
Розсіяність може здаватися дрібною побутовою рисою, але насправді вона здатна суттєво ускладнювати повсякденні справи, викликати стрес і забирати багато енергії. Часто людина не є «неуважною за природою» — просто її мозок перевантажений, а звички і система організації не підтримують концентрацію. На щастя, більшість проявів розсіяності можна пом’якшити, якщо змінити підхід до повсякденних рутин, простору та навантаження. Нижче зібрано вісім дієвих способів, які допоможуть повернути увагу під контроль.
1. Наведіть лад у робочому та життєвому просторі
Ні, це не означає, що всі предмети повинні лежати акуратними стопками. Комфорт і порядок з’являються тоді, коли ви знаєте, де можна знайти кожну річ, і вам неважко до неї дістатися. Тому варто продумати власну систему зберігання. Її можна вибудувати дослідним шляхом.
Зверніть увагу, куди ви зазвичай кладете речі, якими часто користуєтеся. Нехай саме там і буде їхнє місце. Наприклад, вам зручно класти смартфон на холодильник — розмістіть там підставку й зарядний пристрій для гаджета. А парасольку ви часто вішаєте на ручку вхідних дверей, але вона падає. Прикріпіть до дверного полотна гачок — і ви більше не загубите цей аксесуар.
Система, побудована з урахуванням ваших звичок, допоможе не забувати, куди ви поклали потрібну річ. А це серйозний удар по розсіяності.
2. Дійте за шаблоном там, де це можливо
Наприклад, ви часто їздите до супермаркету за покупками. Намагайтеся щоразу паркуватися в одному й тому самому місці. А якщо воно зайняте — поруч. Такий прийом допоможе не забути, де ви залишили машину.
Цей самий принцип використовуйте і під час складання розпорядку дня. Визначте, які справи й у якій послідовності ви готові виконувати щодня. А потім дійте за складеним алгоритмом. Наприклад, ви вирішили, що ввечері вам потрібно повісити одяг, який одягнете завтра, окремо від інших речей. Якщо ви будете свідомо робити це кілька тижнів, згодом звичка дозволить діяти автоматично й не хвилюватися через забудькуватість.
Подумайте, як можна спростити собі життя, додавши в нього кілька таких рутинних алгоритмів. Але вводьте нові звички поступово, а не всі одразу. Так буде легше.
3. Ведіть списки
І одразу ж продумайте, як весь час тримати їх під рукою. Наприклад, файли зі списком покупок, денним і тижневим to-do краще вивести на стартовий екран смартфона. А перелік призначених лікарем ліків із часом прийому можна зберігати біля домашньої аптечки.
Якщо вам потрібно додати в список новий пункт — зробіть це одразу, не відкладаючи. Наприклад, ви помітили, що вдома закінчилися фрукти, — тут же зробіть запис. У такому випадку розсіяність не змусить вас забути про потрібні продукти.
Також варто записувати імена та рід занять нових знайомих. А, можливо, і додавати, де ви вперше зустрілися. Увечері перечитайте записи, уявляючи собі людину, з якою познайомилися сьогодні. У цьому разі ймовірність забути її ім’я при наступному контакті значно зменшиться.
4. Користуйтеся звуковими сигналами
У кожному смартфоні є будильник і календар. Використовуйте їх усіляко, коли боїтеся забути про потрібну дію. Наприклад, вам необхідно приймати ліки в певний час. Але ви, через розсіяність, можете заглибитись у роботу й пропустити момент. Звуковий сигнал допоможе не пропустити призначену годину.
Можна налаштувати в календарі нагадування про всі ключові справи дня: робочі дзвінки, зустрічі, візит до перукаря, тренування в басейні. Нехай сигнал пролунає заздалегідь, щоб ви встигли підготуватися й не запізнитися.
5. Активно використовуйте диктофон
Можливо, ви згадали про важливу справу, але вам незручно відкривати файл і вносити новий пункт. Просто запишіть на диктофон, що вам потрібно зробити. А ввечері прослухайте всі повідомлення та внесіть потрібні записи. Так ви не втратите жодної думки чи наміру.
Диктофон допоможе й тим, хто через розсіяність погано орієнтується на місцевості. Можливо, ви боїтеся не знайти дорогу до незнайомого місця, а карту з якихось причин відкрити незручно. Перед виходом запишіть голосове повідомлення: якою вулицею йти, біля якого будинку повернути та на які особливості навколишнього простору звернути увагу. І рухайтеся, користуючись власним аудіогідом.
6. Займайтеся фізичними вправами
Здається, без цієї поради не обходиться жодна стаття з лайфхаками. І недарма: експерти міжнародної клініки Мейо стверджують, що регулярні фізичні вправи піднімають настрій і самооцінку. А ще вони покращують сон, знижують тривожність, зменшують прояви стресу. У результаті людина менше відволікається та краще концентрується на завданнях — тобто знижує прояви розсіяності.
Причому зовсім не обов’язково годинами тренуватися в спортзалі. Лікарі клініки Мейо радять тим, у кого немає можливості систематично займатися спортом, просто більше рухатися протягом дня. Наприклад, активно виконувати домашні справи — позитивний ефект приносить будь-яка регулярна активність.
7. Відмовтеся від багатозадачності
Дослідження показують: якщо людина одночасно стежить за кількома інформаційними потоками, вона може зіткнутися з провалами у увазі. А це одне з проявів розсіяності. У підсумку ті, хто намагається паралельно виконувати кілька задач, демонструють нижчу продуктивність, ніж ті, хто зосереджується на одній справі.
Тому виконуйте завдання послідовно. А якщо вже переходите від одного до іншого, намагайтеся цілком зосередитися на тому, що робите прямо зараз, і не відволікатися. Так ви з більшою ймовірністю нічого не забудете й не пропустите.
8. Делегуйте обов’язки
Якщо через високу завантаженість ви забуваєте про якісь справи, спробуйте доручити їх іншим. Звісно, з робочими завданнями це можливо не завжди. А от домашні обов’язки можна розподілити між усіма членами сім’ї. Зробіть це, якщо вам важко тримати в голові всі поточні справи.
Наприклад, можна домовитися з партнером, що він піде на батьківські збори в школу, а ви в цей час приготуєте вечерю. І доручення вчителя, якщо вони будуть, він не передасть вам, а виконає сам. Ваш список справ стане меншим, а значить, вам не доведеться тримати в пам’яті одразу все.
Використовуйте всі способи зменшити кількість завдань, які потребують вашої уваги. Такий підхід допоможе не розпорошуватися, а зосередитися на тому, що справді важливо. У цьому випадку забудькуватість і втрата концентрації завдадуть вам значно менше шкоди.




