Коли ми говоримо з колегами, робота просувається легко і просто. Складнощі у відносинах, навпаки, перетворюють навіть найелементарніші завдання на важкоздійсненні. Краще зрозуміти себе та оточуючих допомагають різні особисті тести. Автор “Нетворкінгу для інтровертів” Девора Зак у своїй книзі The Cactus and Snowflake at Work пропонує ще один підхід. Згідно з ним, на роботі є лише два типи особистості — «кактус» та «сніжинка».
Чим відрізняються кактуси та сніжинки
Люди-«кактуси» найчастіше дослухаються розуму, а «сніжинки» — до того, що підказує їм серце. Це робить «кактусів» логічними аналітиками, які чітко та прямолінійно висловлюють свої думки. «Сніжинки», навпаки, чутливі, емпатичні та дипломатичні.
Всі ці особливості характеру визначають і те, як різні типи приймають рішення. Для «кактусів» зазвичай важливий здоровий глузд, тоді як «сніжинки» спираються на свої емоції та відчуття.
Однак ключове слово тут – «зазвичай». Необов’язково бути строго «кактусом» чи «сніжинкою», хоча більшість людей інстинктивно порівнюють себе з певним типом. Людина може бути десь посередині або перемикатися залежно від ситуації. Це схоже на відмінності у темпераменті та поведінці в суспільстві. Можливо, хтось за своєю природою «сніжинка», але на роботі з тих чи інших причин вважає за краще поводитися як «кактус». Така рідкісна здатність змінюватись допомагає знаходити спільну мову з усіма.
Девора Зак підкреслює, що немає хорошого чи поганого типу — кожен з них має свої переваги та недоліки. Щоб досягти успіху на роботі та знайти підхід до колег — і «кактусів», і «сніжинок», необхідно використовувати свої унікальні якості.
Головні риси кактусів
Вони цінують стабільність та акуратність. Але в цих чудових якостях криється і один із головних недоліків даного типу. Найяскравіші його представники вважають марною нісенітницею все те, що не відповідає їхнім критеріям успіху.
«Кактуси» також чітко поділяють своє життя і кар’єру. Зазвичай, приходячи на роботу, вони вважають за краще залишати особисті проблеми вдома.
Такий тип особистості легко розпізнати з лексики. “Кактус” часто говорить “Я думаю” замість “Я відчуваю” і будує свої цілі та мотивацію навколо вирішення проблем .
У найкращому своєму прояві «кактуси» амбітні та продуктивні лідери. У гіршому вони занадто зациклюються на ефективності, ігноруючи почуття оточуючих.
Головні риси сніжинок
Незважаючи на те, що вони можуть бути не меншими трудоголіками, ніж «кактуси», «сніжинки» звертають набагато більше уваги на гармонію та емпатію в колективі. Люди такого типу прагнуть позитивної атмосфери і готові зробити все можливе, щоб допомогти колегам дійти порозуміння.
«Сніжинки» люблять знайомитися та співпрацювати з новими людьми набагато більше, ніж «кактуси». Вони дуже «підключені» до своєї емоційної сторони і скажуть швидше за «Я відчуваю», ніж «Я думаю».
Найяскравіші представники цього типу здатні граючи впоратися з будь-яким конфліктом , зберігши добрі стосунки з усіма. Однак найчастіше «сніжинки» приймають все надто близько до серця, особливо якщо їх почуття не дуже турбують оточуючих.
Як знайти підхід до колег із протилежним типом особистості
Використовувати відмінності для спільної справи
Логічні «кактуси» та чутливі «сніжинки» не зможуть, та й не повинні у всьому погоджуватися один з одним. Ці два типи особистості використовують різні підходи, навіть коли прагнуть однієї мети. Більше того, намагатися дивитися на речі однаково контрпродуктивно. Девора Зак порівнює це з тим ефектом, який ми отримуємо, коли говоримо комусь щось робити. Наш мозок часто пропускає частинку «ні», що створює нові проблеми.
Варто постаратися порозумітися. Наприклад, визначити шлях до мети, який влаштує всіх, а потім вигадати, як використовувати відмінності для досягнення успіху. Скажімо, «кактус» набагато краще впорається з рутинними завданнями, які вимагають зосередженості та уваги. А «сніжинка» чудово розбереться у всьому, що стосується роботи з людьми та презентації продукту.
Говорити їхньою мовою
Для продуктивної спільної роботи потрібна мотивація. Обидва типи особистості можуть отримати однаковий результат, проте мотивація, яка змусить їх досягти успіху, буде різною.
Пояснювати «кактусу» та «сніжнику», чому проект важливий і що принесе його успішний запуск, краще з різних позицій. Для «сніжинки» можна зробити акцент на тому, як проект допоможе людям та покращить їхнє життя. «Кактусам», навпаки, треба розповідати про такі аспекти, як вибуховий інтерес із боку медіа чи стрибок прибутку.
Уникати неіснуючих конфліктів
Іноді напруга у робочому колективі одностороння. Це з неіснуючими конфліктами. Наприклад, коли хтось відчуває, що колега несправедливо з ним поводився, тоді як сам цей колега не хотів нікого образити і навіть не підозрює, що зробив щось не так.
Уявіть ситуацію. Два співробітники їдуть у ліфті . Один переглядає нотатки до презентації, яку планує провести пізніше, а потім мовчки виходить із ліфта на своєму поверсі. Інший — шокований, адже на нього не звернули жодної уваги, і може подумати так: «Та він навіть не пам’ятає мого імені». Або: «Швидше за все, він думає, що краще за мене». В результаті один з колег засмутився, а для другого не сталося зовсім нічого.
Щоб уникнути таких ситуацій та позбутися непотрібного стресу, варто поглянути на робочі конфлікти під іншим кутом. Часто у основі лежить просте розбіжність характерів, а чи не злісний антагонізм.
Застосовувати «платинове правило» у спілкуванні
Згадайте «золоте правило» спілкування — ставитися до інших, як хотілося б, щоб ставилися до нас. Його варто трохи переробити та ставитися до інших так, як вони хочуть, щоб до них ставилися. У випадку зі «сніжинкою» це означає не забувати про її почуття, у випадку з «кактусом» — зосередити всю увагу на роботі та досяжних цілях.
Девора Зак наводить приклад ситуації, коли колега повертається на роботу після відпустки. «Сніжинці» захочеться почути щось у стилі: «Ми так сумували за тобою! Ласкаво просимо до роботи. Як справи?” «Кактус», навпаки, вважатиме подібну поведінку некоректною і віддасть перевагу, щоб до неї ставилися як завжди будь-якого іншого дня.
Ставити себе на їхнє місце
«Кактуси» та «сніжинки» по‑різному дають зворотний зв’язок , і про це теж не варто забувати. «Сніжинки» намагаються згладити кути та критичні моменти, що дратує «кактусів», які хочуть, щоб їм чітко вказали на всі помилки. І навпаки: прямолінійність та критичність «кактусів» часто ранить «сніжинок».
Тому буде корисно змінювати стиль спілкування в залежності від того, з яким типом особистості ви маєте справу. «Сніжинкам» — м’яко пояснювати їхні помилки, а «кактусам» давати зрозумілі інструкції без непотрібних вступів. Це допоможе кращому порозумінню.