Астрономи зафіксували зародження газового гіганта біля молодої зірки

Приголомшливе зображення скупчення матерії навколо зірки V960 Mon, що світиться яскраво-блакитним кольором у центрі золотих «крил» з газу та пилу, було створене спільними спостереженнями з Дуже Великого Телескопа (VLT) та Атакамської великої антенної решітки міліметрового діапазону (ALMA). Вивчення пилових згустків навколо зірки V960 Mon, розташованої за 5000 світлових років від Сонця, в сузір’ї Єдинорога, покаже, як народжуються газові планети-гіганти, подібні до Юпітера.

Астрономи вперше звернули увагу на молоду зірку у 2014 році, коли вона несподівано збільшила яскравість приблизно у 20 разів порівняно із звичайною величиною. Спостереження за допомогою інструменту VLT Spectro-Polarimetric High-contrast Exoplanet REsearch (SPHERE) були проведені незабаром після цього спалаху, завдяки чому вченим вдалося отримати зображення зоряної системи з безпрецедентним рівнем деталізації.

“Це відкриття справді захоплююче, оскільки воно знаменує собою найперше виявлення скупчень навколо молодої зірки, які потенційно можуть породити планети-гіганти”, – йдеться в заяві спостерігача Аліси Зурло (Alice Zurlo) з чилійського університету Дієго Порталеса.

Дослідження показали, що газопилова хмара навколо V960 Mon утворює серію складних спіральних рукавів, які простягаються на відстані, що перевищують розмір Сонячної системи. Це відкриття було підтверджено ALMA. У той час як VLT і SPHERE надали деталізовані зображення поверхні згустків пилу та газу, ALMA змогла «зазирнути» глибше, розкриваючи астрономам внутрішню структуру системи та механізм формування газового гіганта.

“При використанні ALMA стало очевидно, що спіральні рукави піддаються фрагментації, що призводить до утворення згустків з масами, подібними до мас планет”, – сказала Зурло. “Наша група шукала ознаки формування планет більше десяти років, і ми дуже схвильовані цим неймовірним відкриттям”, – підтримав її дослідник чилійського університету Сантьяго Себастьян Перес (Sebastián Pérez).

Астрономи називають два способи формування газових планет-гігантів. Перший – акреція, процес збільшення маси небесного тіла шляхом гравітаційного тяжіння матерії з навколишнього простору. Другий — гравітаційна нестійкість, за якої надщільні ділянки протопланетного диска з газу та пилу навколо зірки колапсують.

Об’єднані зображення, отримані за допомогою ALMA та SPHERE, дали астрономам перші свідчення спостереження механізму формування газового гіганта.

“Ніхто ніколи до сьогодні не проводив реального спостереження гравітаційної нестабільності, що відбувається в планетарних масштабах”, – заявив керівник чилійського дослідницького університету Сантьяго Філіп Вебер (Philipp Weber).

Команда чилійських астрономів має намір продовжити вивчення процесу формування цієї планетарної системи за допомогою Надзвичайно Великого Телескопа (ELT), який зараз будується в районі пустелі Атакама на півночі Чилі. Новий телескоп допоможе розкрити секрети V960 Mon, приховані від VLT і ALMA, включаючи хімічний склад газопилових хмар навколо зірки.