SpaceX цього року планує провести 150 космічних запусків проти 96 у 2023 році, причому близько десятка з них мають стати польотами Starship. Глава компанії вважає, що з’ясував причини вибуху корабля за його останнього, третього, випробувального польоту і це дозволяє сподіватися на успіх наступних.
У досить довгому відео, розміщеному SpaceX на платформі X, Ілон Маск коротко підбив підсумки минулого року, а також розповів, якими бачить причини вибуху обох щаблів Starship у його другому польоті, 18 листопада 2023 року. Нагадаємо: тоді майже через три хвилини після зльоту перший ступінь відокремився від другого. І в момент, коли перший ступінь увімкнув двигуни, щоб потім м’яко сісти на хвіст, вона вибухнула. Другий ступінь летів вгору ще кілька хвилин і досяг космосу (майже піднявся на 150 кілометрів), проте потім з ним було втрачено зв’язок, і тоді пішла команда на самопідрив. Ракета, як передбачалося раніше, вибухнула, її уламки згоріли в атмосфері.
Ілон Маск не порушив питання про те, як загинув перший ступінь, — це може бути пов’язане з тим, що SpaceX поки не має повного розуміння питання. Але він пояснив, що трапилося з другим ступенем, що одночасно виконує і функції корабля.
«Причина, через яку він не долетів до орбіти, полягає в тому, що ми скидали рідкий кисень (з другого ступеня. — Прим. ред.), а рідкий кисень у результаті призвів до пожежі та вибуху. Ми хотіли скинути його, бо за наявності корисного навантаження його в нормі не було б (він витрачався б під час роботи двигунів. — Прим. ред.). За іронією долі, якби корабель мав корисне навантаження, він би досяг орбіти», — розповів Маск.
Хоча пояснення звучить логічно, воно означає, що другий ступінь міг зруйнуватись сам — від пожежі з наступним вибухом, а не від команди на підрив.
Глава компанії заявив, що вважає третій пуск таким, що має високі шанси на успіх. У цьому польоті Starship має вперше продемонструвати перекачування палива у невагомості зі свого головного бака в основний (у кормі). Крім того, корабель увімкне свої двигуни Raptor в космосі, щоб перевірити можливості маневрувати там.
Також планується випробувати роботу спеціального пристрою для одночасного контрольованого виведення на орбіту великої кількості супутників. На космодромі Starbase, звідки запускають Starship, цього року планують збудувати другу стартову вежу, що дозволить запускати такі кораблі з малими розривами за часом.
Це не означає, що однієї вежі не вистачає вже зараз: 2024 року планують лише десять пусків Starship. Однак друга вежа необхідна для двох близьких запусків Starship, один з яких зможе дозаправити інший на орбіті. Для майбутньої місячної місії, коли корабель SpaceX посадить астронавтів на земному супутнику, знадобиться щонайменше десяток польотів на дозаправку корабля. Їх здійснюватиме корабель того ж типу, але з «танкерним» корисним навантаженням, рідкий метан, що несе, і кисень для перекачування прямо на орбіті.
“Велика справа. Це одна з фундаментальних технологій, необхідних для будівництва міста на Марсі та бази на Місяці”, – додав Маск.
Як перспективну мету для компанії глава SpaceX позначив створення нових версій Starship заввишки 140 метрів і більше (зараз загальна висота обох щаблів — лише 121 метр). Корисне навантаження в цьому випадку підніметься зі 100 до 200 тонн. Знову ж таки, такі високі цифри корисного навантаження пов’язані не з поточними потребами, а з тим, що Ілон Маск розглядає новий корабель як засіб колонізації Марса, що вимагає відправлення на четверту планету мільйонів тонн вантажів.