На марсіанському гелікоптері Ingenuity відмовив інклінометр, але NASA сподівається, що це ще не кінець

    1359

    У NASA повідомили, що в останні дні на марсіанському гелікоптері Ingenuity відмовив датчик вимірювання кута нахилу апарату (інклінометр). Прилад бере участь у налаштуванні систем вертольота для успішного підйому в повітря з нерівної поверхні. Від його показань залежить, як і в якому режимі повинні запуститися гвинти для безпечного підйому вертольота в повітря. У NASA сподіваються виправити ситуацію за допомогою емулятора показань датчика.

    Показання інклінометра не використовуються під час польоту. За орієнтацію Ingenuity у просторі відповідають інерційний вимірювальний блок (IMU), лазерний далекомір та навігаційна камера. Камера вмикається на висоті понад один метр, щоб пил не заважав робити знімки. Дальномір теж не помічник у визначенні кута нахилу вертольота, а ось акселерометри IMU можуть допомогти у визначенні кута приземлення вертольота.

    Блок IMU вимірює прискорення та кутові швидкості вертольота у трьох напрямках. Показники акселерометрів IMU в момент посадки з певним ступенем точності можна використовувати для оцінки кута, під яким гелікоптер може стояти на поверхні Марса. Щоб системи вертольота сприйняли дані емулятора як показання інклінометра, NASA свого часу створили патч для заміни пакетів. Розробники передбачали поломку датчиків та скористалися деякою надмірністю датчиків на борту вертольота для резервного дублювання критично важливих вузлів.

    На даний момент команда вертольота оновлює його програмне забезпечення і за кілька днів спробує у 29 раз підняти вертоліт у повітря. Апарат був розрахований лише на 5 польотів, і те, що він здійснив 28 вильотів, — справжній інженерний подвиг. Наразі вертоліт входить у марсіанську зиму, коли температура вночі може опускатися до -80 °C. Жахливі перепади температур, марсіанська пилюка на сонячних батареях і короткий світловий день – все це не дозволяє заряджати належним чином батареї і тримати електроніку в теплі протягом марсіанської ночі і веде до відмови. Вихід інклінометра з ладу – це не перший апаратний збій гелікоптера, але перша серйозна поломка в апараті і дзвіночок про те, що гелікоптер може не пережити найближчі два місяці марсіанської зими.

    Джерело: nasa.gov



    • інші новини