колонка матиме свою літеру.
- A — завдання найвищого пріоритету. Без них неможливо досягти головних цілей. Наприклад, якщо ви плануєте пробігти через пів року 15 км, вам потрібно регулярно тренуватися. Інакше ціль стане недосяжною.
- B — важливі, але не критичні завдання. Вони допомагають досягти як головних, так і другорядних цілей. Їх можна відкласти на деякий час, але повністю відмовитися не варто. Наприклад, пройти медичний чекап.
- C — завдання, що не впливають на досягнення важливих цілей. Вони можуть приносити задоволення, але їхнє невиконання нічого не змінить. Наприклад, похід на концерт.
- D — справи, які можна делегувати. Вони займають багато часу, але не обов’язково виконувати їх самостійно. Наприклад, похід у супермаркет можна замінити доставкою.
- E — завдання, від яких легко відмовитися. Це кроки до цілей, які вже не викликають емоційного відгуку, або дії «за звичкою». Наприклад, щоденна прогулянка на 10 000 кроків, якщо ви насправді не любите ходити.
Видаліть цілі та завдання, які втратили актуальність
Почніть із категорії E. Викреслюйте або видаляйте завдання й прислухайтеся до свого емоційного відгуку. Якщо ви відчуваєте полегшення — значить, рішення правильне. Якщо з’являється тривога — залиште завдання й поверніться до нього пізніше. Потім подумайте, як делегувати справи з категорії D.
Наступний крок — відкрийте список цілей і почніть викреслювати пункти з графи «Неважливі». Дотримуйтеся того ж алгоритму: якщо всередині звучить «Нарешті, давно пора», ви все зробили правильно. Якщо виникає тяжке відчуття — поверніть пункт назад.
У результаті список ваших глобальних цілей і перелік поточних справ стануть набагато коротшими. Подумайте, чи варто додати нові пункти замість видалених, чи краще залишити все як є. Ви завжди можете доповнити списки, коли з’являться нові цілі та кроки до них.