Вчені вперше помітили злиття чорних дірок із сильно витягнутими орбітами

Американські астрофізики заявили, що їм вперше вдалося зафіксувати злиття двох чорних дірок із ексцентричними (витягнутими) орбітами, повідомляється у статті у журналі Nature Astronomy.

За словами дослідників з Центру обчислювальної теорії відносності та гравітації Рочестерського технологічного інституту та Університету Флориди, дане відкриття може стати поясненням тому, що деякі з чорних дірок, що брали участь у злиттях, зареєстрованих гравітаційно-хвильовими обсерваторіями LIGO та Virgo, набагато важчі, ніж раніше.

Вчені зазначили, що ексцентричні орбіти чорних дірок можуть бути ознакою того, що попередньо вони під час випадкових зближень уже багаторазово поглинали інші об’єкти в густо населених областях, таких як ядра галактик.

Фахівці вивчили наймасивнішу подвійну гравітаційно-хвильову систему, відкриту на сьогодні – GW190521 – з метою з’ясувати, чи мали ці чорні діри, що зливаються, ексцентричні орбіти.

«Розрахункові маси чорних дірок, що зливаються, показують, що кожна з них більш ніж у 70 разів перевершувала за масою Сонце, що істотно вище за розрахункову максимальну масу одиночної чорної діри, що передбачається теорією зіркової еволюції», – зазначив професор Школи математичних наук Рочестерського технологічного інституту Карлос Лу.

За його словами, астрофізики, мабуть, мають справу з нагодою спостереження подвійної системи чорних дірок другого покоління, що відкриває перед ними нові можливості вивчення сценаріїв формування чорних дірок у щільних зоряних скупченнях.

Відкриття відбулося завдяки тому, що вчені по-новому подивилися на дані, надані LIGO та Virgo. Вони виявили, що злиття, яке позначається як GW190521, найкраще описується моделлю прецесії системи з високим ексцентриситетом (витягнутістю орбіти). Щоб досягти цього, гурт провів сотні чисельних симуляцій на суперкомп’ютерах. На їхнє виконання пішло близько року.