Як використовувати «розбір польотів», щоб підвищити продуктивність

    5

    Ретельне планування завдань — важлива складова продуктивності. Однак аналізувати те, що вже зроблено, не менш важливо, адже це допомагає зрозуміти, як краще використовувати свій час у майбутньому. Для такого аналізу підійде метод «розбору польотів».

    У чому полягає розбір польотів

    Сам цей термін прийшов зі сфери авіації. Так називали збори, під час яких льотчики детально вивчали події минулих вильотів. У повсякденному житті фразу «розбір польотів» почали використовувати в жартівливій формі для ситуацій, коли потрібно з’ясувати обставини й причини помилок або невдач у якійсь справі.

    Якщо підходити до розбору польотів серйозно, його підсумки допомагають стандартизувати повторювані дії та щоразу дотримуватися одного й того самого перевіреного алгоритму. У такий спосіб створюється корисна структура, яка дає змогу в перспективі покращити результати.

    І хоча спочатку розбір польотів передбачає обговорення в команді, аналіз виконаної роботи можна проводити й самостійно. Для цього потрібно відповісти на чотири незмінні запитання:

    1. Чого я хотів досягти?
    2. Що я в підсумку зробив?
    3. Чому все вийшло так, як вийшло?
    4. Що я можу зробити, щоб наступного разу покращити результат або повторити успіх?

    По суті, ви зіставляєте свою мету з отриманим результатом, визначаєте, що саме на нього вплинуло, і робите висновки про те, що потрібно врахувати в майбутньому, коли перед вами стоятиме така сама задача.

    Як застосовувати розбір польотів на практиці

    Виділіть час у своєму розкладі, щоб аналізувати й оцінювати свою роботу над основними особистими та професійними завданнями за допомогою наведених вище запитань. Можна робити це щотижня або одразу після завершення проєктів.

    Наприклад, ви зробили генеральне прибирання на кухні. Ось як може виглядати розбір польотів у такій ситуації.

    1. Чого я хотів досягти? Порядку на кухні.
    2. Що я в підсумку зробив? Помив мікрохвильовку, навів лад у шафках, викинув прострочені продукти з холодильника. Або відклав прибирання, не зробив як слід нічого, а тільки помив посуд — це теж можливі варіанти відповіді на друге запитання.
    3. Чому все вийшло так, як вийшло? На цьому етапі розбору польотів потрібно копнути глибше. Можливо, ви вирішили робити прибирання, бо чекали гостей і вважали це терміновою справою. Або ви хотіли відчути себе продуктивним, бо тиждень був жахливим і вам не вдалося досягти якихось інших відчутних результатів. Якщо прибирання так і залишилося в планах, важливо поставити собі запитання, чому так сталося. Можливо, ви втомилися, у вас з’явилися інші невідкладні справи або вам забракло потрібних інструментів, наприклад закінчилася побутова хімія.
    4. Що я можу зробити, щоб наступного разу покращити результат або повторити успіх? Відповіді залежатимуть від ситуації. Наприклад: «Я робитиму прибирання на кухні раз на тиждень, щоб у будь-який момент бути готовим прийняти гостей». Або: «Я складу графік, який допоможе наводити лад частинами, щоб мені не доводилося робити це, коли я втомлений».

    Навіть просто проходитися чек-листом подумки вже буде корисно. Але краще фіксувати підсумки розбору польотів на папері, у документі на комп’ютері або в нотатках на телефоні. Тоді наступного разу, коли вам доведеться виконувати схоже завдання, планувати роботу буде простіше. Ви зможете швидко освіжити в пам’яті, що під час попередньої спроби вдалося відмінно, а що пішло не так. Поступово вам удасться згладити всі шорсткості процесу й значно підвищити свою продуктивність.



    • інші новини