Обертання ядра Землі сповільнилося – вчені отримали незаперечні докази

Люди дивляться на мільярди світлових років углиб Всесвіту і майже не розуміють процесів якихось 5000 км під своїми ногами. Там знаходиться надщільне залізо-нікелеве ядро ​​нашої планети розміром на 1/3 менше за Місяця. Це ядро ​​як гіроскоп впливає на стабільність та період обертання Землі, що визначає буквально все на цій планеті. Наразі вчені отримали незаперечні докази, що ядро ​​уповільнює своє обертання.

Відразу всіх заспокоїмо, катастрофи не станеться, але зрозуміти те, що відбувається, важливо. День і ніч можуть змінити тривалість на 1/1000 секунд. У масштабах людської цивілізації це не відчуватиметься. Хіба що доведеться враховувати зміни у тонких фізичних експериментах, коли вони можуть вплинути на результат, наприклад, на квантовому рівні. Такі висновки зробили вчені з Університету Південної Каліфорнії (USC), стаття яких днями опублікована в журналі Nature.

«Коли я вперше побачив сейсмограми, які натякали на цю зміну, я був спантеличений, – поділився враженнями вчений Джон Відейл (John E. Vidale) з USC. — Але коли ми виявили ще два десятки спостережень, які свідчать про ту саму закономірність, результат був неминучим. Внутрішнє ядро ​​сповільнилося вперше за багато десятиліть. Інші вчені нещодавно наводили аргументи на користь схожих і різних моделей, але наше останнє дослідження дає найбільш переконливий доказ».

Внутрішнє ядро ​​Землі є надгарячою, надщільною кулею із заліза і нікелю, яка, як вважається, становить близько двох третин розміру Місяця. Розташований більш ніж за 4800 км під нашими ногами об’єкт вкрай складно вивчати, хоча отримані в цьому процесі дані могли б багато розповісти про історію нашої планети.

У цьому дослідженні вчені проаналізували показання 121 землетрусу, що повторюється (що відбуваються в одному місці і приблизно з однаковою магнітудою), зареєстрованих у період з 1991 по 2023 рік навколо Південних Сандвічевих островів в Південній Атлантиці. Також у дослідження включені дані кількох ядерних випробувань. Після об’єднання всіх даних стало зрозуміло, що ядро ​​Землі почало відхилятися від свого положення приблизно 2010 року. Це збільшило вплив на внутрішнє ядро ​​гравітаційних та магнітних сил, що призвело до його уповільнення.

«Танець внутрішнього ядра може бути навіть живішим, ніж ми думали досі», — зізнаються автори роботи. Принаймні за цим необхідно продовжити стежити.