Як зрозуміти, що вас використовують: 7 улюблених прийомів маніпуляторів

    57

    Розповідаємо чому варто насторожитися, якщо співрозмовник різко змінює тему або використовує складні терміни.

    1. Стверджують, що ви все вигадали

    Така форма психологічного насильства називається газлайтингом . Маніпулятор змушує людину сумніватися у тому, що сталося. “Тобі здалося”, “Я так ніколи не говорив”, “Ти погано пам’ятаєш, як все було насправді” – типові фрази з його арсеналу. Докори, що людина дуже чутлива і гостро реагує на ситуацію, також можуть бути проявами газлайтингу. Вони викликають розгубленість, тривогу та підривають довіру до своїх відчуттів. З газлайтинг можна зіткнутися і на роботі. Наприклад, начальник може обіцяти премію за наслідками проекту, а потім говорити, що підлеглий все неправильно зрозумів.

    Як протистояти

    На роботі фіксуйте письмово всі важливі домовленості, наприклад, електронною поштою. Звідти їх можна видалити. Якщо ви підозрюєте в газлайтинг члена сім’ї або друга, спробуйте робити нотатки про подію по свіжих слідах. Вони навряд чи допоможуть переконати маніпулятора, але принаймні ви самі будете впевнені, що все зрозуміли правильно. Провести «чек реальності», глянувши на ситуацію з боку, можуть допомогти й інші люди, яким ви довіряєте.

    2. Вдаються до хибних узагальнень

    Припустимо, ви сказали колегі , що він припустився помилки у звіті. А він стверджує, що ви назвали його поганим фахівцем. Або пропустили дзвінок мами, а вона вирішила, що вам нема до неї жодної справи. До подібних невірних висновків схильні багато людей, але маніпулятори можуть вдаватися до узагальнення навмисно, щоб вибити ґрунт з-під ніг опонента.

    Як протистояти

    Попросіть людину згадати інші випадки, які дозволили їй зробити такі гучні висновки. Якщо він відповідає у дусі «всі знають, що це так» або «це і так зрозуміло», продовжуйте ставити його під сумнів. Наприклад: “Хто ці “все”, хто все знає?” або «Кому і що зрозуміло?». Ваше завдання — не дозволити маніпулятору продовжити розмову за зручним сценарієм, коли він може звинувачувати вас у чому завгодно, нічим не підтверджуючи свої слова.

    3. Використовують незрозумілі терміни

    Цей метод особливо люблять шахраї. Наприклад, телефонні зловмисники можуть розпочати розмову в дусі «Банк-емітент зараз накладає забезпечувальні заходи на ваш еквайринг-рахунок». Вони використовують складні фінансові терміни, щоб збити вас з пантелику і перешкодити поставити запитання. До того ж, така тактика дозволяє їм виглядати більш авторитетно. В особистому спілкуванні з нею також можна зіткнутися. Так, людина може використовувати незрозумілі терміни, щоб ввести співрозмовника у ступор та виграти суперечку.

    Як протистояти

    Не соромтеся ставити запитання. Якщо щось здається незрозумілим, уточнюйте це доти, доки не зрозумієте, що має на увазі співрозмовник.

    4. Наводять приклад думки інших людей

    Люди, які не знають, як їм вчинити в тій чи іншій ситуації, можуть приймати рішення з огляду на інших. Цей психологічний феномен називають соціальним доказом. Його використовують, наприклад, маркетологи, які розміщують на сайті вигадані позитивні відгуки, щоб пропозиція виглядала більш привабливою. Повідомлення на кшталт «вже 1 000 чоловік купили цей товар», особисті історії споживачів і приклади використання соціального докази.

    Як протистояти

    Відгуки покупців можуть бути корисними, коли їх пишуть реальні люди. Але не дайте себе заплутати: якщо в картці товару одного дня з’являється багато хвалебних коментарів, ймовірно, вони написані на замовлення. А ще можна перевірити унікальність фотографій – якщо знімок був розміщений десь ще, то, швидше за все, перед вами підроблений відгук .

    5. Грають на почуттях обов’язку та провини

    Наприклад, начальник може говорити: «Ми всі одна велика дружна сім’я, тому можна попрацювати у вихідний». А партнер — наполягати, що ви маєте забезпечувати його чи вести домашнє господарство як справжній чоловік чи жінка. Іноді маніпуляція виявляється над конкретних фразах. Так, людина може просто не розмовляти з вами або поводитися так, ніби злиться, а потім стверджувати, що вам здалося. Все заради того, щоб викликати почуття провини і змусити думати, що ви щось робите не так.

    Як протистояти

    Якщо до маніпуляції вдається близький, спробуйте з ним поговорити . Поясніть, що помітили спробу нав’язати вину, щоб ви вчинили, як хоче людина. Запропонуйте формулювати прохання конкретніше та встановіть межі – розкажіть, у яких випадках ви готові допомогти, а в яких ні. Іноді краще скоротити спілкування або навіть подумати, щоб припинити його повністю.

    6. Викликають страх і занепокоєння

    До такої маніпуляції також вдаються телефонні шахраї. Так, вони можуть повідомити людину, що її банківський рахунок зазнав атаки і для захисту коштів потрібно терміново назвати код із СМС. Загрози бувають і серйознішими — коли, наприклад, кажуть, що ваш близький виявився при смерті або на вас порушили кримінальну справу. Така інформація викликає сильні емоції, і через них важко мислити спокійно та раціонально. Іноді зловмисники не лише виманюють нагромадження, а й переконують узяти кредит. Наприклад, видаються співробітниками банку і кажуть, що на ваше ім’я хтось оформив позику. Але, мовляв, можна допомогти зловити злочинців: подати заявку на реальний кредит та переказати гроші.

    Як протистояти

    У будь-якій ситуації, коли незнайомі люди просять вас зробити щось терміново, потрібно взяти паузу, навіть якщо для цього треба кинути трубку. Щоб прийти до тями і зрозуміти, що на вас намагаються впливати, іноді достатньо кількох хвилин.

    Пам’ятайте, що справжній співробітник ніколи не спитає персональних даних по телефону. Припиніть розмову та передзвоніть до банку, щоб перевірити стан рахунків. Самі фінансові установи теж намагаються вжити заходів у цій галузі. Наприклад, зараз обговорюється питання запровадження посади банківського психолога, який міг би розпізнати, що людина, яка подає заявку на кредит, перебуває під впливом зловмисників.

    7. Змінюють тему розмови

    Так маніпулятор намагається уникнути відповідальності, провокуючи конфлікт. Наприклад, замість відповіді на запитання «Чому ти не вимив посуд?» можна почути щось на кшталт: «Мені взагалі не подобаються ці тарілки! Ти ніколи не слухаєш мою думку ».

    Як протистояти

    Спробуйте метод «зіпсованої платівки»: продовжуйте говорити, що вас хвилює, не піддаючись спробам себе відволікти. Наприклад, можна сказати «Давай повернемося до цього питання після того, як обговоримо те, з чого почали». Якщо співрозмовник щоразу уникає теми, краще припинити розмову, щоб не розпалювати конфлікт.