Фізики довели існування темної матерії підвищеної щільності

Космічна обсерваторія ім. Джеймса Вебба допомогла зробити ще одне цікаве відкриття або вірніше сказати припущення. У процесі спостереження за галактикою JWST-ER1g на віддалені приблизно 3,7 млрд років після Великого вибуху з’ясувалося, що вона може містити набагато щільнішу темну матерію, ніж зазвичай. Вчені довели це, використовуючи моделювання та дані спостережень і це рідкісний шанс поглянути на міфічну субстанцію під новим кутом.

Галактика JWST-ER1g була відкрита “Веббом” у вересні 2023 року. Вона виявилася ідеальним зразком кільця Ейнштейна – явища гравітаційного мікролінзування, коли далекий об’єкт виявляється розмазаний по кільцю навколо гравітаційної лінзи.

Визначивши цей далекий об’єкт і врахувавши всі інші параметри, можна обчислити силу гравітаційної лінзи. У цьому випадку це означає, що галактика JWST-ER1g може бути зважена і оцінена як з позиції маси видимої речовини, так і з точки зору маси темної матерії, що знаходиться в ній. Склавши одне й інше, має вийти сила, що заломлює світло відповідно до відомих нам законів.

Спостереження та розрахунки показали, що світло від далекого об’єкта переломлюється сильніше, ніж це допускала б маса видимої речовини та розрахункова маса темної матерії у складі гало галактики JWST-ER1g. Оскільки з видимою речовиною – зірками та газом – все просто, то виходить, що темної матерії в гало JWST-ER1g явно більше, ніж це допускають найбільш поширені гіпотези та утворене галактикою гало.

Ситуація, що склалася, дозволила вченим припустити і пізніше математично довести, що темна матерія в галактиці JWST-ER1g ущільнилася під впливом видимої речовини і темної матерії.

Це зробило випадок спостереження за JWST-ER1g унікальним і зручним для подальшого вивчення властивостей темної матерії, якої, за прийнятими розрахунками, приблизно 85 % від всього, що перебуває у Всесвіті.