Які проблеми у сфері освіти очікують нас у 2020 році

    1047

    Сьогодні наша країна є однією з тих, що найбільш швидко реформуються та змінюються. Значна кількість проектів реформ не оминула й таку важливу область, як освіта. Наразі дана сфера в Україні є одночасно й найбільш проблемною частиною роботи, і одночасно являє собою область зі стрімким розвитком. Кожного місяця затверджуються нові проекти. Міністерство освіти та науки України пропонує цікаві напрямки подальшого розвитку та слідкує за виконанням вже прийнятих змін. Також змінюється структура та фінансування вишів, а у сфері шкільного навчання вектор розвитку взагалі кардинально змінює напрям. Спробуємо разом розібратись у причинах таких стрімких перемін та спрогнозувати проблеми освіти, що будуть очікувати нас у майбутньому. Освіта 2020 здивує нас новими впровадженнями.

    Дуальна система навчання

    Картинки по запросу дуальна система навчання

    Нещодавно Міністерство освіти та науки України затвердило проект так званого дуального навчання. Суть модернізації наступна: впровадження системи одночасної роботи та навчання осіб, що отримали лише середню (тобто шкільну) освіту.

    Станом на сьогодні лише біля 20% українських школярів обирають наступний після школи крок навчання у вигляді професійного технічного коледжу. У порівнянні з Україною кількість учнів, що навчаються у ПТУ, в Європі становить близько 50%, а у таких країнах як Хорватія та Австрія, досягає 70%! Метою даного проекту є збільшення престижності та популяризація такого виду навчання. Погодьтесь, наразі для пересічного школяра перспектива навчатись у технічному коледжі, а не у престижному ВНЗ, є не такою, що дуже надихає. Результатом програми дуального навчання має стати збільшення кількості студентів, які отримуватимуть спеціальну середню освіту (і яким вища насправді не потрібна), а також – зростання бюджетних коштів, що виділятимуться на реалізацію одночасної роботи та навчання. У виграші будуть усі – і учні, і роботодавці, і навчальні заклади.

    Підвищення заробітної плати

    Болюче, однак вкрай актуальне питання. Можливо, це одна з найголовніших причин, чому з’являються сучасні проблеми в сфері освіти. З року в рік рівень оплати праці вчителів залишається одним з найнижчих в країні. Як таку розбіжність пояснює державний апарат? Високим рівнем корупції та низьким – вмотивованості. На 2020 рік заплановано черговий підйом оплати праці для співробітників освітньої сфери. Чи буде він достатнім (та чи буде взагалі?) – покаже час.

    Зростання обсягу практичної та наукової роботи

    Ще одне болюче питання. Ті, хто навчався в українських ВНЗ, добре знають про рівень якості практичного навчання та наукової праці. Якщо з практикою ще можна якось розібратись (хоча такий виклик зазвичай цікавий лише високо мотивованим та талановитим студентам), то з дослідницькою роботою та лабораторіями у нас все взагалі дуже погано. Написання дисертацій, дипломних робіт чи просто статей – для сучасного студента це дійсно виклик! І не просто тому що це складно, а через повну відсутність мотивації. Більшість студентів обирає замовити написання робіт онлайн на сайті https://writix.co.uk/assignment-help, ніж марно витрачати свій час на написання робіт, які у більшості випадків потрібні лише формально. Інколи краще зберегти свій час та нерви, ніж робити досліди на старезному обладнанні, що ледь працює, а потім віддати отримані результати у чиюсь кандидатську роботу.

    У 2020 році передбачається перехід до практично-орієнтованої моделі навчання та університетської роботи. Практика має починатись вже на першому курсі, а фінансування науково-дослідницьких баз при університетах значно зросте. Чи призведе це до зростання кількості наукових статей та випуску кваліфікованих спеціалістів, яких не треба «перенавчати» буде відомо дещо пізніше.

    Законодавчі зміни

    Картинки по запросу закон

    Заплановані на 2019-2020 рік зміни у Законі України «Про загальну середню освіту» призведуть до зростання шкільної автономії, причому не тільки фінансової, а й академічної, кадрової та організаційної. Це призведе до поштовху у реформуванні самого підходу до середньої освіти – школа повинна перестати бути «місцем відбування покарань» і стати незалежною структурою, де дітей навчають згідно із сучасними світовими реаліями.

    Це далеко не повний перелік проблем, які очікують нас у сфері освіти у 2020 році. На освітлення усіх питань, що потребують кардинального вирішення, не вистачить і 10 подібних текстів. З іншого боку – інформацію слід оприлюднювати дозовано. Змін потребує не тільки окрема освітня система, а й суспільство. Зміни людського мислення призводять до зміни ставлення до проблеми та пришвидшення її вирішення. А з урахуванням того, що кожний громадянин України так чи інакше має стосунок до сфери освіти чи навчання, то спостерігати за реформами та змінами буде щонайменше цікаво. Чи призведуть такі голосні обіцянки реформаторів до рішучих змін? Подивимось. Але точно зрозуміло одне: стояти осторонь не можна. Тож закликаємо вас до вивчення, осмислення та структуризації інформації про освіту в Україні для її подальшого розвитку. І хто знає, можливо серед читачів цього тексту є людина, якій дійсно до снаги зробити освіту в Україні достойною світової конкуренції?

     



    • інші новини