Вчені зафіксували поглинання зірки чорною дірою на рекордній відстані – випромінювання було спрямоване на Землю

Вчені по всьому світу спостерігали процес поглинання зірки чорною дірою, що відбувався на рекордно далекій відстані – подію вдалося виявити завдяки тому, що потужне випромінювання, що її супроводжувало, виявилося спрямованим прямо на Землю і відбувалося в тому числі у видимому діапазоні.

Ця так звана подія приливної руйнації (ППР) отримала назву AT2022cmc – її виявили в лютому, коли телескоп ZTF (Zwicky Transient Facility), що розташований у Каліфорнії (США), повідомив дослідників про виникнення незвичайного джерела видимого світла. Далі основне спостереження проводилося дуже великий телескоп, що у чилійської пустелі Атакама. Це стандартна практика для астрономів, коли значні події виявляються відносно невеликими приладами, а потім спостерігаються за допомогою інструментів, що придатні для цього.

Спочатку AT2022cmc нагадував гамма-сплеск невідомого походження, і до спостереження приєдналися інші фахівці по всьому світу – у результаті він транслювався на 21 телескопі в різних діапазонах, включаючи космічний телескоп «Хаббл» (Hubble) і встановлений на МКС прилад NICER, призначений для зірок. У результаті СПР виявилися дві нестандартні особливості. По-перше, його джерело виявилося рекордно віддаленим від Землі, і коли подія мала місце, вік Всесвіту становив лише третину від її теперішнього віку. По-друге, звичайним гамма-сплеском воно точно не було.

Телескопи, що проводили спостереження, працювали в широкому спектрі діапазонів від високоенергетичних гамма-променів до радіохвиль низької енергії. Отримані дані астрономи порівняли з показниками випромінювань, які супроводжують інші події: зіткнення зірок чи кілонові. Єдиним відповідним за профілем випромінювання сценарієм виявився викид струменя при ППР, коли матерія, що рухається зі швидкістю 99,99% швидкості світла, виявляється спрямованою прямо на Землю. Джет не вичерпав своєї яскравості досі: астрономи підрахували, що чорна діра поглинає до половини сонячної маси на рік, і дослідникам пощастило, що вони виявили подію на ранній стадії — масштабне спостереження за подією почалося приблизно через тиждень після початку.

Нарешті, ще однією відмінною особливістю події стало те, що ППР вперше вдалося зафіксувати у видимому світлі, хоча зазвичай вони спостерігалися в ренгенівському та гамма-діапазоні. Отже, AT2022cmc допоможе глибше вивчити як сам процес поглинання зірки, так і чорну діру, яка його викликала. Цій події присвячено одразу дві статті в останньому номері наукового журналу Nature.

Джерело: Space