Вічна поспішність, відсутність часу на хобі та інші тривожні дзвіночки, які не можна ігнорувати.
1. У вашому лексиконі відсутнє слово «ні»
Воррен Баффет якось сказав: різниця між успішними людьми та тими, хто справді досяг успіху, полягає в тому, що останні майже на все відповідають відмовою. Це непросто, особливо якщо ви не звикли відмовляти, боїтеся образити когось або втратити гарну можливість. Але якщо погоджуватись на все підряд, у вас ніколи не залишиться часу на власні справи.
Спробуйте для початку казати «ні» таким речам:
- завданням, які можна автоматизувати або делегувати;
- справам, що не відповідають вашим цінностям;
- факторам, які відволікають (сповіщення, соцмережі, часті наради);
- марним звичкам, які крадуть час (безконтрольний перегляд серіалів).
2. Ви постійно кудись поспішаєте
Кожен ранок починається з біганини? Зустрічі йдуть одна за одною без перепочинку? Прагнете встигнути все зі списку за один день? Це явні ознаки невдалого планування. До того ж, такий напружений темп життя може нашкодити здоров’ю.
Спробуйте вставати трохи раніше, щоб мати час спокійно зібратися. Закладайте буфер між зустрічами, щоб відпочити. Робіть паузи, щоб відновити сили. Якщо вам здається, що це неможливо — час серйозно переглянути свої пріоритети.
3. Ви шукаєте універсальне рішення
Постійно з’являються нові сервіси й методики, які обіцяють вирішити всі проблеми з тайм-менеджментом. Хочеться вірити, що наступна новинка — саме те, що потрібно. Але універсальних рішень не існує, бо кожен продукт створюється під конкретні потреби, які не завжди збігаються з вашими.
Так само відрізняються робочі стилі, біоритми та фактори мотивації. Спробуйте зрозуміти, що саме стоїть за вашими труднощами з часом, і шукайте відповідний інструмент. Наприклад, якщо вам важко планувати — додаток для концентрації навряд чи допоможе.
4. Вас вважають ненадійним
Вам часто нагадують про зірвані дедлайни, порушені домовленості, недотримані обіцянки? Можливо, з вами навіть не хочуть працювати? Не поспішайте звинувачувати інших. Це сигнал, що з тайм-менеджментом у вас проблеми.
З’ясуйте, чому ви не встигаєте. Можливо, вам потрібно більше часу на завдання, позбутися прокрастинації або делегувати частину справ. Перш ніж погодитися на нову задачу — подумайте, чи вистачить у вас на неї часу. Оцінюйте реалістично, скільки хвилин або годин вона займе. Наприклад, якщо у вас зустріч о 14:00, не плануйте дзвінок на 14:30 в надії, що закінчите раніше.
5. Ваш календар завжди забитий під зав’язку
Уважно погляньте на нього. Чи є у вас вікна між справами? Чи залишається час на себе? Якщо бачите перевантажений графік — пора впорядкувати його.
Плануючи зустрічі, додавайте 10–15 хвилин про запас. Заздалегідь вносьте в календар перерви, коли ви не відповідатимете на повідомлення й не думатимете про роботу. Подумайте, від чого можна відмовитися. І не погоджуйтесь на кожне прохання про ваш час — цінуйте його.
6. Ваш спосіб життя шкодить здоров’ю
Постійно відчуваєте втому й напруження? Частіше їсте нездорову їжу? Не знаходите часу на спорт і відпочинок? Це тривожні ознаки — ваше здоров’я під загрозою. Причин може бути багато, але одна з найпоширеніших — погане управління часом.
Наприклад, ви не висипаєтеся, бо до ночі займаєтесь роботою. Їсте фастфуд, бо немає часу готувати. Мало рухаєтеся, бо завалені справами. Але здоров’я — пріоритет №1. Без нього неможливо досягти успіху в жодній сфері. Тож змініть спосіб життя — почніть дбати про себе.
7. Ви все рідше займаєтесь тим, що любите
Згадайте, коли востаннє ви неспішно проводили час із близькими, читали книжку, займались хобі або просто споглядали у вікно. Якщо не можете згадати — значить, ви не залишаєте на це часу.
Але улюблені заняття такі ж важливі, як сон, харчування й фізична активність. Вони знімають стрес і підвищують продуктивність. Тому не викреслюйте їх зі свого графіка — краще відмовтесь від чогось менш важливого і знайдіть для себе час.
8. Ви часто працюєте допізна
Це один з найочевидніших сигналів того, що з плануванням щось не так. Так, іноді затриматися доводиться — наприклад, щоб завершити терміновий проєкт. Але якщо це стає нормою — проблема серйозна.
За даними досліджень, переробки можуть буквально вбивати. До того ж, вони малоефективні: якщо люди працюють понад 50 годин на тиждень, їхня продуктивність падає. Тобто додаткові години — це марна витрата сил.
Привчіть себе не переробляти. Допоможуть прості, але дієві кроки: розставляйте пріоритети, уникайте дрібниць, вчіться казати «ні», не беріть на себе надто багато, і не забувайте відпочивати, щоб залишатися ефективними в робочий час.