Компанія GE Aerospace на заводському стенді в Ніскаюні, штат Нью-Йорк, продемонструвала роботу комбінованого гіперзвукового двигуна для ракет, безпілотників та літаків. Установка виконана у вигляді турбіни, що поєднує реактивний прямоточний двигун і ротаційний детонаційний двигун. Така конструкція забезпечить рух на швидкості як до 3 Маха, так і понад 5 Маха, роблячи повітряні засоби самодостатніми та високоманевровими.
Сучасні гіперзвукові літальні апарати передбачають розгін на носії з переходом кордону 5 і більше Махів після переходу в режим пікірування з обмеженою маневровістю. З універсальними двигунами, які б підтримували широкий діапазон швидкостей для зльоту та посадки, а також для руху та маневрів на гіперзвуковій швидкості, поки не складається.
Компанія GE Aerospace намагається вирішити це завдання, фактично схрестивши прямоточний реактивний двигун та ротаційний детонаційний двигун.
Мало того, заявлено, що новий дизайн у поєднанні з досягненнями компанії в галузі високотемпературних матеріалів, високотемпературної електроніки, 3D-друку та технологій терморегулювання призведе до створення практичного двигуна, який не тільки зможе забезпечити найширший спектр швидкостей, але також буде меншим і легшим за аналогічні двигуни.
Самі собою прямоточні реактивні двигуни, здатні працювати в гіперзвукових умовах, погано працюють при низьких числах Маха, тому транспортному засобу все одно необхідно розганятися ракетою або іншим носієм, поки він не набере достатню швидкість для включення двигуна. Двигун на принципі ротаційної детонації або обертання, коли паливо та повітря згоряють у зазорі між двома циліндричними камерами, що створює вихроподібний фронт вибухової хвилі, працює як на малих, так і на гіперзвукових швидкостях. Комбінований двигун використовує переваги перших та других, представляючи універсальне рішення для гіперзвуку.
Такий двигун буде без частин, що рухаються, що зробить його простішим і надійнішим як в експлуатації, так і в обслуговуванні. Прямоточну схему компанія частково запозичила у невеликої компанії Innoveering LLC з Нью-Йорка, яка мала власні розробки з гіперзвуку. Ця компанія була куплена влітку цього року. Ротаційні детонаційні двигуни компанія GE Aerospace розробляє самостійно близько 10 років.
«Ми переконалися, що наш досвід у галузі турбін з високою кількістю Маха – наш досвід у ротаційних детонаційних двигунах, який був створений у нашому Глобальному дослідному центрі (GRC) у Скенектаді, Нью-Йорк, у поєднанні з високотемпературними матеріалами з високими експлуатаційними характеристиками, добре поєднується з [розробками] Innoveering, – пояснила Емі Гаудер, президент та виконавчий директор GE Aerospace, Defense & Systems. — Вони мають досвід у галузі впускної та випускної систем».
Залишається додати, що повномасштабну версію двигуна ПРД/РДД компанія обіцяє представити у 2024 році. А поки що свої версії безпілотників з подібними двигунами потихеньку запускають у небо китайці.