
Американська компанія — розробник ракет-носіїв Antares, через запроваджені санкції проти російських виробників зіткнулася зі складнощами щодо укомплектування своїх ракет російськими двигунами РД-181. З метою розробки повністю вітчизняної технології без залучення субпідрядників з Росії Northrop Grumman оголосила про партнерство з Firefly Aerospace.
«Ми створимо повністю вітчизняну версію нашої ракети Antares — Antares-330. Надалі саме вона буде виконувати комерційні послуги Cygnus з обслуговування космічної станції МКС», — сказав віце-президент компанії Northrop Grumman Скотт Лер.
Наразі обслуговування американської частини МКС відбувається за допомогою Cygnus — космічної «вантажівки», що доставляє необхідний вантаж на станцію. До того ж шляхом потужності двигунів Cygnus у майбутньому NASA планує коригувати орбіту МКС після того, як з проєкту вийде Росія. Згідно з офіційною заявою Роскосмосу Росія планує вийти з проєкту після 2024 року, попри те, що єдиним штатним засобом коригування орбіти МКС є російські кораблі «Прогрес МС».
З іншого боку ракети Antares побудовано на російських двигунах РД-181, а першу сходинку носія розробляв український концерн «ЮЖмаш». На кінець червня у американців було лише чотири двигуни РД-181, що дозволяє запустити лише дві «вантажівки» Cygnus. Тож у NASA наразі є вже дві вагомі причини для імпортозаміщення у космічній сфері.
Northrop Grumman
Корпорація Northrop Grumman — це американська технологічна компанія, діяльність якої зосереджена на питаннях національної безпеки та глобальних дослідницьких проєктах. Технології, що розробляє та впроваджує Northrop Grumman, надають клієнтам можливості та рішення у питаннях організації зв’язку, просування та захисту інтересів США та її союзників.
У проєктному портфелі корпорації — безстроковий контракт з Агенцією протиракетної та протиповітряної оборони США, співробітництво з NASA у сфері розробки космічних технологій, з Геологічною службою США зі створення та введення в експлуатацію супутника для спостереження за Землею та інші проєкти.
Нещодавно Northrop Grumman оголосила про розширення своїх виробничих потужностей внаслідок виробництва твердопаливних двигунів. Цей процес буде охоплювати всі етапи виробництва: від створення заготівель до остаточної сборки та завантаження паливом.
«Ми інвестуємо у важливі промислові об’єкти та модернізуємо їх за рахунок цифрової трансформації, автоматизації та покращення виробничих процесів з метою удосконалення технічних можливостей», — розповіла Венді Вільямс, віцепрезидент Northrop Grumman.
Firefly Aerospace
Firefly Aerospace — компанія, заснована Поляковим Максимом Валерійовичем — британським підприємцем українського походження. Наразі бізнесмен продав свою частку компанії американським інвесторам та присвятив себе благодійній та гуманітарній діяльності, спрямованою на допомогу Україні у війні з Росією. Зокрема, бізнесмен долучився до створення «Армії дронів» — широкомасштабного проєкту, анонсованого Генштабом України та Міністерством цифрової трансформації. Та сплатив за партію зі 100 антидрон-рушниць задля оснащення українських підрозділів, що знаходяться на передовій.
Серед головних напрямків діяльності компанії Firefly Aerospace є розвиток транспортної космічної авіації. Під керівництвом Максима Валерійовича Полякова компанія побудувала та запустила ракету Firefly Alpha у дуже короткі строки за мірками космічної індустрії – 4 роки. Це вдалося зробити завдяки ефективному поєднанню українських та американських космічних технологій. Наразі компанія працює над створенням налагодженої системи ракет-носіїв, космічних апаратів та послуг, що забезпечують в галузі найкращу доступність, зручність та надійність для державних та комерційних запусків літальних апаратів та вантажів на навколоземну та навколомісячну орбіту.
Партнерство
Наразі Northrop Grumman об’єднує зусилля з Firefly Aerospace, щоб забезпечити модернізацію першої сходинки для ракети Antares та побудувати нову ракету-носій середньої дальності для комерційних цілей та інтересів національної безпеки. Серед переваг співробітництва з Firefly Aerospace є те, що їхні носії працюють на такому ж самому паливі, що й ракети Antares, а це мінімізує витрати на модернізацію пускової станції.
«Завдяки нашій спільній роботі ми спочатку створимо повністю вітчизняну версію ракети Antares — Antares-330 для комерційного забезпечення космічної станції, а згодом — зовсім нову ракету-носій середнього класу. Ми працюємо над розробкою спільної стратегії та планом подальшого технічного розвитку, щоб відповідати поточним та майбутнім вимогам щодо запуску ракет», — розповів Скотт Лер.
Antares-330 буде використовувати сім двигунів Miranda, першу сходинку носія та баки, створені на композитній технології від Firefly. Northrop Grumman розроблятиме авіоніку, програмне забезпечення, верхню сходинку та двигун Castrol 30XL.
«Firefly Aerospace пишається тим, що є новатором у космічній сфері. Співробітництво з такою корпорацією, як Northrop Grumman, дасть нам потужний поштовх, щоб зробити прорив у космічній галузі», — розповів Пітер Шумахер, виконуючий обов’язки гендиректора Firefly.




