Самки дракона Комодо навчилися розмножуватися без самців

Найбільша ящірка у світі, самка дракона Комодо, виявилася здатна відтворювати потомство не тільки після спарювання з самцем, але і без нього.

Партеногенез або виробництво потомства без запліднення самцем у світі хребетних не часте явище, інформувало Радіо Свобода.

Виявилося, що самки дракона Комодо можуть розмножуватися як сексуальним так і не сексуальним способом, залежно від наявності партнера.

Дракон Комодо – найбільша хижа ящірка у світі, досягає 3-х метрів у довжину і важить близько 165 кг. У природних умовах живе лише на декількох маленьких островах в Індонезії. У більшості зоопарків утримуються тільки жіночі особи, самців привозять лише для спарювання. Можливо, вони повинні утримуватися разом, щоб уникнути падіння в партеногенез, що загрожує зменшенням генетичної розмаїтості. Вчені з Великобританії та Італії проводять генетичну ідентифікацію незвичайного потомства.

Партеногенез – незаймане розмноження, одна з форм статевого розмноження організмів, при якій жіночі статеві клітини (яйцеклітини) розвиваються без запліднення. Партеногенез – статеве, але одностатеве розмноження – виникло в процесі еволюції організмів у роздільностатевих видів. У тих випадках, коли партеногенетичні види представлені (завжди або періодично) тільки самками, одна з головних біологічних переваг партеногенезу полягає в прискоренні темпу розмноження виду, тому що всі особи подібних видів здатні залишити потомство. У тих випадках, коли з запліднених яйцеклітин розвиваються самки, а з незапліднених – самці, партеногенез сприяє регулюванню чисельних співвідношень статей (наприклад, у бджіл).

Звичайний він у членистоногих (особливо в комах). Партеногенез відкритий і в хребетних – риб, земноводних, особливо часто зустрічається в плазуючих (цим способом розмножуються не менше 20 рас і видів ящірок). У птахів велика схильність до партеногенезу, посилена штучним добором до здатності давати статевозрілих осіб (завжди самців), виявлена в деяких порід індичок. У ссавців відомі тільки випадки зародкового партеногенезу; одиничні випадки повного розвитку спостерігалися в кролика при штучному партеногенезі.