10 недавніх археологічних знахідок, які змусили переписати історію

Кожен рsr приносить людству нові відкриття, в тому числі і археологічні. Нинішній рік не став винятком. Наукові дослідження 2016 року дозволили не тільки відкрити завісу таємниці над подіями давнини, але і переписати деякі сторінки історії.

1. Древньокитайске пиво

Переписуємо історію: давньокитайські пиво.

Вже давно було відомо, що стародавні китайці насолоджувалися напоєм з ферментованого рису, по крайній мірі, протягом 9000 років. Проте, в 2016 році вчені дізналися, що китайці були також любителями пива. Археологи, що ведуть розкопки в провінції Шеньсі, виявили обладнання для виробництва пива, що датується 3400-2900 роками до н.е.

Також в посудинах були знайдені в залишки інгредієнтів стародавнього пива, в тому числі віничне просо, насіння лілії, зерно під назвою «сльози Іова» і ячмінь. Присутність ячменю було особливо дивним, оскільки раніше вважалося, що ця культура почала культивуватися в Китаї 1000 роками пізніше.

2. Людина і собака

Переписуємо історію: людина і собака.

Собаки були найкращим другом людини і 7000 років назад. Біля Блік Міда (недалеко від Стоунхенджа) археолог Девід Жак знайшов поруч зі скелетом мисливця-збирача епохи мезоліту зуб собаки, яка зустрічалася тільки в Йорку. Ця людина зі своїм собакою промандрували 400 кілометрів від Йорка до Уїлтшира, що в даний час вважається найдавнішою відомою подорожжю в британській історії. Жак стверджував, що собака була одомашнена і швидше за все використовувалася для полювання.

3. Неземний кинджал Тутанхамона

Переписуємо історію: неземної кинджал Тутанхамона.

В середині 2016 року вчені змогли розгадати таємницю, яка спантеличувала археологів з тих пір, як Говард Картер знайшов гробницю Тутанхамона в 1922 році. Серед багатьох предметів, похованих з молодим фараоном, був кинджал із заліза. Він був дуже незвичайний з двох причин. По-перше, в Єгипті вироби із заліза 3300 років тому були неймовірно рідкісними. По-друге, кинджал взагалі не заіржавів.

Дослідження на флуоресцентному спектрометрі показало, що метал, який використовується для цього кинджала, мав неземне походження. У ньому було знайдено високий вміст кобальту і нікелю, що дуже було схоже на склад метеоритів, витягнутих з Червоного моря. У 2013 році був перевірений ще один залізний артефакт з давнього Єгипту і в ньому також було знайдено метеоритне залізо.

4. Грецька бюрократія

Переписуємо історію: грецька бюрократія.

Під час розкопок стародавнього міста Теос на території сучасної Туреччини були знайдені сотні табличок. На одній з цих них напрочуд недоторканими збереглися 58 рядків тексту, які представляють собою 2200-річний договір оренди. Це доводить, що бюрократія була настільки ж невід’ємною частиною давньогрецького суспільства, як і сучасного.

Документ описує групу гімназистів, які успадкували ділянку землі (в комплекті з будівлями, вівтарем і рабами), а потім орендували його на аукціоні. В офіційному документі також згадується гарант (в даному випадку, батько орендаря) і свідки від адміністрації міста. Власники зберегли привілей користування землею три дні на рік, а також залишили за собою право на щорічні перевірки, щоб гарантувати, що орендарі не завдали шкоди майну.

5. Венеричні захворювання неандертальців

Переписуємо історію: венеричні захворювання неандертальців.

Кілька років тому, коли вчені досліджували геном людини, вони були здивовані, виявивши, що у сучасних людей є близько 4 відсотків ДНК неандертальців внаслідок міжвидової селекції. Також наші предки отримали ще дещо від своїх двоюрідних братів-неандертальців – примітивну версію вірусу папіломи людини (HPV). За допомогою статистичного моделювання вчені змогли відтворити еволюційні етапи вірусу HPV16.

Коли сучасні люди і неандертальці розділилися на різні види, вірус також розділився на два окремих штами. Спочатку вірус HPV16A був тільки у неандертальців і Денисовскої людини. Коли люди мігрували з Африки, вони несли тільки штами B, C, і D. Проте, коли вони досягли Європи і Азії і почали вступати в статеві контакти з неандертальцями, їм також передався штам HPV16A.

6. Мертві мови

Переписуємо історію: мертві мови.

Незважаючи на те, що його ніхто не використовував її протягом майже 2000 років, етруська залишається однією з найбільш інтригуючих мертвих мов. Саме вона найбільше вплинула на латинь, яка, в свою чергу, вплинула на багато європейських мов, якими розмовляють досі. Проте, сьогодні збереглося дуже мало зразків етруських текстів більш-менш значної тривалості. Проте, в 2016 році археологи під час розкопок храму в Тоскані виявили 1,2-метрову 2500-річну кам’яну стелу, покриту написами етрусків.

Вона добре збереглася, оскільки була повторно використана в якості фундаменту для храму. Написи на ній ще не були розшифровані, але вчені підозрюють, що текст релігійний і може пролити нові факти про етруську релігію.

7. Невловимий бізон Хіггса

Переписуємо історію: невловимий бізон Хіггса.

У 2016 році за допомогою унікального методу (дослідження стародавнього печерного мистецтва) був виявлений новий вид тварини. Дослідники вивчили наскальні картини з печер в Ласко і Пергусет і помітив кілька змін між бізонами, намальованими 20 000 років тому і 5 000 роками пізніше. У них в достатній мірі відрізнятися тулуб і були абсолютно різні роги. Оскільки більш ранні картини нагадували степового бізона, вчені вважали, що на нових малюнках зображені зовсім різні види.

Щоб підтвердити свою гіпотезу, вони досліджували ДНК кісток і зубів бізонів віком 22000 і 12000 років. Вчені прийшли до висновку, що намальований пізніше бізон був новим видом, який розвинувся зі степового бізона і зубра. Його назвали бізоном Хіггса (по аналогії з бозоном Хіггса).

8. Перший правша

Переписуємо історію: перший правша.

Нове дослідження, опубліковане в журналі Human Evolution, надає докази першого задокументованого прикладу праворукості у гомінідів (і це був не гомо сапієнс). Палеоантрополог Девід Фрейер знайшов докази цього явища у Homo habilis, які жили 1,8 млн років тому. Дослідники вивчили копалини зуби Homo habilis і виявили специфічні садна, які є ознакою використання інструментів, які тримали в правій руці.

9. Загадковий предок людини

Переписуємо історію: загадковий предок людини.

Нові відкриття, зроблені на індонезійському острові Сулавесі, припускають, що на ньому можливо колись мешкав поки невідомий вид гомініда. Археологи виявили сотні кам’яних знарядь, яким виповнилося, по крайній мірі, 118 000 років. Проте, всі дані свідчать про те, що сучасні люди вперше прибули на острів 50 000 – 60 000 років тому. Існування нового виду гомінідів дуже правдоподібно.

Сулавесі розташований недалеко від острова Флорес. У 2003 році археологи виявили ще один вид гомініда, який назвали Homo floresiensis, а в народі його прозвали «хобітами». Цей вид розвивався незалежно на Флоресі, перш ніж остаточно зник 50 000 років тому.

10. Конопляний шлях

Переписуємо історію: конопляний шлях.

Сучасні вчені припускають, що в стародавньому Китаї близько 10 000 років тому вперше почав використовуватися і можливо культивуватися канабіс. Проте, Вільний університет Берліна недавно зібрав базу даних всіх наявних археологічних свідоцтв канабісу та встановив, що в Східній Європі і Японії використання каннабіса розвинулося приблизно в той же час, що і в Китаї. Крім того, вживання канабісу в Західній Євразії залишалося незмінним протягом багатьох років, а потім посилилося в бронзовому віці. Вчені припускають, що канабіс до цього часу став ринковим товаром і поширився по всій Євразії.

• не пропусти