Де в Україні жити добре. Оприлюднено свіжий рейтинг комфортності українських міст

1
335

thumb

Львів виявився найкращим містом для життя, натомість Київ є найперспективнішим з точки зору доходів і кар’єрного зростання.

Про це свідчать дані рейтингу українських міст, які опублікував “Фокус”.

На думку видання, перше місце Львова пояснюється тим, що анексія Криму додала місту туристів, а війна на Донбасі – інвесторів і підприємців, яким комфортніше працювати подалі від російської агресії.

Другу та третю сходинку посіли Київ і Хмельницький, які виявилися найперспективнішими і найдешевшими містами відповідно.

Загалом у першій десятці домінують міста Західної України.

Хоча рівень тінізації економіки там є вищим, а офіційні зарплати нижчими, ніж на півдні чи сході, але вони є виразно безпечнішими та надають кращі умови для підприємців у міру євроінтеграційного процесу, який розвивається, та розриву економічних зв’язків з Росією, – зазначають фахівці “Фокусу”.

Також у рейтингу можна побачити декілька сюрпризів, Як, до прикладу, Одеса та Харків, що посіли 14-е та 9-е місця відповідно.

Щодо Південної Пальміри, то це друге найдорожче місто в Україні після Києва, а рівень зарплат тут є нижчим, ніж у Дніпрі та Запоріжжі. У столиці Слобожанщини, у свою чергу, місцеві жителі хвалять міські сервіси, однак високий рівень злочинності та дороговизна життя все це нівелюють.

Також видання додає, що, за офіційними даними, надходження до місцевих бюджетів в 2016 році зросли майже на 50%, а їх сукупний профіцит склав 32 мільярди гривень.

клікніть по схемі, щоб збільшити:
Рейтинг міст, Україна, Львів, Київ

 1-е місце: Львів

69,4 бала
Населення: 728 тис.

Переваги:
• низький рівень злочинності
• розвинена інфраструктура
• легко знайти роботу
Недоліки:
• дороге житло
• невисокі зарплати
• дефіцит парковок, затори в центрі міста

Для туристів Львів – це перш за все острівець середньовічної Європи. Центральна частина міста внесена до списку Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО. Цей факт, так само як і бум готельно-ресторанного бізнесу останніх років, в результаті якого центр міста наповнили сотнями готелів та недорогих і затишних ресторанів, робить Львів найпопулярнішим туристичним містом країни. У минулому році місто відвідали близько 2 млн чоловік. При цьому турпотік зростає рекордними темпами – на 15-20% в рік. За даними львівського “Інституту міста”, кожен турист в середньому залишає у Львові 38 євро в день. Тому тут легко знайти роботу в сфері обслуговування. Правда, зарплати в офіціантів і покоївок низькі, а працювати доводиться по 10-12 годин на день.

Але ринок праці у Львові не обмежується сектором HoReCa. Тут відносно недорога оренда офісних приміщень, і в останні роки до Львова з Києва почали перебиратися аутсорсингові IT-компанії. Зараз динаміка зростання IT-сектора у Львові найвища в країні, і через це місто часто називають столицею високих технологій. Місцева міськрада також вважається однією з найбільш розвинутих в Україні в IT-напрямку: львівський муніципалітет надає більше 200 адміністративних послуг, і близько 50 з них вже можна замовити в електронному вигляді.

Львів – одине з найкомфортніших міст для ведення бізнесу. За рівнем інвестиційної привабливості воно поступається лише столиці. Навіть в нинішні кризові часи інвестори не бояться запускати тут нові проекти. Наприклад, в цьому році японська компанія “Фуджікура” відкрила у Львові завод з виробництва автокомплектуючих на 3 тис. робочих місць. Непогано почуваються і самозайняті підприємці. Завдяки сусідству з Польщею велика кількість місцевих жителів займається пасажирськими перевезеннями і постачаннями продуктів харчування та побутових товарів, правда, в більшості випадків така діяльність нелегальна.

До переваг міста варто віднести і хороше транспортне сполучення. Львів – один з лідерів за кількістю авіаційних і залізничних маршрутів з міста.Завдяки прозорій системі знижок львівському аеропорту вдається залучати бюджетні авіакомпанії. Керівництво аеропорту запевняє, що в наступному році до них почне літати бюджетний європейський авіаперевізник Ryanair. Якщо це станеться, транзитний потік через Львів до країн ЄС суттєво зросте. А Міністерство інфраструктури вже пообіцяло почати в наступному році будівництво нової магістралі Львів – Херсон.

Розвивається також муніципальний транспорт. Львівський завод “Електрон” освоїв випуск сучасних низькопольних трамваїв, які закуповує місто. У наприкінці 2015-го у Львові з’явилося 7 нових трамваїв, ще 7 планують купити в цьому році.

Але і проблем в місті чимало. Головна з них – вивезення сміття. Після пожежі на Грибовському сміттєзвалищі влітку цього року Львову нікуди вивозити відходи. Хоча сміття і приймають інші міста країни, але це не може тривати вічно. До проблем Львова також можна віднести погані дороги, не надто привабливий вигляд спальних районів, велика кількість в них неестетично крикливої реклами, дефіцит парковок і затори в центрі міста.

 2-е місце: Київ

 63,6 бала
Населення: 2,8 млн

Переваги:
• високі зарплати
• легко знайти роботу
• велике число міжміських сполучень
Проблеми:
• високі ціни, дороге житло
• дефіцит парковок, пробки на дорогах
• високий рівень злочинності

Київ – абсолютний лідер за рівнем зарплат. Саме столиця відкриває найбільші кар’єрні перспективи, так як тут базуються головні офіси основних українських підприємств і центральні органи влади. За даними Держстату, киянин у середньому офіційно заробляє близько 8,6 тис. грн на місяць. Це в півтора-два рази більше, ніж в регіонах країни. Але жити в Києві теж недешево.

Столиця з початку двохтисячних лідирує в країні за темпами будівництва житла, але його як і раніше на всіх не вистачає. В результаті Київ посідає перше місце в Україні як за вартістю квартир на вторинному ринку, так і за ціною їх оренди. Середня вартість однокімнатної квартири економ-класу перевищує 29 тис. грн за квадратний метр, в той час як в інших обласних центрах вона знаходиться в діапазоні 12-20 тис. грн. Аналогічна ситуація і з орендою житла – 5-8 тис. грн доведеться викласти за пристойну “одиничку”, тоді як в регіонах – 2-6 тис. Грн. А споживчий кошик у столиці (основні продукти і паливо) дорожче на 10-14%.

Офіційно населення Києва становить 2,8 млн осіб, однак, за оцінкою міністра внутрішніх справ Арсена Авакова, в реальності на мільйон більше. Перенаселеність міста – одна з його головних проблем. Так як столиця забудовується безсистемно, естетичний стан історичної частини міста залишає бажати кращого. Центральна частина перевантажена офісними центрами, і дорожні затори тут звичайне явище. Незважаючи на багаторазові запевнення мера Києва Віталія Кличка про нещадну боротьбу з незаконною торгівлею, в столиці не вирішена проблема незаконних МАФів, через що територія біля більшості станцій метро нагадує базарну площу. До того ж Києву явно не вистачає муніципального транспорту – до цих пір велика частина наземних перевезень в столиці припадає на незручні маршрутки. Кияни також часто скаржаться на незаконні парковки на тротуарах і газонах, з якими влада практично не бореться.

Після початку АТО в столицю ринув потік криміналітету зі східних областей країни. Як наслідок – в місті значно зросла злочинність. За словами начальника столичної поліції Андрія Крищенка, лише за останній рік кількість крадіжок з авто збільшилася вдвічі, а число вуличних крадіжок – на 60%.

Для більшості українців Київ, проте, залишається найбільш бажаним для проживання містом країни. Він впевнено лідирує за критерієм інвестиційної привабливості серед інших обласних центрів. Це означає, що дефіциту робочих місць тут не буде, а зарплати залишаться найвищими в країні. До переваг Києва можна віднести також велику кількість зелених зон у межах міста, насичене культурне життя, зручне транспортне сполучення з більшістю міст країни і європейських столиць, крім того, за останній рік істотно покращився стан київських доріг.

 3-є місце: Хмельницький

61,6 бала
Населення: 268 тис.

Переваги:
• ціни на продукти харчування та одяг
• інвестиційна привабливість
Проблеми:
• низькі зарплати
• поганий стан доріг
• забрудненість Південного Бугу

У рейтингу Фокуса Хмельницький виявився найкращим виходячи з критеріїв економічної ситуації. Вартість умовного продуктового набору в цьому місті одна з найнижчих в Україні. Жителі міста можуть купувати товари на величезному оптовому речовому ринку площею 6 кв. км, де ціни на одяг і взуття, як правило, в два рази нижче, ніж в Києві. На ринок поставляються товари з Туреччини, Польщі, Угорщини та інших країн. Представлена і українська продукція. Традиційно за покупками в Хмельницький з’їжджаються жителі столиці та інших регіонів, а підприємці від турбізнесу організовують шоп-тури по вихідним. Непогане залізничне і транспортне сполучення з іншими регіонами тільки сприяє напливу покупців на ринок.

Поряд з оптовою торгівлею в Хмельницькому непогано розвивається ринок нерухомості – на даний момент квартири пропонуються до продажу в 77 новобудовах на різній стадії будівництва. Маючи 250-300 тис. грн, в Хмельницькому вже можна прицінюватися до однокімнатній квартирі в новому будинку. Активність забудовників не видається дивною – в рейтингу Фокуса Хмельницький належить до міст з високою інвестиційною привабливістю. При цьому рівень безробіття серед зайнятого населення в області (за методологією Міжнародної організації праці) відповідає середньому показнику по Україні – 9,8%.

Екологічна ситуація в Хмельницькому відносно благополучна, а рівень безпеки найвищий в Україні. Кількість злочинів в місті нижче, ніж в інших обласних центрах. У Всеукраїнському муніципальному опитуванні городяни оцінили якість послуг в 3,1 бала, що вище, ніж в середньому по Україні. Жителі Хмельницького в цілому задоволені якістю медицини, середньої та дошкільної освіти, а також установ культури.

 4-е місце: Вінниця

61,5 бала
Населення: 370 тис. Осіб

Переваги:
• низький рівень злочинності
• хороша екологія
• порівняно низькі ціни

Проблеми:
• низькі зарплати
• складно знайти роботу
• погане міжміське сполучення

Довгий час нинішній прем’єр-міністр Володимир Гройсман був відомий як успішний мер Вінниці. При ньому в місті дійсно відбулися деякі позитивні зрушення: вулиці очистили від незаконних торгових рядів, побудували перший в країні офіс муніципальних послуг з єдиною електронною чергою, запустили проект з термомодернізації житла на основі частково відшкодовуються кредитів.

При Гройсмані відремонтували вінницькі дороги, встановили сучасне вуличне освітлення і домовилися зі швейцарцями про передачу в подарунок місту морально застарілих, але ще цілком робочих трамваїв, відновивши тим самим практично зруйновану систему муніципального транспорту. А щоб мотивувати вінничан пересідати з приватних авто на громадський транспорт, в трамваях встановили точки доступу з безкоштовним Wi Fi.

У вересні в місті стартувала програма ЄС щодо децентралізації U-Lead. ЄС виділив 102 млн євро на розвиток самоврядування і поліпшення муніципального сервісу. Мерія продовжує розвивати трамвайну мережу і прокладати каналізацію в приватному секторі, раніше відрізаному від благ цивілізації.

Але комунальні реформи у Вінниці проводять переважно за донорські кошти. Економіка міста не розвивається. За рівнем середньої зарплати (4233 грн) регіон займає лише 12-е місце по країні, а за рівнем інвестиційної привабливості і зовсім 15-е.

 5-е місце: Луцьк

59,6 бала
Населення: 217 тис.

Переваги:
• хороша екологія
• непогана якість муніципальних послуг
Проблеми:
• безробіття
• невисокий рівень життя

Луцьк може похвалитися мінімальним забрудненням навколишнього середовища в Україні. Додатковий бонус до хорошої екології – близькість Шацьких озер. До цього популярного місця відпочинку з Луцька можна доїхати трохи більше ніж за 2 години. Якість міських послуг місцеві жителі, за даними Всеукраїнського муніципального опитування, оцінюють в 3,1 бала, що майже наближається до показників лідерів рейтингу. Рівень злочинності в місті, за офіційними даними, не найвищий в Україні.

Суттєвою проблемою для Волині, як і для всього Поліського регіону, залишається бурштинова мафія. Незаконний видобуток “сонячного каменю” завдає серйозної шкоди природі області. А перекупники і контрабандисти бурштину погіршують криміногенну ситуацію. Розвитку нелегального бізнесу сприяє високий рівень безробіття в регіоні (за методологією Міжнародної організації праці) – 12,1% в січні – червні 2016 року. Це більш ніж на 2 процентних пункту вище, ніж у середньому по Україні. Рівень життя в місті невисокий. У Луцьку вартість умовного продуктового набору, який оцінював Фокус, наближається до показників міст-мільйонників, а заробітки за офіційною статистикою нижчі за середні по Україні.

 6-е місце: Івано-Франківськ

59,1 балів
Населення: 229 тис.

Переваги:
• доступне житло, в місті багато новобудов
• висока інвестиційна привабливість
• близькість туристичних центрів Карпат
Проблеми:
• посередній рівень муніципальних послуг
• шкідливі викиди

На тлі інших обласних центрів України Івано-Франківськ може похвалитися досить доступним житлом. На квартиру площею в 40 кв. м на вторинному ринку, яка тут коштує менше 500 тис. грн, щомісяця відкладаючи суму, еквівалентну середній зарплаті по місту, можна накопичити менш ніж за 10 років. Вартість квартир на первинному ринку стартує від 300 тис. грн. Активне будівництво пояснюється в тому числі високою інвестиційною привабливістю міста, який за цим показником випереджають тільки Київ і Львів.

За даними Всеукраїнського муніципального опитування, екологічну обстановку в місті жителі оцінюють як більш благополучну, ніж в більшості регіонів України. Однак подібні оцінки оманливі. Як випливає з рейтингу Фокуса , гірша, ніж в Івано-Франківську, екологічна ситуація тільки в Сумах і Дніпрі. Поруч з містом знаходяться Бурштинська ТЕС і хімпідприємства.

Рівень послуг, що надаються жителі Івано-Франківська оцінили в 2,9 бала, що відповідає середньому рівню по Україні. Особливо незадоволені жителі міста медициною, транспортом і відсутністю спортивної інфраструктури.

 7-е місце: Тернопіль

58,6 бала
Населення: 218 тис.

Переваги:
• низький рівень злочинності
• розвинене залізничне і автомобільне сполучення
• стабільна екологічна ситуація
Проблеми:
• низький рівень зарплат
• проблема зі сміттям
• дороге житло в порівнянні з сусідніми обласними центрами

За даними Держстату, рівень зарплат в Тернопільській області найнижчий серед обласних центрів. В середньому жителі регіону отримують 3727 гривень на місяць. Але ціна умовного набору продуктів і палива, за розрахунками Фокуса , тут найменша по країні – на 13% дешевше в порівнянні зі столицею. З вирішенням житлового питання в Тернополі складніше, ніж у багатьох інших регіонах – на квартиру площею близько 40 кв. м, яка коштує близько 660 тис. грн, відкладати суму, еквівалентну середній зарплаті по місту, доведеться майже 15 років. В Івано-Франківську, наприклад, квартирне питання можна вирішити менше ніж за 10 років.

Втім, офіційна статистика може кілька спотворювати уявлення про матеріальні можливості жителів міста, для яких буденним явищем стала трудова міграція до країн ЄС. Звідти на батьківщину регулярно пересилають інвалюта, за рахунок якої існують багато сімей.

Незважаючи на матеріальні труднощі, жителі Тернополя лояльні до місцевої влади. За даними Всеукраїнського муніципального опитування, діяльністю мера тут задоволені 65% жителів (13% дуже задоволені, 55% скоріше задоволені). Це найкращий показник по Україні. Також 70% учасників опитування зізналися, що пишаються своїм містом, а якість муніципальних послуг оцінюють вище середнього по Україні.

 8-е місце: Ужгород

56,7 бала
Населення: 115 тис.

Переваги:
• близькість до кордону
• благополучна екологічна ситуація
• близькість до курортів Закарпаття
Проблеми:
• обмежене транспортне сполучення
• невисока якість муніципальних послуг
• погане водопостачання

Ужгород – один з найбільш малонаселених обласних центрів України. Близькість до кордону, змішання різних культур, колоритна малоповерхова історична забудова, старовинний замок в центрі міста, близькість до природних пам’яток і курортів Закарпаття, розвинене виноробство надають цьому обласному центру особливу привабливість. Додатковий бонус для гостей і жителів міста – благополучна екологічна ситуація в регіоні і відносна безпека.

Однак, за даними Всеукраїнського муніципального опитування, 59% жителів Ужгорода вважають, що ситуація в їхньому місті розвивається в неправильному напрямку. Якість послуг вони оцінили всього в 2,7 балів, що нижче, ніж в середньому по Україні. Найгірше ужгородці оцінили якість доріг, тротуарів, каналізації, транспорту, прибудинкових територій, водопостачання та вуличного освітлення. Дійсно, вечорами на старовинних вулицях Ужгорода темно, транспорт насилу долає окремі ділянки доріг. Повідомлення з іншими містами також залишає бажати кращого. З аеропорту Ужгорода виконуються тільки польоти в Київ, а кількість залізничних сполучень становить всього шість. Як і інші обласні центри Західної України, Ужгород відчуває відтік працездатних жителів через високий рівня трудової міграції.

 9-е місце: Харків

54,9 бала
Населення: 1,5 млн

Переваги:
• розвинена інфраструктура
• хороше міжміське транспортне сполучення
Проблеми:
• зростання злочинності
• ризик соціально-політичної дестабілізації
• низька інвестиційна привабливість в порівнянні з іншими містами-мільйонниками

Харків, найбільш населений обласний центр, може похвалитися хорошим транспортним сполученням. Кількість діючих залізничних напрямків перевищує 30, а з міжнародного аеропорту виконують рейси авіакомпанії МАУ, Atlasjet, турецький лоукостер Pegasus і ін. За даними Всеукраїнського муніципального опитування, харків’яни оцінили якість послуг в місті в 3,2 бала. Більше набрала тільки Вінниця. Люди задоволені якістю міського освітлення та комунальних послуг, станом міських парків і скверів, ринками і магазинами.

Гірше в місті з безпекою. За даними прокуратури Харківської області, в першому півріччі 2016 року рівень злочинності зріс на 55% в порівнянні з аналогічним періодом минулого року. Через близькість зони АТО в Харкові зберігається більш високий, ніж у багатьох інших обласних центрах, рівень терористичної загрози. Відповідно, і інвестиційна привабливість Харкова нижче, ніж інших міст-мільйонників. Знайти хорошу роботу, з огляду на співвідношення резюме та вакансій, складніше, ніж в Києві, Одесі чи Дніпрі.

 10-е місце: Рівне

54,4 бала
Населення: 249 тис.

Переваги:
• хороша екологія
• відносна безпека
Проблеми:
• безробіття
• дороге житло

Якість міських послуг рівняни, за даними Всеукраїнського муніципального опитування, оцінюють в 3 бали, що трохи вище, ніж в середньому по Україні. Рівень забрудненості в регіоні один з найнижчих в країні. Офіційні дані фіксують і низький в порівнянні з іншими обласними центрами рівень злочинності.

Вартість життя в Рівному – не дешевша в Україні, а заробітки – не найвищі. На покупку квартири площею близько 40 кв. м, щомісяця відкладаючи суму, еквівалентну середній зарплаті, рівнянин доведеться збирати майже 13 років. Рівень безробіття серед зайнятого населення (за методологією Міжнародної організації праці) в січні – червні 2016 року склав 12,1%, що більш ніж на 2 процентних пункту вище, ніж у середньому по Україні.

 11-е місце: Житомир

54,2 бала
Населення: 267 тис.  

Переваги:
• порівняно низькі ціни
• дешева оренда житла
• хороша екологія
Проблеми:
• низькі зарплати
• важко знайти роботу
• погано розвинений міжміський транспорт

Головна проблема Житомира – його близькість до Києва. Місцева влада визнають, що з міста витікає робоча сила – найактивніші і заповзятливі переїжджають до столиці. Рівень зарплат в регіоні (в середньому 4134 грн) один з найнижчих в країні.

Але найближчим часом ситуація на місцевому ринку праці може покращитися. В кінці минулого року в місті почав роботу новий завод німецької компанії Kromberg & Schubert, який виробляє кабельну продукцію для таких автомобільних марок, як Mercedes, Volkswagen, BMW і Audi. Зараз на заводі працює близько 900 чоловік, проте до 2018 року компанія планує розширити виробничі потужності та працевлаштувати ще 5 тис. Чоловік.

Цього літа міськрада виділила 24 га для індустріального парку “Житомир-Схід”. У планах місцевої влади – пошук інвесторів і для будівництва сміттєпереробного заводу. Попередній інтерес до проекту проявила французька компанія Veolia.

 12-е місце: Чернівці

53,4 бала
Населення: 255 тис.

Переваги:
• хороша екологія
• низький рівень злочинності
Проблеми:
• погано розвинений міжміський транспорт
• важко знайти роботу
• високі ціни на нерухомість

У Чернівцях комфортно жити тим, хто здатний заробити самостійно, без роботодавця. Тут спокійно, низький рівень злочинності і чисте повітря, в місті практично не залишилося працюючих заводів, зате поруч – передгір’я Карпат. У Чернівцях розташований один з найстаріших в країні університетів і відомий медінститут. Завдяки цьому в місті багато хороших лікарів, а лікарні оснащені не гірше столичних.

Чернівці – це місто “заробітчан”. Практично в кожній родині хтось працює в Італії або Іспанії. А пара сотень євро, які ті пересилають додому, після девальвації гривні стали сумою, яка в кілька разів перевищує місцеву середню зарплату. Членам сімей “заробітчан” працювати немає особливого сенсу. У підсумку в місті безліч безробітних з грошима, які стимулюють розвиток ресторанного бізнесу.

Завдяки “заробітчанам” в Чернівцях розвиваються й інші сфери послуг – багато тут займаються нелегальними пасажирськими перевезеннями в Італію. Непогано йде і легальна торгівля технікою та одягом.

 13-е місце: Кропивницький

52,4 бала
Населення: 231 тис.

Переваги:
• порівняно низькі ціни
• дешева оренда житла
Проблеми:
• низькі зарплати
• високий рівень злочинності
• дуже мало пропозицій квартир в новобудовах

Більшості українців Кропивницький (колишній Кіровоград) відомий переважно по дендропарку, де щовесни висаджують близько 1 млн тюльпанів, і старому місту, яке навіть називають “маленьким Парижем”.

Самі городяни цінують Кропивницький за поєднання повільного ритму життя з непогано розвиненою міською інфраструктурою – тут є кілька 3D кінотеатрів, музично-драматичний театр ім. Кропивницького з досить сильною трупою, кондитерські та кав’ярні, своєю стильністю не поступаються львівським.

Так як Кіровоградська область – один з головних аграрних регіонів країни, в місті розташовані представництва декількох великих агрохолдингів. Їх співробітники отримують зарплати більше средньоміських. Але людям, не пов’язаним з агробізнесом, знайти роботу в місті складно, а зарплати в інших сферах низькі.

Головними проблемами свого міста кропивничани називають відсутність парковок, затори в годину пік і високий рівень злочинності. За відгуками городян, вуличні крадіжки відбуваються щодня, як і пошкодження і розукомплектація авто в спальних районах – місцева патрульна поліція поки не може впоратися зі своїми обов’язками.

 14-е місце: Одеса

51,6 бала
Населення: 1 млн

Переваги:
• авіа- і залізничне сполучення
• інвестиційна привабливість
• близькість моря і популярних курортів
Проблеми:
• дорожнеча
• низька якість сервісу і муніципальних послуг
• погані дороги

Вартість продуктового набору, ціна нерухомості, плата за оренду житла в Одесі не сильно відрізняються від показників Києва. Вирішення квартирного питання для одеситів виглядає більш складним завданням, ніж для жителів інших регіонів. На квартиру площею 40 кв. м жителю міста з середньою зарплатою 4,8 тис. грн доведеться збирати майже 15 років, в той час як в Києві та Харкові – трохи більше 11 років, а в Дніпропетровську – менше 10.

Дорожнеча значить якості. За даними Всеукраїнського муніципального опитування, одесити оцінюють рівень міських послуг всього в 2,6 бала. Це один з найнижчих показників по Україні. Особливо незадоволені одесити якістю вищої, середньої та дошкільної освіти, установами культури та дорогами. На рішення дорожнього питання в 2016 році Одеської області виділили 282,2 млн грн, що дозволить відремонтувати 45,3 км доріг. Це третя за обсягом сума з тих, що виділялися областям на дорожні роботи.

Зате інвестиційна привабливість Одеси поступається лише Києву, Львову та Івано-Франківську. Багато в чому це пов’язано з туристичним потенціалом області, який особливо зріс після окупації Криму.

 15-е місце: Черкаси

51,5 бала
Населення: 280 тис.

Переваги:
• доступне житло
• невисокий рівень безробіття
Проблеми:
• погане транспортне сполучення з іншими регіонами
• розбиті дороги
• низька інвестиційна привабливість

Через місто проходить всього три автотраси національного значення, а число залізничних сполучень не перевищує чотирьох. Стан доріг в місті та області залишає бажати кращого. Черкащани з року в рік скаржаться на вбитий асфальт, а 45% учасників Всеукраїнського муніципального опитування з Черкас вважають, що стан доріг в місті просто жахливий.

Приватний капітал також обходить Черкаси стороною – місто має найнижчу інвестиційну привабливість серед всіх обласних центрів України. Втім, за даними Черкаської обласної державної адміністрації, в першій половині 2017 року в місті запрацює завод з виробництва холодильників компанії KTD Group (ТМ Saturn, Kupava), який забезпечить 500 нових робочих місць.
Одна з переваг Черкас – відносно недороге житло. Однокімнатні квартири тут можна знайти за 250-300 тис. грн.

 16-е місце: Полтава

50,9 бала
Населення: 293 тис.

Переваги:
• хороше залізничне сполучення
• відносна безпека як для східного регіону
• затишне міське середовище, озеленення
Проблеми:
• безробіття, труднощі з працевлаштуванням
• високий рівень корупції з точки зору мешканців
• проблеми з екологією

Полтавцям складніше знайти роботу в своєму місті, ніж жителям інших обласних центрів. За даними Держстату, рівень безробіття серед зайнятого населення в області (за методологією Міжнародної організації праці) в січні – червні 2016 року склав 13,4%. Гірша ситуація тільки в частково окупованих Луганській і Донецькій областях. Співвідношення резюме і вакансій на кадрових порталах підтверджує, що конкуренція за робоче місце в Полтаві одна з найвищих в Україні.

Екологічна обстановка в місті також не найблагополучніша через значну кількість небезпечних відходів, викинутих промпідприємствами в 2015 році. За даними Всеукраїнського муніципального опитування, полтавчани особливо незадоволені ситуацією зі збором сміття. Однак в цілому екологічну ситуацію в Полтаві респонденти оцінюють краще, ніж жителі більшості інших обласних центрів. Можливо, таке сприйняття пов’язане з достатком в місті зелених насаджень і доглянутих парків.

72% полтавців – учасників опитування вважають корупцію на рівні місцевої влади серйозною проблемою свого міста. А 74% респондентів заявили, що справи в Полтаві йдуть у неправильному напрямку, на підтримку діяльності мера (екс-регіонала Олександра Мамая) висловилися лише 22%. Це одні з найгірших показників в Україні.

 17-е місце: Дніпро

50,8 бала
Населення: 979 тис.

Переваги:
• високий рівень зарплат
• відносно доступні ціни на покупку та оренду житла
• транспортне сполучення
Проблеми:
• погана екологія
• порівняно високі ціни на продукти харчування
• низька якість послуг, за оцінкою жителів

Дніпро – один з небагатьох обласних центрів України, де офіційний рівень зарплат, зафіксований Держстатом, перевищує 5 тис. грн. Правда, життя в цьому місті-мільйоннику за українськими мірками не назвеш дешевим. Умовний місцевий набір продуктів і палива, який проаналізував Фокус, дорожче тільки в Києві і Одесі. Зате нерухомість в Дніпрі доступніша, ніж в інших містах-мільйонниках. З урахуванням середньої зарплати по місту на квартиру площею 40 кв. м доведеться відкладати близько 10 років, в той час як в Києві та Харкові – понад 11 років, в Одесі – майже 15 років. Оренда житла в Дніпрі на тлі інших міст-мільйонників також найдешевша.

Незважаючи на близькість до зони АТО, рівень безпеки в Дніпрі навіть вище, ніж в середньому по Україні. Чого не скажеш про послуги – за даними Всеукраїнського муніципального опитування жителі міста оцінили в 2,7 бала, нижче, ніж в більшості інших обласних центрів. Головною проблемою Дніпра залишається високий рівень забруднення навколишнього середовища – за критерієм екології місто зайняло останню позицію в рейтингу Фокуса.

 18-е місце: Запоріжжя

 49 балів
Населення: 767 тис.

Переваги:
• порівняно високі зарплати
• легко працевлаштуватися
• житло дешевше, ніж у багатьох обласних центрах
Проблеми:
• низька якість муніципальних послуг
• погана екологія
• високий рівень злочинності

Головна біда Запоріжжя – смог. Місто будувалося як індустріальний центр, тому багато мікрорайонів знаходяться в безпосередній близькості від металургійних заводів. Погіршує ситуацію горбистий рельєф місцевості, через що територія міста погано провітрюється. Модернізація ж очисних споруд меткомбінатів – справа невизначеного майбутнього.

У минулому році в Запоріжжі істотно виріс рівень злочинності – в деяких районах удвічі. Ймовірно, це пов’язано з близькістю Запоріжжя до зони проведення АТО. Місцевій поліції довелося навіть просити допомоги у Нацгвардії. Зараз гвардійці патрулюють вулиці міста разом з поліцейськими.

Скаржаться мешканці і на муніципальний транспорт і поганий стан доріг. Правда, цього року влада почала масштабний ремонт дорожнього покриття, включаючи прибудинкові шляхи.

Серед переваг Запоріжжя – економічний стан міста. Знайти роботу не складно, а зарплати “технарів” за українськими мірками високі. При цьому в місті досить низькі ціни на житло (13,1 тис. гривень за кв. м) і продукти харчування, якщо порівнювати з іншими великими містами.

 19-е місце: Миколаїв

45,6 бала
Населення: 492 тис.

Переваги:
• зарплати вище, ніж в сусідніх областях
• дешеве житло
• близькість до моря
Проблеми:
• низька якість муніципальних послуг
• погана екологія
• високий рівень злочинності

У радянські часи Миколаїв жив за рахунок суднобудування. З середини 90-х, коли суднобудівні заводи зупинилися, в місті почався занепад.Розвинена система міського електротранспорту стала непридатною, маршрутки витіснили трамваї, дороги не ремонтувалися, приватний сектор, який в Миколаєві знаходиться в центрі міста, занепав, багато будинків знаходяться в аварійному стані, як і мости через Буг.

Втім, з’явилася надія на те, що Миколаїв перетвориться. У місті розташовані основні потужності найбільшого в країні зернотрейдера “Нібулон”. Кілька років тому власник компанії Андрій Вадатурський купив одну з миколаївських верфей, і у суднобудівників знову з’явилася робота. З’явилися замовлення і у державного заводу “Зоря – Машпроект”. Зараз це один зі світових лідерів з виробництва газотурбінних установок. Жителі міста вже відчули відродження промисловості. У минулому році муніципалітет купив в ЄС близько 30 б/в тролейбусів і 12 трамваїв. Це значно покращило ситуацію з міським транспортом.

Головна перевага Миколаєва – глибоководний річковий порт і розвинена залізнична і дорожня інфраструктура, в перспективі місто може стати одним з найбільших в Європі транспортних хабів.

 20-е місце: Херсон

45,5 бала
Населення: 295 тис.

Переваги:
• порівняно низькі ціни
• дешеве житло
• близькість моря
Проблеми:
• низькі зарплати
• погано розвинений міжміський транспорт
• дуже погана якість муніципальних послуг

Херсон розділив загальну долю більшості індустріальних міст України – його підприємства після розпаду СРСР так і не змогли нормально пристосуватися до нових реалій. Місто будувалося навколо заводів, багато з яких зупинилися, тому у жителів виникли проблеми з роботою, а у муніципалітету не виявилося коштів для розвитку комунальної інфраструктури. Гірше херсонців оцінюють муніципальний сервіс, як показав Всеукраїнське муніципальне опитування, тільки в Миколаєві.

Головні роботодавці міста – суднобудівний і машинобудівний заводи, а також завод карданних валів. Роботу на цих підприємствах знайти нескладно, але зарплати дуже низькі. З Херсона масово виїжджає молодь – в місті мало вузів, культурних і розважальних закладів.

Рятує близькість моря – в місті багато моряків, які працюють за кордоном і щомісяця надсилають додому чималі суми. Маючи не зв’язаний з містом заробіток, жити в Херсоні непогано. Тут набагато дешевше, ніж в інших обласних центрах. У місті дуже добре розвинений яхтовий і байдарковий спорт, та й просто багато місць для відпочинку в дельті Дніпра.

 21-е місце: Чернігів

43,3 бала
Населення: 290 тис.

Переваги:
• порівняно низькі ціни
• дешеве житло
• хороша екологія
Проблеми:
• низькі зарплати
• погано розвинений міжміський транспорт
• важко знайти роботу

Чернігів часто називають містом військових пенсіонерів – за часів СРСР багато відставників воліли осісти саме тут. У Чернігові тихе спокійне життя, через місто протікає Десна, тут велика кількість зелені і древніх храмів. Одним словом, дуже приємні умови для відпочинку.

З роботою набагато гірше. Зараз в місті розвивається головним чином харчова промисловість. Найвідоміше з виробництв – належить “САН ІнБев Україна” пивзавод. Є ще завод продтоварів “Ясен”, кондитерська фабрика “Стріла” і макаронна фабрика. З побудованого тут в радянські часи важкопрому до наших днів дожив лише автомобільний завод, який виробляє тролейбуси.

Роботи на цих підприємствах на всіх не вистачає, тому багато чернігівців задіяні в дрібній торгівлі. Зарплати в Чернігові низькі (середня по регіону – 3910 грн), тому молодь масово виїжджає до Києва.

Міські чиновники вже багато років обіцяють активно розвивати туризм, але поки не можуть знайти на це грошей. Муніципальний бюджет в останні роки формувався переважно за рахунок субвенцій.

 22-е місце: Суми

41,8 бала
Населення: 268 тис.

Переваги:
• порівняно низькі ціни
• дешева оренда житла
Проблеми:
• погано розвинений міжміський транспорт
• важко знайти роботу
• погана екологія

Цього літа сумчани провели флешмоб: вони фотографувалися в парку на відсутніх лавочках і демонстративно шикувалися в чергу до єдиного вуличного туалету з “сердечком”. Цією акцією жителі Сум хотіли привернути увагу місцевої влади до невирішеним проблемам благоустрою міста.

Втім, ще більш гострі проблеми міста – це дефіцит робочих місць і екологія. Тут розташовані один з найбільших в країні заводів з виробництва азотних добрив “Сумихімпром” і компанія Guala closures, що випускає пакувальні матеріали. Два хімзаводи на невелике місто – явний перебір. А по співвідношенню кількості вакансій і резюме Суми займають останню позицію серед обласних центрів.

З переваг міста можна відзначити дешеву оренду житла і порівняно низькі ціни. Крім того, Суми оточують річки і незаймані ліси, так що вибратися на природу – справа кількох хвилин.

Поділись
  • karmeljuk

    непогано було хоча б відредагувати статтю, а не просто проганяти через гугл транслейт


Загрузка...