Вчені: глибоководні мікроби навчилися виробляти кисень без сонячного світла

Вчені з Університету Південної Данії заявили про виявлення аномальних бактерій. Вони живуть у глибині океану і здатні виробляти кисень без сонячного світла, повідомляє Science.

Мікроб Nitrosopumilus maritimus відноситься до археїв, що окислюють аміак. Нове дослідження показало, що ці мікроорганізми здатні виживати у темних безкисневих зонах, самостійно виробляючи необхідний для життя газ. Вони роблять це за допомогою біологічного процесу, якого вчені раніше ніколи не спостерігали.

Вчені довго не могли зрозуміти, чому археї поширені у водах, практично позбавлених кисню. У ході нового дослідження вони зібрали зразки мікробів та помістили їх у лабораторію.

Археї виявилися позбавленими сонячного світла та кисню. Спостереження показали, що в цих умовах вони почали виробляти власний кисень для створення нітриту з газоподібним азотом (динітроген) як побічний продукт.

«Ми бачили, як вони витратили весь кисень у воді, а потім, на наш подив, через кілька хвилин рівень кисню знову почав підвищуватися», – зазначив геобіолог Дон Кенфілд.

Кількість кисню, виробленого таким чином, відносно невелика, але достатня для виживання мікроорганізмів. Вчені виявили, що археї якимось чином перетворюють аміак (NH3) на нітрит (NO2–) – цей процес сприяє метаболізму енергії в середовищі, збідненому киснем.

«Своєю чергою це вимагає, щоб вони виробляли власний кисень, сліди якого ми виявили разом із побічним продуктом у вигляді газоподібного азоту (N2)», – йдеться в тексті наукової роботи.

Дослідження показало, що археї витягують із довкілля біодоступний азот. Це відкриття може мати «наслідки, що далеко йдуть», оскільки кругообіг азоту лежить в основі всіх екосистем. Вчені мають намір продовжувати дослідження поведінки архей у «мертвих» безкисневих зонах Світового океану.