У кратері Гейла на Марсі виявлений вуглець

Марсохід Curiosity виявив на Червоній планеті незвичайну хімічну суміш із вмістом вуглецю. Це відкриття привернуло велику увагу вчених, оскільки вуглець вважається одним із «маркерів» життя, повідомляє PNAS.

Сліди вуглецю виявили у зразках осаду з кратера Гейл, зібраних за останні дев’ять років, із серпня 2012 року до липня 2021 року. Марсохід зібрав 24 проби і потім нагрів їх поділ окремих хімічних речовин.

Результати аналізу показали, що у співвідношенні ізотопів вуглецю 12 і 13 існують помітні відмінності. Це два стабільні ізотопи, які можуть показати, як вуглецевий цикл міг змінитися з часом.

Деякі зразки збагачені вуглецем 13, а деякі надзвичайно збіднені. Вчені дійшли висновку, що у стародавньому Марсі відбувалися унікальні вуглецеві процеси, не схожі на земні.

Вуглець 12 і вуглець 13 існували у Сонячній системі від початку її формування. Вони присутні практично скрізь. При цьому вуглець 12 вступає в реакції швидше, ніж вуглець 13, вивчення відносних кількостей кожного з них у зразках може дозволити відновити вуглецевий цикл.

Однією з причин появи вуглецевих сигнатур є гігантська молекулярна хмара пилу. Сонячна система проходить через них кожні пару сотень мільйонів років, і ефект охолодження, що створюється хмарою, залишає після себе відкладення вуглецю.

Крім того, вуглекислий газ на Марсі міг перетворитися на органічні сполуки під впливом ультрафіолетового світла. Третє пояснення у тому, що вуглець виник внаслідок життєдіяльності деяких організмів.

“Зразки, надзвичайно збіднені вуглецем 13, трохи схожі на зразки з Австралії віком 2,7 мільярда років”, – зазначили вчені.

Австралійські зразки сформувалися через біологічну активність, коли стародавні мікробні мати споживали метан. Але поки що не доведено, що такі ж процеси відбувалися на Марсі.