Технологія 137-річної давності може перевернути ринок батарей

    20977

    Літій-іонні акумулятори вже багато років лідирують практично у всіх галузях, де потрібний запас енергії, пише Interestingengineering. Але їм на зміну, принаймні в сегменті промислових підприємств чи домоволодінь, може прийти стара технологія, про яку колись усі забули, але тепер вона отримала другий шанс. Про це пише ФОКУС.

    Йдеться про цинк-бромні батареї, технологію яких запатентував у далекому 1885 якийсь житель Нью-Йорка К. С. Бредлі. Тоді електрифікація лише набирала обертів і великі потужні акумулятори особливо нікого не цікавили. Ідея, як кажуть, “не злетіла”.

    Перший патент на цинк-бромну батарею було отримано далекого 1885 року.

    А вона непогана з урахуванням сучасних реалій. Адже недостатньо просто отримати енергію Сонця чи вітру, потрібно ще десь її зберігати на випадок, коли буде хмарно чи безвітряно. Для цього потрібні великі та потужні акумулятори і на цю роль літій-іонні або будь-які інші батареї на основі літію підходять погано. Вони дорогі, вони вибухонебезпечні і вони не екологічні (при всьому акценті на “зелену енергетику” процес видобутку літію потребує витрати майже 2 тис. кубометрів води для виробництва метричної тонни).

    Як працює цинк-бромна батарея

    За даними vsviti.com.ua, Австралійські компанії Gelion та Redflow представили свою цинк-бромну батарею Endure, яка стала удосконаленням їхньої моделі ZBM3.

    Цинк-бромні батареї є різновидом проточних окислювально-відновних батарей або RFB. Як і будь-який акумулятор, ці батареї містять катод, анод та сепаратор. Головний нюанс — використання резервуарів, заповнених рідким електролітом з обох боків батареї: один для католіту та один для аноліту замість твердих компонентів, як у випадку з літій-іонними батареями. Кожна сторона містить хімічну речовину різного ступеня окислення.

    Коли цинк-бромна батарея розряджається, то хімічна енергія перетворюється на електричну шляхом відновлення-окислення. У міру заряджання акумулятора цей процес відбувається у зворотному порядку. Через свою досить велику структуру такі батареї не підходять для дрібної техніки або навіть електромобілів. Але вони чудово послужать у будинку, офісі чи на підприємстві, адже блоки таких батарей дуже добре масштабуються при необхідності, наче кубики.

    Звичайно, розробники з Gelion і Redflow удосконалили базову ідею і оснастили свій акумулятор пластиною, позитивною по відношенню до броміду, і негативною по відношенню до цинку, а також розмістили посередині шар гелю як електрод.

    Сучасна цинк-бромна батарея Endure

    У чому переваги цинк-бромних батарей

    По-перше, глибина розряду. На відміну від літій-іонних, їх можна постійно розряджати “в нуль”, а ось літій-іонний не рекомендується розряджати менше 20% – акумулятор швидко почне деградувати.

    По-друге, безпека. Цинк-бромні батареї стійкіші до високих температур і не вибухають. Розробники стверджують, що розігрівали батарею до температури 700 ° C і вона не вибухнула.

    Внутрішня будова цинк-бромної батареї Endure

    По-третє, безпека для людини. Хоча бром, як і раніше, становить небезпеку для здоров’я людей у ​​формі електроліту через свою канцерогенну природу, проте медики стверджують, що швидкість випаровування брому з пошкодженого акумулятора занадто повільна, а сам він має настільки неприємний запах, що витік брому можна швидко помітити. А ось інші типи батарей набагато токсичніші та небезпечніші для нашого здоров’я.

    І, звичайно, варто відзначити вартість зберігання енергії в кВт-год. У промислових масштабах для літій-іонних або ванадієвих батарей вона становить від $46 до $52 за кВт-год. Цинк-бромні обійдуться щонайменше втричі дешевше. Експлуатація цих батарей так само не вдарить по корпоративному бюджету, адже їх обслуговування буде як мінімум на 25% дешевшим за рахунок того, що, як стверджують у Gelion та Redflow, їм не потрібні системи кондиціювання та пожежогасіння.

    Для випуску таких батарей не доведеться повністю переробляти виробничу лінію. Їх можна випускати на тих же потужностях, що й звичні літій-іонні акумулятори або будь-які інші з невеликими коригуваннями.

    Цикл заряду-розряду також б’є всіх конкурентів. Якщо для літієвих-батарей він становить у середньому 2500, то для цинк-бромних у 2 рази більше. Екологічність так само не порівняти з літій-іонними чи будь-якими іншими. Начинку цинк-бромні батареї можна легко утилізувати в нафтогазовій промисловості, а корпус батарейки порівняти за характеристиками зі свинцево-кислотними побратимами та утилізуються схожим чином із приємним бонусом – у них немає сірчаної кислоти.

    Недоліки цинк-бромних акумуляторів

    Мінуси – це великий розмір і середня щільність, у чому вони значно поступаються літій-іонним аналогам. Але й призначені вони для використання у зовсім іншому сегменті.

    Gelion та Redflow сподіваються, що оновлена ​​та вдосконалена 137-річна технологія, в яку вони знову вдихнули життя, буде дуже актуальною для Австралії та всього світу. Звичайно, під рукою завжди є літій-іонні батареї. Але чому б не згадати старий рецепт? Тим більше він безпечніший і вигідніший.



    • інші новини